Masurile sunt indicate intr-un plan de actiuni al Guvernului, elaborat in urma recomandarilor transmise de Banca Mondiala, in urma misiunii de evaluare a Romaniei din care au facut parte si expertii Fondului Monetar International si ai Comisiei Europene.

Documentul se concentreaza in principal asupra problemelor din domeniul transportului si releva ca, in cel mult sase luni, vor fi revizuite contractele de mandat ale companiilor monitorizate, pentru cresterea profitabilitatii, iar pe termen mediu si lung va fi evaluata posibilitatea introducerea managementului privat in aceste companii.

Atributiile adunarii generale a actionarilor din companiile aflate in portofoliul Ministerului Transporturilor vor fi revizuite in urmatorul semestru, in sensul limitarii problemelor pe care acestea trebuie sa le avizeze imediat sau asupra carora au drept de veto fata de deciziile consiliilor de administratie. Va fi redus numarul de membri in consiliile de administratie din aceste companii, iar functia de director general (reprezentand conducerea executiva) va fi separata de cea de presedinte al consiliului de administratie (conducerea deliberativa), prin modificarea legislatiei.

Intr-un interval mai mic de sase luni vor fi infiintate societati de transport feroviar de calatori de scurt si lung parcurs, pentru o flexilitate comerciala mai mare, iar bugetarea multianuala in baza indicatorilor tehnico-economici va fi extinsa la toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

Companiile feroviare vor initia, tot in cel mult sase luni, o evaluare independenta a filialelor pe care le detin, pentru a decide daca mai pastreaza unitatile sau le privatizeaza.

In urmatorul semestru vor fi elaborate criterii de performanta si impuse "contracte pilot" de reabilitare si intretinere periodica a drumurilor nationale, pe baze de performanta.

In document se vorbeste si despre infiintarea "in alt minister" a unui organism de supraveghere in domeniul feroviar, inclusiv pentru solutionarea litigiilor privind aplicarea drepturilor si taxelor de acces la infrastructura feroviara.

Programul de investitii publice al Ministerului Transporturilor va fi prioritizat si rationalizat prin renuntarea la anumite proiecte si decalarea termenelor de aplicare a altora, astfel incat sa fie asigurat "spatiul fiscal" pentru cofinantarea proiectelor cu fonduri rambursabile, este anuntat in document.

Consiliul Concurentei se va implica in procedurile de achizitie/licitatie, pentru respectarea regulilor de concurenta, iar in sase luni va fi infiintata o "unitate de advocacy" (asistenta-n.r.) care sa emita cel putin 20 de recomandari pentru descurajarea practicilor anticoncurentiale pana in anul 2012.

Va fi insa infiintata si o "unitate dedicata pentru carteluri", care sa initieze cel putin 20 de inspectii inopinate anual pentru a verifica posibile probleme de concurenta pe piata.

Inspectorii din cadrul Consiliului Concurentei vor fi remunerati la nivelul magistratilor sau al angajatilor din Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, institutii care nu intra sub incidenta Legii salarizarii unitare din sectorul public, astfel incat rata fluctuatiei de personal sa scada sub 5%. In acelasi timp, o suma reprezentand 10% din amenzile si taxele aplicate de Consiliul Concurentei ar urma sa nu mai fie varsata la bugetul de stat, ci folosita ca fond de premiere pentru inspectori.

Citeste si:

Inspectorii Consiliului Concurentei desemnati in echipele de investigatie vor fi rotati periodic si vor primi recompense in functie de performanta, ca de exemplu pentru "cel mai bun raportor".

Documentul mai releva ca Guvernul va introduce clauze de confidentialitate si de neconcurenta pentru inspectorii Consiliului Concurentei si va stabili prin legislatie o perioada denumita de "carantina", in care personalul, managerii sau membrii plenului sa nu poata parasi institutia pentru a ocupa in sectorul privat pozitii direct legate de activitatile in care sunt implicati.

Tot prin modificarea legislatiei sau prin regulament intern va fi introdusa interdictia ca in Consiliul Concurentei sa fie angajate rude ale personalului, managerilor si membrilor plenului Consiliului Concurentei.

In institutiile publice vor fi desemnate persoane a caror responsabilitate va fi sa adune informatii si date privind problemele care ar putea afecta concurenta.

Pentru limitarea deficitului bugetar, Guvernul va mentine dreptul Ministerului Finantelor de a ajusta unilateral solicitarile bugetare ale ministerelor, in cazul in care acestea depasesc plafoanele bugetare aprobate, iar functia ministerului de monitorizare a companiilor de stat va fi intarita.

"Mandatul si capacitatea Ministerului Finantelor vor fi extinse in vederea includerii managementului performantei operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat", se arata in document.
Alte obiective indicate in document in domeniul fiscal sunt simplificarea procesului de plata a serviciului datoriei, eliminarea cerintei de control preventiv intern, initierea unui proiect-pilot pentru procesarea electronica a platilor aferente servicului datoriei publice.

Planul de actiune al Guvernului mai releva ca nivelul total al masurilor de ajutor de stat, exprimat ca procent din PIB, va fi redus progresiv, dar procentul ajutorului de stat acordat pentru obiective orizontale (investitii care sa genereze afaceri in activitati adiacente -n.r.) va creste, intr-un interval maxim de 18 luni, de la 77%, in 2008, la aproape 90%, in 2013, din totalul ajutoarelor acordate.

"In segmentul contribuabililor mari trebuie incurajata conformarea voluntara prin intermediul unor servicii specializate de asistenta, precum si prin inspectii fiscale frecvente. In segmentul contribuabililor mijlocii, costurile de conformare voluntara ar trebui reduse si introdus managementul dosarelor pe baza de analiza de risc informatizata. Pentru contribuabilii mici si persoane fizice autorizate, principalul obiectiv este reducerea nevoii de contact la ghiseu cu administratia fiscala si cresterea conformarii voluntare", se arata in document.

Un alt obiectiv al Guvernului, la recomandarea Bancii Mondiale, este reducerea cu 50% a numarului de ordonante de urgenta, dar gradul de prioritate este indicat ca unul "mediu", iar termenul maxim pana la care sa fie limitat numarul acestor acte normative a fost stabilit la 18 luni.

Alte intentii enuntate sunt reducerea numarului de proiecte inscrise pe ordinea de zi suplimentara a sedintei de guvern (tot intr-un interval maxim de 18 luni) si modificarea legislatiei in sensul delegarii de competente de la nivelul Guvernului catre ministere in ceea ce priveste actele administrative si/sau tehnice (6 luni).

Documentul mai prevede, pentru urmatoarele sase luni, realizarea unei aplicatii electronice pentru licitatiile pe piata primara a titlurilor de stat si asigurarea posiblitatii trezoreriei statului de a tranzactiona direct pe piata secundara ( utilizarea repo si buy backs), pornind de la premisa ca un management dezvoltat al datoriei publice reduce costurile de finantare, prioritizarea ocuparii posturilor, inclusiv prin transferuri de personal, pentru structurile care implementeaza programele cu finantare UE, imbunatatirea procedurilor de aprobare a alocarilor bugetare cu prioritate pentru proiecte finantate de UE, precum si elaborarea unui proiect de lege care sa modifice/inlocuiasca actualele reguli de organizare a departamentelor din structurile administratiei publice, bazate pe norme care sa permita "limite flexibile" ale numarului de functionari cuprinsi intr-un compartiment.