Guvernatorul Mugur Isarescu a avertizat recent ca expertii bancii centrale lucreaza, impreuna cu cei ai Guvernului, pentru alcatuirea unor reglementari ale pietei creditelor ne-bancare. Isarescu este ingrijorat de expansiunea consumului, stimulat atat de creditele la "magazin", cat si de cumpararile prin leasing.

Dupa scandal MTS Leasing, autoritatile au privit mai serios domeniul si, potrivit unor surse, nu se vor limita la restrictii pentru creditare, ci vor defini, reglementa si supraveghea intreaga miscare a banilor imprumutati in afara bancilor. Se discuta in acest moment varianta crearii unui organism de supraveghere dedicat exclusiv acestui domeniu, care va fi, spun surse din piata, asezat in subordinea guvernului. Se ca asteapta noul text de lege sa fie finalizat pana cel tarziu in luna septembrie.

Desi noile norme vor restrictiona activitatea de leasing si cea de creditare, in special pentru domeniile auto si marile magazine de electrocasnice, directorii marilor companii spun ca noua lege va fi benefica pentru bunul mers al afacerilor, pe termen lung. Noile norme vor scoate de pe piata micile companii, unde exista si cele mai mari posibilitati de inselaciune.

Piata leasing-ului va atinge doua miliarde de euro in 2005, 60 de procente reprezentand vanzarile de autovehicule.

Credisson, Estima Finance, Euroline, BRD Finance - iata numai cateva companii de creditare financiara nebancara, care, impreuna cu firmele de leasing asteapta in urmatoarele saptamani o noua lege care sa le reglementeze activitatea.

Numai vanzarile prin leasing sunt estimate la peste 2 miliarde de euro in acest an.

Dan Ostahie, presedintele Altex si Media Galaxy, estimeaza ca vanzarile prin credit vor scadea cu pana la 20% in lunile septembrie si octombrie, in urma noii legi de reglementare a creditarii oferite de firme specializate. "Se pregateste infiintarea unui nou organism de supraveghere a tuturor companiilor de creditare non-bancare, aflat in subordinea guvernului, precum si reglementarea unor aspecte legale ignorate pana acum," spune Ostahie. Astfel, va fi stabilita o limita minima a capitalului social al firmelor de creditare, si vor fi create regulile de functionare ale acestor firme.

Este de asteptat ca firmele de genul MTS Leasing sa fie aruncate de pe piata, spun analistii, ele nefiind in stare sa indeplineasca noile conditii. Toate firmele vor fi obligate sa raporteze situatia lor Biroului de Credit, fapt impus pana acum doar bancilor.

Doar Credisson si alte doua companii din afara bancilor - dintre care una de leasing- au acceptat pana acum de buna voie sa ofere rapoarte Biroului de Credit, spun oficialii institutiei de monitorizare a creditarii. "BNR a introdus norme pentru banci, acolo unde domeniul era deja foarte bine reglementat. In cazul societatilor non-bancare, o astfel de reglementare nu exista in prezent," a adaugat Ostahie.

Citeste si:

Este de asteptat ca masurile luate de BNR in vederea temperarii creditarii, aplicabile bancilor, sa fie similare in cazul firmelor de credit.

Pana azi nu exista un proiect final, si se iau in discutie mai multe variante: BNR ofera expertiza Ministerului Finantelor, care va urma sa inainteze proiectul final spre adoptare Guvernului sau Parlamentului, spun surse din cadrul Bancii Centrale.

"BNR a limitat creditarea temporar in cazul bancilor. Nu are insa o politica pe termen lung de descurajare a creditelor. Dupa reglementarea activitatii sectorului non-bancar, pe termen scurt se va constata o incetinire a creditarii, pe termen scurt, insa va aduce o imbunatatire a solvabilitatii (ratingului) consumatorului pe termen mediu si lung", spune Ostahie.

Si firmele de leasing asteapta noua lege cu optimism

"Sper ca reglementarea sa fie una fireasca, si nu una fortata. E pacat sa reglementezi cu scopul de a strangula piata", spune Cornel Coca Constantinescu, presdintele Romexterra Leasing si al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR)- organism ce cuprinde circa 60% din firmele de leasing. "Ne asteptam ca efectele produse de noile norme sa imbunatateasca portofoliul de clienti si sa creasca nivelul de profesionalism al companiilor de leasing", spune Constantinescu.

Melih Mengu, presedinte al Asociatiei companiilor de Leasing Bancar (ALB), care reprezinta circa 30-40% din firmele de leasing constituite exclusiv de banci, spune ca ALB cere de mai multa vreme reglementarea industriei de leasing. "Am cerut o reglementare clara prin existenta unui organism de supraveghere inca dinainte de inflamarea cazului MTS Leasing", spune Mengu, care este si presedinte al UniCredit Leasing.

"E vorba sa existe in general o reglementare comuna pentru toate societatile financiare de leasing si finantare a consumatorului (consumer finance), si mi se pare corecta crearea unui organism precum Autoritatea Pietei Financiare din Marea Britanie, ca sa ofer doar un exemplu", este de parere Sorana Baciu, vicepresedinte Porsche Bank.

"Societatile de finantare, si in special bancile, nu au o viziune clara asupra creditelor unui client pana ce Biroul de Credite nu primeste raportari din partea tuturor institutiilor de creditare de pe piata. Totodata, se va concura de pe pozitii de piata egale", spune Baciu. Ea considera ca vanzarile Porsche Leasing, ca de altfel ale tuturor companiilor cu politici de creditare stricte, nu vor fi afectate de noile limite ce vor fi impuse imprumuturilor non-bancare.