Potrivit presedintelui Blocului National Sindical (BNS), confederatie la care sunt afiliate sindicatele din cele doua fabrici de la Brasov, privatizarea uzinelor Tractorul si Rulmentul este foarte greu de realizat, in conditiile in care datoriile acumulate din '90 si pana acum depasesc valoarea capitalului social.

"Nimeni nu vrea sa cumpere o societate care are datorii mai mari decat capitalul social. si pentru ca legislatia nationala, dar si prezenta Romaniei in UE nu mai dau sanse Guvernului sa stearga datoriile, singura solutie ramane lichidarea voluntara, ceea ce duce la niste drame sociale", a spus Costin.

Liderul BNS a explicat ca in cazul lichidarii voluntare, muncitorii sunt trecuti in somaj si primesc plati compensatorii pe o perioada de doi ani. in cazul in care unii dintre lucratori vor sa se angajeze la noul patron si acesta face restructurare, oamenii sunt trecuti in somaj, dar fara posibilitatea de a primi plati compensatorii in continuare.

Situatia de la Brasov insa are implicatii mai mari, pentru ca terenurile si cladirile celor doua uzine sunt subiect de disputa pentru cele doua parti politice (PD si PNL) din administratia locala, a adaugat Costin.

"In Brasov este o lipsa acuta de terenuri intravilane, de aceea mediul de afaceri si autoritatile locale s-au lansat intr-o vanatoare de terenuri si cladiri care apartin celor doua fabrici. Am auzit niste discutii mizerabile intre diversi oameni politici de la nivel local pe care nici nu vreau sa le pronunt. Cert este ca miza este mare si ar face orice sa puna mana pe ele", a spus liderul sindical.

Costin a precizat ca, in ciuda eforturilor federatiei din ultima perioada, situatia a devenit critica si protestul de joi este perfect normal in confuzia generala care exista in cele doua fabrici. "Alte motive pentru care cele doua fabrici sa nu mai functioneze nu exista, pentru ca au piata de desfacere, mai ales in strainatate, si pot trai din productia proprie si au si forta de munca foarte bine calificata, care, disponibilizata, nu ar putea sa isi gaseasca locuri de munca", a mai spus Dumitru Costin.

Sindicalistii din Brasov nu s-au inteles cu AVAS, discutiile continua la Barbu

Cel putin 1.000 de angajati ai uzinei Tractorul Brasov, precum si aproximativ 1.500 de muncitori de la Rulmentul Brasov au iesit ieri in centrul orasului si au blocat cea mai mare intersectie din Brasov, nemultumiti ca nu si-au primit salariile si de ordonanta 116, privind platile compensatorii. Protestatarii de la Tractorul sunt nemultumiti de restructurarea societatii, in urma careia ei nu ar mai primi aceleasi plati compensatorii ca si colegii lor care au fost disponibilizati acum un an de zile.

Citeste si:

Singura solutie pentru fabricile Tractorul si Rulmentul Brasov este sa intre in lichidare voluntara, timp in care angajatii vor primi salarii compensatorii, a declarat presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu. "Singura solutie pentru fabricile Tractorul si Rulmentul Brasov este sa intre in lichidare voluntara, ceea ce inseamna vanzarea, mai intai, a activelor viabile. in acest timp, salariatii vor primi salarii compensatorii, potrivit legii", a explicat presedintele AVAS.

Atanasiu a precizat ca pentru situatia creata la Brasov nu este vinovat Guvernul, ci administratorii de pana acum a celor doua uzine, care nu au stiut sa managerieze corect activitatea. " Sigur ca acum sindicalistii se afla sub presiunea salariala si vor ca firma lor sa fie frumoasa, viabila si sa duca un trai decent, dar singura vinovata de aceasta situatie este conducerea administrativa", a spus Teodor Atanasiu.

Sindicalistii de la Tractorul, Rulmentul Brasov si Nitramonia Fagaras nu au ajuns la nici o intelegere in urma negocierilor purtate cu presedintele AVAS, Teodor Atanasiu. Cea mai importanta problema discutata la intalnirea de joi dupa amiaza a fost legata de platile compensatorii, care, potrivit Ordonantei 116, nu se vor mai acorda de la 1 februarie. Sindicalistii cer suspendarea Ordonantei si a actului normativ anterior, si anume Ordonanta 8, cu prelungirea platilor compensatorii pentru inca sase luni.

Sindicalistii au cerut presedintelui AVAS sa gaseasca o solutie si pentru rezolvarea problemelor financiare ale fabricilor, dar acesta a spus ca singura varianta va fi lichidarea voluntara. " Legea exclude categoric ca AVAS sa acorde un imprumut sau sa majoreze capitalul social, singura varianta fiind vanzarea rapida a fluxului de productie pentru ca noul propietar sa faca credite pentru cumpararea de materie prima", a spus Atanasiu.

Secretarul general al Blocului National Sindical (BNS), Matei Bratianu, considera ca ceea ce s-a intamplat acum la AVAS si ceea ce se va intampla mai tarziu la Ministerul Muncii nu este decat primul pas catre viitorul unei afaceri imobiliare. " in momentul de fata nu mai exista posibilitatea continuarii activitatii, nu mai exista bani pentru salarii si pentru materie prima si se va trece la lichidarea voluntara si la salarii compensatorii, dar ma indoiesc ca aceasta varianta ii va convinge pe oameni sa nu iasa si maine in strada", a spus Bratianu, citat de NewsIn. Potrivit lui Bratianu, in cazul lichidarii voluntare oamenii vor intra in somaj obligatoriu, iar ei nu au garantia ca noul propietar al fabricilor ii va reangaja.

La randul sau, liderul de sindicat de la Tractorul, Gheorghe Apostol, a declarat ca actualul Guvern vrea sa lichideze Brasovul din punct de vedere economic. " Actualul Guvern are ceva cu judetul Brasov, pe care vrea sa il lichideze din punct de vedere economic. Eu nu ma fac responsabil de actele oamenilor aflati in disperare. Singura solutie va fi iesitul in strada", a spus liderul de sindicat de la Tractorul.

Potrivit liderilor sindicali, cele trei uzine vor mai functiona maxim o saptamana. La uzinele Rulmentul si Tractorul lucreaza peste 8000 de oameni.