Motivul nemultumirii este faptul ca anul acesta expira licentele Orange si Vodafone (acordate la finalul lui 1996), iar la anul cea a Cosmote (acordata in 1998), iar in timp ce statul isi doreste sa obtina sume cat mai mari, operatorii incearca sa faca fata investitiilor din ce in ce mai costisitoare.

Cu doar cateva ore inainte sa fie publicate conditiile licitatiei, principalii actori de pe piata telecom- operatorii, autoritatea de reglementare in domeniu (ANCOM), Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) si Consiliul Concurentei, s-au intalnit in cadrul conferintei "Spectrul si evolutia comunicatiilor mobile", eveniment organizat de
Asociatia Operatorilor Mobili din Romania.

Iar daca operatorii au mizat pe investitiile de miliarde pe care le-au facut, pe locurile de munca create, pe taxele platite si pe faptul ca Romania are printre cele mai mici preturi la serviciile de telecomunicatii, reprezentantii statului le-a spus managerilor din telecom ca mai au de lucrat la competitivitate si ca preturile la servicii mai au de unde sa scada.

Romanii vor calitate premium la preturi minime

“Romanii vor calitate premium la preturi minime. Asta este ceea ce caracterizeaza piata de telecomunicatii din Romania, una dintre cele mai competitive din Europa. In Europa Centrala si de Est, Romania are cel mai mare numar de operatori mobili, si daca la cei cinci (Orange, Vodafone, Cosmote, RCS&RDS si Telemobil) am adauga si Romtelecom (n.red. care are o licenta de telefonie mobile) am avea acelasi numar ca in Marea Britanie. Si cu toate ca sunt cinci operatori, avem a doua cea mai mica concentrare a pietei in zona. Adica Romania este cea mai competitiva tara din Europa de Est”, a afirmat Mihai Rada, director pentru tehnologie, media si telecomunicatii in cadrul KPMG Romania.

Practic, afacerile celor cinci operatori de telefonie mobile au reprezentat anul trecut circa 3% din Produsul Intern Brut al Romaniei, valoarea estimata la circa 130 de miliarde de euro in 2011, conform datelor prezentate de Rada.

Pe de alta parte, industria de telecomunicatii a contribuit anul trecut cu 7 miliarde de lei la economia Romaniei prin contributii la bugetul de stat (2,2 miliarde de lei), beneficii catre familiile a 6.700 de angajati directi ai operatorilor (374 mil. lei pentru salarii, bonusuri, asigurari de viata si sanatate, tichete de masa), achizitii de echipamente ale operatorilor de telefonie (4,2 miliarde de lei).

Consiliul Concurentei: Putem parea talibani, dar niciodata un pret nu este prea jos

In acelasit timp, Romania are printre cele mai mici valori ale venitului mediu per utilizator (ARPU) din Europa, de 6,9 euro, comparativ cu 18 euro in Republica Ceha si de 47 de euro in Marea Britanie. Pe de alta parte, ARPU pietei locale a scazut cu circa 12% intre 2007 si prima jumatate a anului trecut.

“Nu sunt atat de incantat de concurenta de pe piata de telecomunicatii. In prezent concurenta tinde sa se moleseasca, se poate si mai bine. Nu as sfatui operatorii sa se moleseasca. As putea spune ca pe piata nu avem sase oeratori, ci trei si jumatate. Pentru ca Telemobil este in acelasi grup cu Cosmote si Romtelecom, iar RCS&RDS are un model destul de ciudat in care nu iese in concurenta acerba cu ceilalti, merge pe mai multe piete, pe pachete integrate. Piata nu este chiar asa de mare pe cat ar putea sa para”, spune Valentin Mircea, vicepresedintele Consiliului Concurentei.

El adauga ca scaderea continua a venitului mediu per utilizator (ARPU) nu este nefireasca, si ca acest lucru se intampla in special pentru ca operatorii continua sa fie “carausi de voce” si ca esential este ca operatorii sa incerce sa inoveze mai mult.

