"Solutia ideala pentru reabilitarea infrastructurii romanesti ar fi elaborarea unui masterplan corect realizat, care sa identifice problemele reale existente la momentul actual. Acest masterplan trebuie sa identifice si sursele potentiale de finantare si trebuie revizuit din sapte in sapte ani. Daca vom realiza acest lucru, Romania ar putea ajunge la 300 kilometri de constructie efectiva (de autostrada - n. red.) pe an", au fost concluziile dezbaterii organizate vineri de ziarul Business Standard.

Potrivit participantilor, costurile unui astfel de masterplan s-ar ridica la circa 16 miliarde euro, bani ce nu pot fi asigurati in intregime de la bugetul de stat, in urmatorii sase ani. De aceea, una din sursele principale de finantare o reprezinta fondurile europene, dar si adoptarea unor masuri particulare precum majorarea accizelor fara a influenta pretul benzinei, scrie NewsIn.

O alta propunere pentru eficientizarea acestui master plan este realizarea unui parteneriat public-privat, care ar putea urgenta lucrurile in aplicarea proiectelor pe infrastructura.

"Managementul privat poate ajunge foarte departe, de aceea un astfel de parteneriat ar fi o idee buna. Un transfer de responsabilitati catre sectorul privat, incheiat in '95, ar fi facut cu siguranta mai mult de 100 kilometri de autostrada in Romania", este de parere reprezentantul Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), Radu Dinescu.

Ideea a fost sustinuta si de reprezentantul Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan, care a declarat ca in Romania proiectele pe infrastructura sunt realizate in doi ani si implementate in zece ani, si nu invers cum se intampla in tari mult mai dezvoltate.

Citeste si:

"Economia Romaniei are foarte mult de suferit din cauza infrastructurii deficitare, si nu ma refer aici doar la infrastructura drumurilor, ci si la cea aeriana, feroviara sau urbana. Inca din 92' proiectele au fost foarte atractive, dar noi stam rau la implementare si finalizare. Ne lipseste monitorizarea, seriozitatea, nespaguirea si chiar bunul simt", a declarat si reprezentantul Bursei de Marfuri, Radu Popa.

Printre propunerile prezentate la intalnirea de vineri s-au mai numarat elaborarea unor proceduri de achizitie mai transparente si simplificarea unor proceduri de expropriere.

Tema dezbaterii din 10 octombrie a fost "Infrastructura", iar la intalnire au participat reprezentantul AOAR -Cristian Parvan, reprezentantul UNTRR - Radu Dinescu. reprezentantul AIF- stefan Roseanu, reprezentantul ARACO- Alexandru Dobre, reprezentantul Bechtel- Bogdan Sgarcitu, reprezentantul Deloitte- George Mucibabici si altii.

Proiectul "Guvernul Privat" a fost demarat pe 23 septembrie de ziarul Business Standard si are ca obiectiv crearea unui program cu solutii pragmatice la zece probleme nevralgice ale economiei si societatii romanesti.

Dezbaterile se vor desfasura in perioada 10 octombrie-30 noiembrie pe urmatoarele teme: Infrastructura, Educatie, Decalaj urban-rural, Sanatate, Fiscalitate, Agricultura, Mediu-Energie, Turism, Cercetare-Dezvoltare, Administratie publica.