"Avantajele generate de ratele reduse ale impozitelor pe profit tind, pe de alta parte, sa fie de scurta durata si trebuie sustinute de o puternica infrastructura legislativa si economica si de facilitati bine directionate, daca tarile doresc sa atraga investitii pe termen lung in sectorul privat", se mai arata in studiul KPMG. Aceasta este concluzia unui studiu efectuat de KPMG International in 14 tari ale lumii, studiu care analizeaza fluctuatiile internationale ale impozitului pe profit in ultimii 14 ani, pornind de la rezultatele sondajelor anuale efectuate de organizatie inca din anul 1993.

"In timp ce sondajul a aratat faptul ca globalizarea a condus la o competitie crescuta intre guverne pentru crearea unui mediu fiscal atractiv pentru investitori, putem considera ca Romania a facut si ea parte din aceasta miscare, daca tinem cont de faptul ca impozitul pe profit a fost redus semnificativ la inceputul anului 2005, cand un impozit unic de 16% a fost aplicat atat societatilor comerciale cat si venitului personal, contribuind la stimularea unei cresteri a Investitiilor Directe Straine (IDE)", se mai spune in studiul KPMG.

"Totusi, acest aspect trebuie vazut si in contextul iminentei aderari a Romaniei la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007, care a incurajat investitorii care doresc sa profite de statutul pe care il va avea Romania in calitate de membru al Pietei Unice Europene. In timp ce impozitele reduse ajuta evident la incurajarea investitiilor, doar acestea nu sunt suficiente pentru a face din Romania o tara mai prietenoasa pentru investitori", se mai spune in studiu.

"Majoritatea afacerilor doresc un sistem fiscal clar si simplu si o legislatie stabila, astfel incat sa isi poata planifica activitatile din timp", a declarat Senior Partner al KPMG Romania, Victor Kevehazi, citat in studiu.

Un sistem fiscal simplu contribuie si la scaderea coruptiei, care este inca o problema in Romania, avand in vedere ca inca sunt contribuabili care se plang ca anumiti investitori obtin un tratament mai favorabil din partea autoritatilor fiscale pentru ca dispun de relatiile necesare, se mai spune in studiu. Aceste probleme se ivesc atunci cand sistemul este complicat si interpretabil. Autoritatile fiscale trebuie, de asemenea, sa aplice rata de 16% in mod uniform, intrucat, in prezent, sunt mult prea multe exceptii de la regula, ceea ce favorizeaza anumiti contribuabili fata de altii si creeaza situatii neclare, se recomanda in studiul KPMG.

"Transparenta, claritatea si stabilitatea in domeniul fiscal sunt toti factori critici in stimularea investitiilor, care sunt la fel de importati ca si rata la care se aplica impozitul, a comentat analistul fiscal al KPMG Romania, Patrick Leonard, citat in studiu.

Citeste si:

Rezultatele studiului indica existenta unei legaturi intre cresterea economica pe care au inregistrat-o, in aceasta perioada, tari precum Irlanda, Norvegia, Suedia si Danemarca si un regim fiscal corporatist favorabil. "Exemplul remarcabil a fost Irlanda, care in ultimii 15 ani a promovat in mod constant politici menite sa atraga noi investitii. Rata impozitului pe profit a scazut treptat de la 40% in 1993 la 12,5% in prezent, unul din cele mai scazute nivele de impozit pe profit din orice tara dezvoltata", se spune in studiu.

In perioadele sale de varf, economia irlandeza a inregistrat rate anuale de crestere de pana la 12%, desi aceasta rata s-a diminuat recent, ajungand la un nivel de 2,5% datorata puternicei concurente a ratelor de impozit si facilitatilor pentru investitii interne din partea unor tari est europene precum Polonia si Ungaria.

Tarile scandinave, Norvegia, Suedia si Danemarca, au inregistrat si ele o puternica dezvoltare economica in timp ce au redus impozitul pe profit, se mai arata in studiul elaborat de KPMFG. Aceste tari au fost printre primele care, la sfarsitul anilor 80 si inceputul anilor 90, au adoptat actiuni radicale pentru a reduce impozitele si a reorganiza sistemele fiscale. Rezultatul a fost ca aceste tari s-au mentinut in ultimul deceniu in primele 10 tari din lume din punct de vedere al cresterii economice.

Principala exceptie a acestei manifestari este reprezentata de Statele Unite, care si-au mentinut un nivel ridicat al cresterii economice, mentinand, in acelasi timp, in mod constant, un impozit pe profit de 40%. "In ciuda impozitelor ridicate, puterea economica a pietei americane a ramas atractiva pentru companiile multinationale" a spus coordonatorul departamentului de Taxe Globale al KPMG, Loughlin Hickey, citat in studiu. "Dar chiar si aici, eficienta reducerii ratelor de impozitare a fost evidenta. De exemplu, Legea privind Crearea Locurilor de Munca (The American Jobs Creation Act), adoptata in America in anul 2004, care a redus taxele de repatriere de la 35% la 5,3% pe an, a permis societatilor americane sa repatrieze aproximativ 300 miliarde dolari in anul 2005, potrivit JP Morgan Chase", a mai spus Hickey.

Hickey a subliniat, insa, ca o simpla reducere a taxelor nu este, in sine, suficienta pentru a asigura succesul economic. "Odata ce o mare economie industrializata isi reduce ratele, altele se vor simti obligate sa procedeze in mod similar, intr-un proces de concurenta fiscala internationala care continua si se intensifica odata cu trecerea timpului. Dar avand in vedere intensa concurenta globala pentru venituri fiscale, este logic ca guvernele sa urmeze exemplul sectorului comercial si sa ia in considerare si alte strategii decat simpla reducere de preturi pentru a atrage clienti. Nu trebuie sa fie o cursa catre nivelul zero", a mai spus Hickey.

Loughlin Hickey a mentionat ca, in acest fel, s-ar recunoaste o subtila, dar importanta schimbare in relatia dintre marii contribuabili reprezentati de societatile multinationale si guvernele nationale. "Daca tinem cont de faptul ca progresele in tehnologie inseamna ca societatile isi pot desfasura operatiunile virtual oriunde in lume, impozitul devine pretul pe care trebuie sa il plateasca pentru a se folosi de bunurile si serviciile pe care o tara le poate oferi", a precizat analistul KPMG.