“Din punct de vedere legal, creantele neincasate pot avea la baza mai multe categorii de situatii in care se afla firma care are datorii (debitorul); de la inceputul anului curent si pana in prezent, cele mai frecvente au fost cazurile in care debitorul a inregistrat dificultati financiare majore care i-au afectat intreg patrimoniul (40%), pe locul al doilea aflandu-se situatiile in care firma a intrat in procedura de faliment inchisa prin sentinta judecatoreasca (28% din cazuri). Cazurile in care firma debitoare a fost dizolvata sau lichidata reprezinta aproximativ 12% dintre situatiile care conduc la existenta creantelor neincasate”, a spus Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit.

Lipsa de lichiditati a fost unul dintre atributele crizei economice mondiale care s-a resimtit inca de anul trecut si care, prin efectul sau in spirala in Romania- in sensul cresterii dobanzilor bancare, a determinat scumpirea creditelor, fapt care a contribuit in continuare la accentuarea lipsei de lichiditati necesare oricarei companii pentru a-si derula activitatea. “Pe parcursul acestui an, fireste ca problemele s-au acutizat, iar dificultatile financiare ale oricarei companii s-au propagat asupra partenerilor de afaceri, contractele nederulate si facturile neincasate afectand firmele in egala masura”, a subliniat Mirela Serban.

Companiile au la indemana anumite cai pentru a-si diminua pierderile provocate de creantele neincasate: recuperarea acestora prin intermediul unei societati specializate, in schimbul unei comision de recuperare sau vanzarea creantei in schimbul unei valori de rascumparare. Ambele demersuri au drept urmare obtinerea de lichiditati si, in plus, amandoua au avantaje fiscale: comisionul de recuperare este o cheltuiala deductibila, iar venitul obtinut din vanzarea creantei este deductibil fiscal la calculul impozitului pe profit (pentru pierderea aferenta vanzarii de creante).

“Contractele nederulate au, fireste, urmari negative asupra business-ului respectiv, iar situatia devine si mai grava in cazul facturilor neincasate, dar pentru care trebuie indeplinite obligatiile catre stat, sub forma platii TVA-ului, a impozitului pe profit si, eventual, pe dividende, dupa incheierea exercitiului financiar. Introducerea unui sistem de esalonare- in anumite conditii- a platii obligatiilor fiscale restante ar putea salva minim 30% dintre companiile care intra in insolventa”, a adaugat reprezentantul R&M Audit.

Dincolo de facilitatile fiscale, aceste demersuri au adesea sanse de succes si, in plus, cel mai adesea, plata pentru astfel de servicii se realizeaza pe baza de comision din creantele sau debitele recuperate. “Cu toate acestea, sunt inca putine companiile care apeleaza la metodele mentionate anterior: majoritatea prefera sa negocieze ele insele cu debitorii un timp care adesea este mult prea indelungat, fapt care le aduce noi prejudicii”, a subliniat Mirela Serban.

“Cash is King” este un principiu deja consacrat care se refera la importanta cash flow-ului pentru “sanatatea” unui business. “In balanta contabila, o companie poate marca profit, dar daca inregistreaza debite semnificative pe care nu este capabila sa le incaseze pentru a plati salariile, furnizorii etc, se poate considera ca, din punct de vedere tehnic, firma respectiva este practic in faliment”, a conchis Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit.