Romania a trimis din 2007 si pana in prezent la Bruxelles peste 4.000 de proiecte, pentru care solicita sprijin de finantare, din care au fost aprobate deja 224. Prin aceste proiecte au fost stabilite prioritati cu privire la investitiile in transporturi, cresterea competitivitatii economice, dezvoltarea regionala si protectia mediului, se mai arata in comunicatul Comisiei Europene (CE), potrivit NewsIn.

De asemenea, CE a primit planuri pentru 13 proiecte majore, in care costurile totale pentru fiecare proiect depasesc 25 milioane euro, in cazul programelor legate de mediu, sau 50 milioane euro in alte domenii, din care noua au fost aprobate. CE estimeaza ca in 2009 vor mai fi depuse propuneri pentru inca 70 de proiecte majore.

"Romania obtine rezultate concrete la fata locului multumita sprijinului important pe care il primeste din partea Uniunii Europene si a hotararii autoritatilor nationale, regionale si locale de a se concentra asupra prioritatilor care vor aduce competitivitate, locuri de munca si crestere pe termen lung. Mesajul meu pentru Romania este simplu: continuati in acelasi fel!", a spus comisarul european pentru politica regionala, Danuta Hubner.

Pentru a primi bani si a realiza fara probleme proiectele carora UE le aloca finantare, Comisia reitereaza ca este nevoie ca Romania sa aiba sisteme de gestionare si de control de inalta calitate.

"Respectarea legislatiei UE, de exemplu a normelor privind mediul si egalitatea sanselor, este o preconditie a finantarii proiectelor. Inainte de a se face si alte plati in afara avansurilor, Comisia trebuie sa se asigure ca sistemele de gestionare si control respecta integral normele. Comisia a aprobat deja trei din cele cinci rapoarte de evaluare a conformitatii si se asteapta in curand cel de-al patrulea aviz", potrivit comunicatului.

Romaniei i s-a alocat suma de 19,7 miliarde euro in cadrul politicii de coeziune pentru perioada 2007-2013.
Inainte de aderarea la UE, in perioada 2000-2006, Romania a primit putin peste 2 miliarde euro, prin Instrumentul pentru politici structurale de preaderare (ISPA) pentru finantarea unor programe de transport si mediu. Rata de absorbtie pentru acestea a crescut cu 50% in 2008 comparativ cu 2007.