Politica de solidaritate si coeziune a Uniunii Europene - conform careia orice cetatean al UE trebuie sa aiba aceleasi conditii de viata, la un standard minim, in orice stat membru ar trai - prevede alocarea fondurilor pentru reducerea disparitatilor economice si sociale in cadrul UE. De la 1 ianuarie 2007, si Romania beneficiaza de asistenta financiara prin instrumente structurale in valoare de 19,7 miliarde de euro pentru perioada 2007-2013.

Strategia nationala pentru programarea fondurilor structurale si de coeziune este cuprinsa in Cadrul Strategic National de Referinta (CSNR). Potrivit CSNR, Romania trebuie sa aiba - comparativ cu 2007 - o crestere suplimentara de 10% a PIB pana in 2015. Dupa aderare, vor exista doua obiective. Primul dintre ele include sapte categorii de programe pentru convergenta economica, iar cel de-al doilea vizeaza alte opt tipuri de programe pentru cooperare teritoriala.

Programele vor fi finantate prin cele doua fonduri structurale: Fondul European de Dezvoltare Regionala (FERD) si Fondul Social European (FSE), precum si prin Fondul de Coeziune. in 2007, prin intermediul celor trei instrumente financiare in Romania vor putea ajunge peste 1,33 miliarde euro, care vor fi cofinantate din bugetul de stat si bugetele locale.

Obiectivul de convergenta vizeaza competitivitatea economica, mediul, transporturile, eliminarea disparitatilor intre regiuni ca nivel de dezvoltare, dezvoltarea capacitatii de administrare a institutiilor, dezvoltarea si utilizarea mai eficienta a capitalului uman. Celalalt obiectiv strategic, cooperarea teritoriala, se va axa pe cooperarea la nivel national, regional, european, in special pentru prevenirea si combaterea dezastrelor naturale.

La sfarsitul lunii ianuarie se vor sti exact procentele alocate fiecarui domeniu in parte, dar estimarile facute de autoritatile romane - care nu vor suferi mari modificari - sunt urmatoarele: programul operational privind transporturile obtine cea mai mare cota din findurile structurale, 23.8%, urmate de cel pentru mediu, 23.5%, si de cel de dezvoltare regionala, 19.4%.

Programul operational pentru dezvoltarea resurselor umane va beneficia de 18.1% din banii europeni, in timp ce 13,3% se va acorda cresterii competitivitatii economice. Dezvoltarea capacitatii administrative nu obtine mai mult de 1.2% si doar 0,9% va fi alocat asistentei tehnice.

Fondurile structurale sunt programate de catre Comisia Europeana pe o perioada de sapte ani si au ca principal scop eliminarea diferentelor de dezvoltare dintre regiunile Europei, fiind destinate zonelor care se situeaza sub 75% din media PIB-ului pe cap de locuitor in UE. Din aceasta perspectiva, Romania, impartita in opt regiuni de dezvoltare, are o medie de sub 30% din PIB-ul UE pe cap de locuitor. Directiile de finantare ale fondurilor structurale sunt stabilite de catre CE impreuna cu statele membre care isi decid strategia de dezvoltare si o propun Comisiei.

Primii bani de la UE - la mijlocul anului 2007

Citeste si:

Autoritatile de la Bucuresti au convenit cu Bruxelles-ul proiectul Cadrului Strategic National de Referinta (CSNR), care urmeaza sa fie transmis Comisiei Europene imediat dupa aderare, adica in ianuarie 2007.

Conform procedurii europene, Comisia poate transmite, in decurs de doua luni, comentarii asupra documentelor si poate sa ia decizia de aprobare a strategiei la patru luni de la transmiterea documentelor, ceea ce inseamna deja luna mai 2007. in cel mai pesimist caz, executivul european ar putea aproba CSNR in septembrie, la reluarea activitatii dupa vacanta de vara.

Intre timp, la Bucuresti se constituie Comitetul de Monitorizare, care va stabili, imediat dupa 1 ianuarie, criteriile pentru proiectele ce solicita finantare europeana, iar apoi acestea intra in procesul de evaluare. in prezent sunt deja pregatite 88 de proiecte care sa fie inaintate spre finantare dupa aderare. "Acestea vizeaza in special infrastructura de transport, mediul de afaceri si turismul, lipsit in totalitate de proiectele de dezvoltare urbana sau infrastructura sociala (scoli, spitale, gradinite)", a spus directorul general al Autoritatii de management pentru programul operational regional, Gabriel Friptu.

De la UE la beneficiarul banilor europeni

Mecanismele de lucru privind fondurile structurale sunt putin modificate fata de cele pentru fondurile preaderare, in sensul ca sunt simplificate. Exista trei paliere de lucru: autoritatea de management - care se ocupa de sistem si stabileste politicile, iar pentru dezvoltarea regionala acesta autoritate se afla in cadrul Ministerului Integrarii -, Agentiile de Dezvoltare Regionala (ADR) - care au legatura directa cu aplicantii si care, de aceasta data, semneaza contractele cu beneficiarii si isi suma responsabilitatea pentru selectia proiectelor pentru care se solicita finantare europeana. Ultimul palier sunt beneficiarii - cei care depun proiectele.

Directorul general din MIE Gabriel Friptu a precizat ca toata procedura de aprobare a unui proiect poate dura minim 60 de zile, insa orice cheltuiala facuta incepand cu 1 ianaurie 2007 este decontabila, in cazul in care proiectul este aprobat. in general, aceste cheltuieli sunt reprezentate de studiul de fezabilitate obligatoriu.

Studiul de fezabilitate este primul pas in cererea de finantare a unui proiect. ADR analizeaza si evalueaza proiectul si, daca il aproba, va solicita proiectul tehnic. Solicitantul are la dispozitie 5-6 luni pentru depunerea acestuia. Odata verificata concordanta cu studiul de fezabilitate si emiterea unei opinii tehnice, Agentia de Dezvoltare Regionala da avizul favorabil finantarii proiectului si cere de la Autoritatea de Management decizia de incheiere a contractului cu beneficiarul. inainte de a da aceasta decizie, Autoritatea de Management isi trimite expertii pe teren, pentru a studia oportunitatea proiectului propus.

Gabriel Friptu a declarat ca estimarile privind contractarea banilor europeni sunt in jur de 70% in 2007, insa practic ele nu vor depasi 30-40%, din cauza mecanismului indelungat de aprobare al Comisie Europene.