Citeste si:

“De exemplu sa se extinda in piete conexe, operatorii sunt in principiu carausi de voce, integrarea lor verticala le poate asigura venituri mai multe. Am dori sa intre un nou operator pe piata. Evident ca va avea dificultitati majore, dar ar fi in masura sa puna presiune pe cei de astazi. Desi putem parea talibani, niciodata un pret nu este prea jos. Trebuie sa inovezi, nu mai este ca inainte”, a mai spus oficialul Consiliului Concurentei.

MCSI: Operatorii nu au facut investitii spectaculoase in ultimii ani

Pe de alta parte, Marius Fecioru, secretar de stat in cadrul MCSI, a afirmat ca profiturile industriei de telecomunicatii “sunt generoase si in crestere” si chiar daca ARPU este destul de mic, acesta lucru nu a fost o bariera pentru operatori, “ba dimpotriva ei au reusit sa concureze intre ei si sa ofere profituri generoase companiilor lor”.

“Este loc si pentru investitii, nu am vazut telefoane care zboara, vorbim de investitii sau inovatii spectaculoase in ultimii ani? Nu", a spus Fecioru.

Pe de alta parte, Catalin Marinescu, presedintele autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM) a afirmat rolul preturilor de pornire ale licitatiei nu este sa maximizeze veniturile la bugetul statului.

„ANCOM nu are atributii in acest sens si nu urmareste astfel de obiective. Intelegem insa ca, pentru a putea aduce o contributie credibila la cresterea concurentei, furnizorii de retele mobile trebuie sa valorizeze spectrul la justa sa valoare economica” a afirmat Marinescu.

Arbitrul telecom urmeaza va scoate la licitatie in urmatoarea perioada toate frecventele radio din benzile de 800, 900, 1800 si 2600 MHz care vor fi folosite pentru servicii de comunicatii mobile pana in 2029.

In timp ce autoritatile statului au afirmat ca nu sunt multumite de competitivitatea pietei de telecomunicatii, managerii operatorilor Orange, Vodafone si Cosmote au venit cu mesaje prin care au cerut stabilitate astfel incat mediul de business sa fie unul predictibil.

Noi investim local, nu vom inchide fabricile

Vedeti mai jos ce au spus managerii Orange, Vodafone si Cosmote

Stefanos Theocharopoulos, CEO al Romtelecom si Cosmote (foto stanga):

1. Industria de telecomunicatii este unul dintre factorii majori in economia tarii, una dintre industriile cheie, prin faptul ca asigura comunicarea, pentru ca aduce dezvoltare tehnologica si atrage investitori straini pentru a-si dezvolta businessurile aici. Telecomul este una dintre industriile cele mai vizibile in strainatate, nu doar datorita dezvoltarii tehnologice rapide, dar si datorita faptului ca foarte multe companii au investit in acest domeniu.
Romtelecom si Cosmote formeaza impreuna cel mai mare operator de pe piata locala cu circa 10.000 de angajati si afaceri in jurul a 1,12 miliarde de euro anul trecut.
2. OTE, grupul grec care detine Romtelecom si Cosmote, a investit de la intrarea pe piata locala in jur de 3 miliarde de euro.
3. Credem in Romania, dar, in schimb, avem nevoie de certitudinea unei continuitati a businessului pe termen lung. Aceasta este o conditie pe care Romania trebuie sa o ofere mediului de business, pentru a ramane atractiva. In prezent suntem printre putinele corporatii care inca investesc in Romania, in dezvoltarea businessului si a infrastructurii. Si spun asta pentru ca cifrele arata ca investitiile straine directe au scazut anul trecut cu 13,6% la 1,9 miliarde de euro comparativ cu 2010, conform Bancii Nationale a Romaniei. Este cel mai mic nivel din ultimii noua ani. Companiile care isi cresc investitiile in Romania sunt o carte de vizita buna pentru restul lumii.
4. Lipsa de predictibilitate si o oprire a investitiilor in telecom ar fi un semnal rau pentru alti potentiali investitori in tara. Romania trebuie sa arate ca economia este sustenabila si sa promoveze masuri care sa incurajeze investitiile si dezvoltarea afacerilor.
5. Autoritatea de reglementare si Guvernul trebuie sa aiba asteptari realiste in legatura cu sumele pe care le pot plati operatorii pentru licentele de telecom.
6. Credem ca un pret corect pentru spectru ne va permite sa ne dezvoltam businessul. Industria mobila a investit mult intr-o perioada foarte dificila, cu margini foarte mici si facem acest lucru pentru ca noi credem foarte mult in aceasta tara”, spune managerul.

