El a precizat ca a solicitat Consiliului Concurentei sa verifice daca exista o situatie de monopol pe aceasta piata, cerand in acelasi timp Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sa analizeze profitul companiilor din domeniu.

"In privinta pretului, eu am dat dispozitie la doua verificari paralele, una la Consiliul Concurentei, pentru a vedea daca nu este vorba de practici de monopol, si la ANAF, sa verfice, practic, gradul de profit pe care il au cei care maresc foarte rapid pretul la benzina, pentru ca in acele conditii, daca exista profituri care cresc foarte mult si nejustificat intr-o asemenea perioada foarte dificila, si statul roman poate avea cateva contramasuri specifice economiei de piata", a spus Boc.

Premierul a explicat ca statul nu are mijloace directe pentru a reglementa pretul carburantilor, dar ca poate interveni indirect "pentru a–i trage la raspundere pe cei care maresc nejustificat preturile", si a mentionat ca pot fi impuse anumite impozite. El nu a prezentat detalii, aratand ca doreste mai intai sa afle rezultatul verificarilor.

"Pot lua o decizie numai dupa ce am aceste informatii, Guvernul nu are un rol direct in a stabili pretul combustibilului, nu poate sa intervina, dar poate, pe cai indirecte, sa-i traga la raspundere pe cei care majoreaza preturile nejustificat intr-o economie de piata, fie ca e vorba de monpol, fie ca e vorba de profit. Statul roman nu spune ca nu e legal, dar poate sa impuna si el anumite impozite. Deci, are la dispozitie asemenea modalitati, pe care le analizam, in conditiile in care o asemenea analiza va fi posibila", a spus Boc.

El a adaugat totodata ca romanii platesc in prezent "pretul politicii iresponsabile" a Guvernului Nastase de privatizare a Petrom, fara posibilitate de interventie nivelul redeventelor.

"Acum platim pretul acelei politici iresponsabile, care nu a tinut cont de interesul national, si daca veti vedea suma cu care s-a vandut Petrom-ul, 600 milioane de euro, si veti compara cu ce listari exista pe piata internationala la companii similare Petrom, veti vedea ca acele companii se vand cu 18 miliarde de euro, nu cu 600 de milioane de euro, si daca veti vedea ce obligatii si-a luat statul roman in contractul de peivatizare, ajungi la o concluzie care nu are nimic in comun cu interesul national, in sensul ca statul, prin contracul de privatizare cu Petrom, a trebuit sa investeasca aproape cati bani a luat de la Petrom pentru a-si onora obligatiile din contract", a spus Boc.

Vicepresedintele PDL Gheorghe Flutur a declarat anterior ca seful Guvernului a cerut Ministerului Finantelor clarificari in ceea ce priveste pretul carburantilor.

Asociatia pentru Drepturile Taximetristilor Independenti a anuntat ca, joi, niciun taximetrist nu va cumpara carburant din nicio statie de distributie, in semn de protest fata de cresterea pretului la carburanti.

Citeste si:

Prima forma de protest a taximetristilor independenti a inceput dupa 1 ianuarie, cand acestia au inceput sa plateasca cu maruntis pretul carburantului, blocand in acest fel statii de distributie.

Asociatia avertizeaza ca, daca dupa aceste forme de protest, Guvernul, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Consiliul Concurentei nu iau atitudine impotriva cresterii excesive a pretului la carburant, activitatea va fi oprita la nivel national, din martie, dupa modelul transportatorilor greci.

Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, a declarat, in luna noiembrie, ca preturile combustibililor pe piata romaneasca au o evolutie divergenta fata de principalii factori care ar trebui sa le influenteze, iar BNR nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.

Tampiza, LukOil, ii raspunde lui Isarescu: Guvernatorul nu are argumente. Cine are dreptate?

Tampiza, LukOil, ii raspunde lui Isarescu: Guvernatorul nu are...

Potrivit companiilor petroliere, preturile la pompa sunt influentate in principal de evolutia cotatiilor internationale ale petrolului si de evolutia cursului leu/dolar.

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL si OMV.

Piata distributiei de combustibili este investigata, inca din 2005, de Consiliul Concurentei. Un document guvernamental prezentat, in mai 2008, releva ca pretul de vanzare al benzinei la statiile de distributie din tara este apropiat de nivelurile practicate in statele membre UE, unde puterea de cumparare a populatiei este net superioara romanilor, in conditiile in care Romania beneficiaza inca de o derogare a Comisiei Europene si aplica un nivel redus de accize.

Accizele percepute in Romania sunt deocamdata sub nivelul celor din alte state UE, datorita unei perioade de tranzitie acordate de catre Comisia Europeana pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.

Chiar si in aceste conditii, pretul de distributie la benzina si motorina practicat in Romania este apropiat de cel pe care il platesc cetatenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia si Austria, tari cu o putere de cumparare mult peste posibilitatile romanilor.