Potrivit calculelor facute de Consiliul Fiscal si anuntate de Ionut Dumitru, in cadrul unei conferinte organizata de ZF, intr-un scenariu conservator, impactul anual al scutirii de impozit pe profitul reinvestit ar fi de 2 miliarde lei, ceea ce inseamna 0,3-0,4% din PIB, in timp ce Finantele au estimat un impact anual de 500-600 milioane lei.

"Masura in esenta are un impact pozitiv asupra mediului economic, este bine gandita, deci e o masura buna din punctul nostru de vedere. Problema apare insa in momentul in care discutam de impctul acestei masuri care, din calculele noastre, este mult subestimat de Ministerul de Finante", a subliniat Ionut Dumitru.

"Ionut Dumitru" Nu poti sa ignori acest impact si cred ca trebuie sa vedem de unde gasim acesti bani"

"Greseala" Finantelor vine in contextul in care in iunie, cu ocazia vizitei FMI, ar trebui sa decida daca bugetul are resurse pentru a reduce CAS cu 5% la angajatori. Tot potrivit Consiliului Fiscal, impactul bugetar al reducerii CAS este de 2,5 miliarde lei pe sase luni, deci 5 miliarde de lei pe an, ceea ce inseamna in jur de 0,8% din PIB. Ambele masuri ar putea lasa un gol anual de 1,2% din PIB.

"In momentul de fata, data fiind executia bugetara de pana acum, probabilitatea sa iei o masura care iti reduce semnificativ veniturile bugetare, cel putin pe termen scurt, este mica. Masura este absolut binevenita pentru mediul de afaceri si economie, dar de unde gasim acesti bani, in conditiile in care in primele 3 luni ale anului avem deja venituri necolectate de peste un miliard de lei", a adaugat Dumitru.

Economistul a explicat ca exista solutii pentru a creste gradul de colectare si una dintre acestea ar fi ca statul sa creasca si mai mult baza de impozitare.

Citeste si:

"Cand ai 6 milioane de pensionari si 4 milioane si ceva de salariati, atunci indiferent ce ai imagina este un dezechilibru fizic pe care nu pot sa il sustii. Sunt 4 milioane si ceva de salariati care lucreaza in economia formala, dar discutam de un milion si jumatate de oameni care nu platesc niciun fel de taxe si impozite fiind in economia neagra. Daca am aduce macar o parte din acesti oameni care lucreaza in economia neagra in sistemul oficial, evident ca lucrurile s-ar mai simplifica", mentioneaza Dumitru.

Potrivit Consiliului Fiscal, in ROmania cota legala de CAS este de aproape 45%, dar in mod efectiv Fiscul colecteaza putin peste 30%. Bulgaria, in schimb, la o cota oficiala de CAS de 30% colecteaza cat Romania la 45%.

Si in cazul TVA, Romania este foarte putin competitiva, cu a patra cea mai mare cota din cadrul UE, dar problema si mai mare este faptul ca Fiscul reuseste sa colecteze doar 52% din sumele datorate pe TVA. Din nou, Bulgaria, cu un TVA de 20%, colecteaza 85% pe aceasta zona, ceea inseamna in termeni nominali aproape la fel de mult ca ANAF.