Traficul se desfasura in 1990 in proportie de 90% pe CFR si doar 9% pe celelalte module de transport, potrivit surselor citate de NewsIn.

Anul 2007 a adus o crestere cu 87% a traficului auto si doar 13% pe alte module de transport in timp ce "zestrea pe infrastructura" a crescut doar cu kilometri realizati la Autostrada Bucuresti-Cernavoda si cateva tronsoane din Centura Pitesti si Craiova la patru benzi.

O explicatie data de specialisti din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) este aceea ca lipsa de finantare a transportului de marfa pe calea ferata (la CFR Marfa) a facut ca o parte din transportul de marfa sa fie transferata pe sosele, ceea ce a contribuit la supraaglomearatia din prezent si la degradarea drumurilor.

"Traficul rutier a crescut de la 400.000 de autovehicule in 1990 la 3,2 milioane vehicule in prezent, observandu-se o crestere de opt ori a numarului de vehicule. Cu toate acestea, fondurile s-au mentinut procentual la nivelul anului 1990, cu exceptii de un procent in plus in anii electorali. Astfel, nealocarea sumelor necesare catre CFR Marfa si lipsa concurentei intre segmentul auto si cel pe calea ferata duce in consecinta la distrugerea dumurilor. Traficul auto de marfa a crescut deoarece este mai ieftin decat cel pe calea ferata devenind sufocant," au declarat surse din cadrul Ministerului Transporturilor.

La ora actuala, in Romania sunt 16.369 de kilometri de drumuri nationale din care 6.072 kilometri drumuri deschise traficului european.

Reprezentantii MTI considera ca reteaua este mult prea mare pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, iar resursele financiare insuficiente. Astfel, UE aloca, pentru perioada 2007-2013, circa 2,2 miliarde euro din fonduri structurale plus 500 miliarde euro din fonduri de coeziune, in conditiile in care numai tronsonul de autostrada Pitesti- Sibiu costa trei miliarde de euro, bani care nu pot rezolva problemele infrastructurii si intretinerii celor 16.369 de kilometri.

Conform CNADNR, in 2009 se vor finaliza cei 42 de kilometri de pe tronsonul 2B Campia Turzii-Gilau al Autostrazii Transilvania, Centura Sibiu aproape 13 kilometri si Centura Ploiesti Vest alti 12 kilometri.

In 2010 ar urma sa fie finalizate alte lucrari: Autostrada Bucuresti Ploiesti, Centura Bucuresti Nord, Centura Cluj Est, Centura Oradea, iar Bechtel sa finalizeze alti 30-40 de kilometri din tronsonul 3C si Centura Arad, in functie de banii alocati.

Pentru 2011-2012 compania de drumuri estimeaza finalizarea Autostrazii Timisoara-Lugoj-Deva, DN5 Calugareni-Bucuresti si Centura Bucuresti Sud.

Potrivit datelor companiei, sumele alocate pentru proiectele CNADNR respectiv bugetul de venituri si cheltuieli pentru 2009 care totalizeaza 7,49 miliarde lei defalcat arata astfel: pentru constructii autostrazi-3,57 miliarde lei, reabilitari/modernizari drumuri nationale-1,09 miliarde lei, intretinerea drumurilor nationale-1,5 miliarde lei, investitii, exclusiv autostrazile Brasov-Bors si Bucuresti-Brasov-aproape 782 milioane lei, reparatii capitale-160,6 milioane lei si pentru proiectele de eliminare a efectelor inundatiilor-378,4 milioane lei.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a cheltuit 2,1 miliarde lei "pentru construirea de autostrazi" in 2008, aproape jumatate din bugetul de 5,8 miliarde lei, declarau la finele anului trecut reprezentantii companiei.