Jean-François Fallacher, CEO Orange

1. Spectrul, investitiile si beneficiile clientilor au facut ca Romania sa devina in timp una dintre cele mai competitive piete de telecomunicatii din Europa. Daca ne uitam la preturile de pe piata si ofertele care sunt in Romania, vom vedea ca este o piata foarte competitiva.
2. Am introdus GPRS in 2001, EDGE in 2004 si 3G in 2006. Toate aceste investitii au arata ca Orange este interest sa investeasca in Romania.
3. O companie ca Orange nu creeaza doar infrastructura, care este foarte importanta, ci investeste in locuri de munca, contribuie la economia Romaniei.
4. Investitiile in infrastructura sunt foarte importante pentru tara, sunt facute pe termen lung. Cand investim in retea nu investim pentru urmatorii doi ani, ci pentru urmatorii 10-15 cel putin.
5. Noi am investit mai mult de doua miliarde de euro de cand am inceput businessul in Romania, in privinta locurilor de munca avem 2700 de angajati directi si exportam know-how romanesc in piete telecom din alte tari. Avem peste 300 de angajati la Bucuresti, Cluj si Timisoara care lucreaza pentru alte filiale Orange ale grupului. Pe de alta parte, sustinem indirect in jur de 6.000 de locuri de munca in companiile cu care lucram.
6. In opozitie cu alte industrii, operatorii de telecom investesc local si as putea spune ca noi nu ne vom inchide fabricile.
7. Facand o comparatie intre tarifele de pe piata locala de telecomunicatii si cele din alte tari, managerul a povestit ca in primul weekend in care a venit in vizita la Bucuresti cu sotia lui, aceasta a observat ca este mai ieftin sa iti cumperi o cartela prepaid decat sa iti iei un croissant si doua cafele.

Iñaki Berroeta, CEO Vodafone

1. Am investit de la intrarea in Romania in jur de 2,6 miliarde de euro. Aproximam ca in ultimii 15 ani au fost investiti in jur de 10 miliarde de euro in aceasta industrie si ne angajam ca aceste investitii sa mearga mai departe. Nu este vorba doar despre banii pe care i-am investit in retea, ci si in angajati. Vodafone are astazi in jur de 4.000 de angajati directi.
2. Celebram 15 ani ai unei industrii care a transformat viata multor oameni si care a fost un contributor important pentru aceasta tara.
3. In Romania toti au un telefon mobil, avem o penetrare de peste 130%, clientii se bucura de una dintre cele mai bune retele din Europa, si nu vorbesc doar despre reteaua Vodafone, ci despre calitatea pietei din Romania.
4. In trei ani de situatie economica foarte dificila am vazut cum industria s-a redus semnificativ.De asemenea, vedem cum consumatorii vor mai multe.
5. Cresterea cererii de comunicatii de date este exploziva, este mult mai mare decat ne asteptam, mult mai mare decat ne-am planificat. Datele mobile au o crestere incredibila si datorita investitiilor pe care le facem in aducerea de smartphone-uri pe piata locala.
6. Vom continua sa investim. Este clar ca suntem aici ca sa ramanem pentru inca 15 ani si vom aici si pentru multii ani care vor veni.
7. Ca industrie avem nevoie un mediu de reglementare potrivit .