Cand pensionara Virginia Man a fost sunata de o companie emitenta de card pentru a primi o oferta de dobanda de 2,2% pe luna, nu a fost lamurita si in privinta costului total al creditului decat in urma unor intrebari suplimentare la redactia SFin. Dobanda nu ar trebui comunicata decat anual. In cazul de fata, dobanda anuala ajunge la 26,9%, iar oferta corecta pe care operatorul de call-center nu a facut-o decat partial ar fi fost 2,2416% lunar. Operatorii de call-center omit, cateodata, sa precizeze si faptul ca dobanda in speta, de 2,1-2,2%, este lunara.

Indiferent de bancile care momesc potentialii clienti cu dobanzi ce par mici, pe piata au aparut primele carduri care ofera reduceri de pana la 20% in anumite magazine, restaurante, cluburi si chiar destinatii turistice, sau bonusuri de pana la 3% la cumparaturi. „Tendinta generala a pietei este de a oferi reduceri si in afara perioadei Sarbatorilor, precum si perioade de gratie sau perioade cu dobanda zero de care clientii pot beneficia, daca le inteleg mecanismul“, sustine specialistul Sergiu Cone, de la No-cash.

Pionierat

Primul card cu reduceri la magazine din piata, Finansbank Cardavantaj, a fost urmat de American Express, Raiffeisen Sensiblu sau BRD Finance-Carrefour, Praktiker si Rombiz. Acum o luna, pe piata a fost lansat si un card de reduceri al Cora, care poate fi transformat in viitor in card cu dubla marca, in parteneriat cu o banca.

Cardurile care nu sunt afiliate sistemelor internationale precum Visa, MasterCard sau American Express se numesc „carduri emise de proprietar sau carduri proprietare“. „Viitorul va aduce o crestere a numarului de carduri proprietare care se vor transforma in carduri cu dubla marca (co-branded)“, sustine Cristian Lupascu, director al firmei de productie de carduri si echipamente Supercard. Firma sa a creat cateva milioane de carduri de fideli-zare pana in prezent, pentru clienti precum Altex, Connex, Electrolux, Mobexpert sau Sensiblu, multe dintre firmele mentionate transformand pe parcurs cardurile de fidelizare in carduri cu dubla marca prin care se ofera reduceri.

Diferenta dintre un card normal de fidelizare (proprietar) si un card cu dubla marca afiliat unei retele internationale (Visa, MasterCard etc.) este ca primele nu pot fi folosite in afara retelei proprii de magazine, iar cele din urma pot fi utilizate si la bancomate, fie ele din Romania sau strainatate, precum si la orice comerciant care afiseaza sigla retelei internationale la care cardul este afiliat.

Problema consta in perenitatea reducerilor, Finansbank renuntand in timp la a mai oferi reduceri in magazine, de pilda. Azi, Finansbank ofera pe card doar un bonus de 0,3% din valoarea cumparaturilor, chiar daca poate fi utilizat in peste 1.500 de magazine. Tot un bonus a oferit si BCR pentru propriile carduri, de 1-3%, in functie de suma cheltuita. Din pacate, oferta BCR a expirat la 30 aprilie. Tot temporara este si oferta Euroline (card standard), care scade dobanda la 9,9% pe an doar pana la 30 iunie, si doar pentru retragerile de numerar de la bancomate.

Inca la inceputuri

Citeste si:

Ultimele carduri lansate pe piata care ofera reduceri substantiale sunt cele al ABN Amro si Euroline Style. Ofertele raman insa la stadii incipiente in ceea ce priveste volumul creditului atras, intrucat se limiteaza, asemenea creditelor „descoperit de cont“ (sau „overdraft“), la maximum trei salarii nete.

In cazul ofertei ABN Amro MasterCard Perfect, cardurile se impart in functie de venitul clientului. Daca acesta are un salariu net de minimum 200 de euro lunar, poate beneficia de un credit de maximum 17.500 de RON prin cardul Standard, iar in cazul in care are un salariu de peste 700 de euro, creditul poate urca pana la 75.000 de RON, insa nu mai mult de trei salarii disponibile. „Intentionam sa acaparam intr-un an circa 10% din piata“ sustin oficialii ABN.

Ei recunosc insa ca lista magazinelor si a firmelor partenere care ofera reduceri se schimba in fiecare zi. Conform call-center-ului ABN, lista partenerilor cardurilor Perfect cu reduceri, in medie situate la 10%, sunt: restaurantul Galo Nerro, Hotel Elizeu, magazinele Unu, Casa de creatie Elvira Matei, Captain Hook-Mario Plazza, Tempo Cafe, Masala Pub, restaurantul Tre Arci, Best Automobile, New Style 2000, Berloni, Angius Ties, Alsa B., Hugo Boss, Perla, Max Mara, Tanzi sau Desire.
Euroline Style, lansat tot in urma cu o luna pentru a ajuta o fundatie internationala de lupta impotriva cancerului mamar, ofera reduceri de 5-20% in anumite magazine. Pe lista se gasesc Elmec Kidz/Rita Muresan, Elmec Nike/Miss Sixty/Famous Brands, Veronesse, Medsana, Gett’s Hair Studio Downtown, River Woods, Blu (recrutari de personal pentru gradinarit, curatenie si baby-sitting), Kidz Planet si Toyz Planet, Chelsea Club, Bambino& Bambina, si bijuteriile Together.

Piata cardurilor, castigatorii anului 2005

- Cel mai vandut card de debit - Raiffeisen VISA Electron - 273.163 de noi carduri
- Cel mai vandut card de credit - Raiffeisen MasterCard Standard - 41.882 de noi carduri
- Cel mai vandut card pe segmentul Business - Raiffeisen Visa Business in lei - 12.141 de noi carduri
- Cel mai vandut card pe segmentul Premium - Banca Transilvania Visa Gold - 5.012
- Cel mai vandut card proprietar - Sensiblu - 461.653 de noi carduri
- Reteaua cu cel mai mare volum de acceptare la plata pe cardurile internationale - Banca Tiriac - 79,8 milioane euro
- Comerciantul anului - Hiproma (Carrefour) - 1.727.053 tranzactii de plati prin card in
valoare de 63,9 milioane euro
- Emitentul cu cea mai mare medie a tranzactiilor pe card - Alpha Bank - 29,4 tranzactii Emitentul cu cea mai mare medie a rulajului pe card - Alpha Bank - 86,4 mil. lei/an

BRD-Groupe Société Générale a fost desemnata cel mai dinamic emitent de card din 2005 pentru:

- 569 noi contracte de acceptare semnate cu comerciantii
- 2.573 POS-uri instalate
- 343.326 carduri noi emise
- 179 ATM-uri instalate
- 245.860 conturi de card
- 9 servicii/produse complet noi - plata facturilor la POS, cardul Sprint, cardul de credit Vivere si 6 carduri - „editie limitata“
Sursa: No-cash