Hartile de zgomot constituie reprezentari grafice ale modului de propagare a sunetului intr-o anumita regiune geografica si pentru un interval de timp definit.

“Pana in prezent doar noua orase din Romania au fost obligate de normele europene sa-si constituie harti de zgomot”, spune Bogdan Lazarovici, directorul executiv al Enviro Consult, firma specializata in oferirea de servicii pentru masurarea zgomotului.

Edilii locali din 25 de orase romanesti, toate cu o populatie de peste 100.000 de locuitori, vor trebui sa prezinte autoritatilor europene hartile de zgomot, pana la jumatatea anului viitor. Cerinta se aplica tuturor oraselor europene cu minimum 100.000 de locuitori.

Cele noua orase autohtone care au fost auditate pana in prezent din punct de vedere al poluarii fonice sunt Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Constanta, Galati, Iasi, Ploiesti si Timisoara. Precedentul termen de auditare fonica a oraselor a fost la sfarsitul lui 2007 si a vizat doar orasele cu mai mult de 250.000 de locuitori.

“Legislatia europeana prevede ca fiecare harta de zgomot sa fie actualizata la fiecare cinci ani. Aici intra nu numai orasele, ci si reteaua de transport feroviar, drumurile, aeroporturile sau santierele navale” declara Bogdan Lazarovici.

Citeste si:

Costurile crearii unei harti de zgomot la standarde europene se ridica la aproximativ 0,8 euro pe cap de locuitor, in functie de cantitatea de date analizata si disponibila pentru un oras. De asemenea, un factor important in costul unei astfel de analize este si disponibilitatea autoritatilor locale pentru dotarea cu echipamente de monitorizare.

CE nu impune standard de zgomot valabile la nivelul intregii Uniuni, ci doar obliga statele membre sa elaboreze harti de zgomot. Administratia fiecarui oras in cauza decide insa care este nivelul maxim de zgomot acceptat.

Potrivit unor acte normative publicate in Monitorul Oficial in 2008, care se refera doar la aglomerarile cu o populatie mai mare de 250.000 de locuitori, autoritatile care se ocupa de orasele in cauza au diverse tinte maxime de zgomot pe care trebuie sa le atinga pana in 2012: strazi, autostrazi, drumuri – 65 dB, cai ferate – 65 dB, aeroporturi – 65 dB, zone industriale – 60 dB, porturi (activitati de transport feroviar si rutier din interiorul portului) – 65 dB, porturi (activitati industriale din interiorul portului) – 60 dB.

De exemplu, un avion care decoleaza provoaca un 140 dB, in vreme ce un zgomotul produs de spectatorii prezenti la un meci de fotbal americani atinge 115 dB.