Documentul arata ca, potrivit legii aprobate de Parlament, cadrele didactice din invatamantul preuniversitar si universitar de stat vor beneficia de cresteri salariale suplimentare celor aprobate de Guvern astfel: 55 % pentru profesorii universitari si 37 % pentru personalul didactic din invatamantul universitar (conferentiari, lectori, preparatori) si pentru cel preuniversitar, scrie NewsIn.

Cheltuielile de personal suplimentare, generate de aceste cresteri, sunt de 711 milioane de lei pentru lunile noiembrie si decembrie din 2008 (0,14 % din PIB) si de 4.265 milioane lei pentru intreg anul 2009 (0,74 % din PIB), se arata in analiza detaliata trimisa la Presedintie.

Documentul precizeaza ca, in 2008, cea mai mare suma - 514 milioane de lei - va proveni din bugetele locale (pentru salariile din sistemul preuniversitar de stat), iar pentru salariile din sistemul universitar de stat efortul bugetar va fi de 197 de milioane de lei, din bugetul Ministerului Educatiei (MEdC). În 2009, suma alocata de la bugetele locale va fi de 3083 de milioane de lei, iar cea de la bugetul MEdC - de 1181 de milioane de lei.

"Efortul financiar al maririi salariilor cadrelor didactice nu poate fi sustinut. O astfel de masura ar obliga la majorarea deficitului bugetar sau la reducerea drastica a cheltuielilor cu investitiile. Aceasta din urma varianta are, de asemenea, consecinte extrem de negative, caci ar insemna oprirea procesului de modernizare si constructie pentru gradinite, scoli si universitati", se arata in scrisoarea inaintata presedintelui.

Consecintele majorarii salariilor profesorilor cu 50% ar fi urmate, potrivit Executivului, de presiuni din partea celorlalte categorii de bugetari si din partea personalului din sectorul privat, pentru alinierea nivelului salariului la cel aprobat pentru personalul din invatamant. Astfel, in urma cresterii "inevitabile" a salariilor din sectorul bugetar cu 50%, se va deteriora raportul dintre salariul obtinut in sectorul privat si cel din sectorul bugetar (in prezent castigul mediu brut din sectorul public este cu 30% mai mare decat cel din sectorul privat), astfel incat se va ajunge ca veniturile salariale medii din sectorul bugetar sa fie aproape duble fata de cele din sectorul privat.

Prin urmare, atrag atentia reprezentantii Guvernului, vor creste importurile ca urmare a schimbarii structurii cererii de consum a populatiei, se va deteriora raportul dintre consum si investitii cu influente nefavorabile asupra produsului intern brut si vor creste suplimentar pensiile ca urmare a majorarii salariului mediu brut, care sta la baza stabilirii punctului de pensie.

Castigul salarial mediu brut lunar din sectorul bugetar in anul 2009 va creste fata de media din anul 2008 cu circa 61 %, iar cel din sectorul concurential va creste cu circa 48 %. Prin urmare, castigul salarial mediu brut lunar in anul 2009 va ajunge la 2.568 de lei fata de 1.865 de lei in scenariul de baza (fara aplicarea legii).

Potrivit documentului, impactul va fi urmatorul: importante resurse financiare vor fi transferate de la investitii catre consum, masa salariala neta suplimentara fata de scenariul de baza va fi de 44 de miliarde de lei. Prin transferul sumei de 44 de miliarde de lei de la investitii catre consum, cresterea economica se reduce cu patru puncte procentuale (de la 6% la 2% ), importurile cresc cu circa cinci miliarde de euro, ceea ce va conduce la cresterea ponderii deficitului comercial si de cont curent in PIB cu aproape patru puncte procentuale fata de scenariul de baza.

Citeste si:

Punctul de pensie ar urma sa creasca la 1 ianuarie 2009 cu inca 37,7% fata de proiectia bugetara pe anul 2009, ceea ce ar insemna cheltuieli suplimentare pentru bugetul asigurarilor sociale de stat de circa 15 miliarde de lei, respectiv 2,6 % din PIB. Rata inflatiei se va deteriora cu circa cinci puncte procentuale, ca urmare a cresterii salariilor si a pensiilor, ceea ce inseamna ca rata inflatiei sa atinga un nivel de doua cifre.

Companiile vor fi obligate sa recurga la disponibilizari de personal, impactul estimat de Guvern fiind de circa 300.000 de salariati.

Majorarea cu 50% a salariilor tuturor categoriilor de personal care se finanteaza din fonduri publice determina cheltuieli bugetare suplimentare in anul 2009 de circa 21 de miliarde de lei (aproape 4% din PIB), la care, daca s-ar adauga si influentele ce decurg din cresterea punctului de pensie, rezulta un efort bugetar total de 36 de miliarde de lei, respectiv 6,2% din PIB.

"In aceasta situatie, stabilitatea economica a Romaniei nu va mai putea fi asigurata, ducand la irosirea castigurilor macroeconomice obtinute in ultimii ani. Riscul de a ne reintoarce in perioada de stagnatie, caracteristica deceniului trecut, trebuie, in aceste conditii, luat, in mod serios, in calcul, cu urmari dramatice asupra nivelul de trai al romanilor, pe termen lung", se arata in documentul trimis Presedintiei.

In ceea ce priveste majorarea punctului de pensie pentru grupele I si II de munca cu 50%, respectiv cu 25%, documentul intocmit de reprezetantii Guvernului arata ca aplicarea legii genereaza cheltuieli cu pensiile de 2.754,6 milioane de lei si cheltuieli cu transmiterea pensiilor la domiciliu prin Posta Romana de 28,4 milioane de lei, respectiv 0,48 % din PIB in total.
"Suma se va reflecta in final in cheltuielile bugetului de stat, respectiv in deficitul acestui buget, deficit care la randul sau afecteaza deficitul bugetului consolidat", precizeaza documentul.

In ceea ce priveste acordarea indemnizatiei de crestere a copilului, documentul arata ca volumul cheltuielilor bugetare ale bugetului de stat pe anul 2009 va creste cu 646 de milioane de lei, respectiv 0,11% din PIB.

Potrivit Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, parintele care intrerupe serviciul pentru cresterea copilului beneficiaza de o indemnizatie care reprezinta 85 % din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni.