Reprezentantii bancilor spun ca, deocamdata, solicitarile de finantare primite din partea clientilor persoane juridice nou-infiintate nu sunt foarte numeroase. Bancherii cred insa ca, in perioada urmatoare, tipul respectiv de solicitari va reprezenta o pondere semnificativa in totalul cererilor de acest gen.

„Cultura“ riscului

Ai o idee si vrei sa faci bani. Primul drum il faci la o firma de consultanta, care te va ajuta sa intocmesti un plan de afaceri, iar apoi mergi la banca pentru a obtine finantare. Aici insa lucrurile nu mai sunt asa de simple ca la inceput. Pe langa un plan de afaceri coerent, majoritatea bancilor cer un istoric al firmei sau informatii legate de sumele rulate prin conturile acesteia. E drept ca exista si banci ale caror reguli nu sunt atat de stricte, insa numitorul comun il reprezinta participatia proprie, care se ridica la minimum 25%. Cazurile celor care au reusit sa smulga o finantare de la o banca doar pe baza unei idei sunt extrem de putine, din cauza conditiilor imposibil de indeplinit de catre client.

De cealalta parte, bancherii cred ca motivele care stau la baza lipsei de finantari pentru astfel de proiecte nu tin doar de ei. „Firmele start-up nu se situeaza intotdeauna in categoria clientilor eligibili din punctul de vedere al finantarii, in special din cauza modului in care sunt concepute planurile de afaceri propuse spre finantare. Gradul scazut de coerenta si fundamentare a planurilor de afaceri, nivelul limitat de predictibilitate a unor sectoare de afaceri, lipsa de garantii si gradul scazut de capitalizare a afacerii sunt cativa dintre factorii care pot afecta potentialul unui plan de afaceri“, crede Nicoleta Voicu, Account Manager in cadrul Departamentului Corporate Banking de la HVB Bank.

Citeste si:

Fondurile UE, ultima speranta

„Este foarte greu sa obtii un asemenea credit. Pana in prezent, politica bancilor nu s-a orientat catre acest tip de finantari. In plus, este nevoie de foarte multe garantii, dar si de o suma de bani din partea clientului“, afirma Camelia Gheorghe, director executiv la firma de consultanta Promeso. Singura sansa pentru a transforma o idee intr-un business vine tot din partea Uniunii Europene, prin programele de finantare. UE ofera, prin programele sale, granturi (finantari nerambursabile) pentru pornirea unei afaceri prin intermediul bancilor. Acestea sunt incurajate sa ajute IMM-urile aflate la inceput de drum, in special pe cele care acceseaza programele SAPARD. Singura problema in acest caz este insa faptul ca finantarile nu sunt oferite din banii bancii, ci din surse externe.

„In momentul de fata UE, prin institutiile sale, incurajeaza bancile sa se implice in dezvoltarea afacerilor care solicita fonduri SAPARD. In plus, statul garanteaza si acopera riscul. In ceea ce priveste finantarile unor idei de afaceri fara un background minim, este destul de greu sa le obtii“, crede Cristina Rai, sef Departament programe de finantare din cadrul firmei de consultanta Bostina&Associates Management Consulting.
„Ideea care sta la baza unei noi afaceri este foarte importanta, insa ea trebuie sa se concretizeze intr-un plan de afaceri, care sa demonstreze o buna cunoastere a modului in care activitatea trebuie structurata optim, o buna cunoastere a mediului concurential si, nu in ultimul rand, a implicatiilor financiare ce definesc dezvoltarea de noi proiecte“, explica Nicoleta Voicu.