"CE poate sa declanseze a doua etapa a procedurii de infringement numai printr-un contact direct cu MEF, ceea nu s-a realizat", a spus ministrul economiei, Varujan Vosganian.

Potrivit ministrului, in prezent discutiile pe aceasta tema cu CE nu sunt finalizate.

"Am inaintat CE proiectul de modificare insotit de explicatiile noastre si odata ce vom ajunge la o intelegere vom modifica aceasta taxa", a mentionat, citat de NewsIn, Vosganian.

Purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou, a declarat, miercuri, pentru NewsIn, ca CE va deschide, pana la sfarsitul anului, a doua etapa a procedurii impotriva Romaniei in cazul taxei de inmatriculare, daca autoritatile nu vor pune in practica legislatia aliniata la cea europeana. Potrivit purtatorului de cuvant, scopul Comisiei Europene, in cadrul dialogului cu partea romana, este sa ofere consiliere si nu sa-si dea acordul formal pe un proiect legislativ al guvernului.

Pe de alta parte, Finantele considera, la randul lor, ca au oferit Comisiei toate informatiile cerute, iar potrivit unor surse, legislatia nu a fost inca modificata intrucat forul european nu a transmis niciun raspuns Romaniei la scrisoarea trimisa in septembrie. Aceasta scrisoare a continut doua studii ale pietei auto care, conform solicitarii CE, ar fi urmat sa reflecte daca gradul de uzura al masinilor luat in calcul de Finante pentru plata taxei corespunde cu cel evaluat de Comisia de Asigurari si de Uniunea Asiguratorilor.

Procedura de infrigement (incalcarea tratatului de aderare) prevede ca, in situatia in care guvernul roman nu modifica taxa auto conform cerintelor CE, forul european trece la etapa premergatoare actionarii la Curtea Europeana de Justitie. Aceasta etapa consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie, "reasoned opinion", care contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se conformeaza rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

Citeste si:

Desi comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, anunta in aprilie ca Romania are la dispozitie sase luni pentru a rezolva aceasta problema, CE nu a considerat necesar, pana in prezent, sa avanseze procedura, considerand constructiv dialogul cu partea romana.

Taxa de prima inmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de Comisia Europeana.

CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.