E-commerce-ul a ajuns la maturitate in adevaratul sens al cuvantului, avand, in prezent, sectoare bine definite – cum este retailul sau turismul online – si experimentand cereri din partea a tot mai multe categorii de consumatori, care prefera sa cumpere online diverse produse sau servicii tocmai pentru ca Internetul s-a dezvoltat intr-un ritm alert.
In ciuda crizei economice mondiale, e-commerce-ul pare relativ imun la situatia actuala, date fiind preturile atractive si competitivitatea cu care opereaza retailerii pe piata internationala.

In 2008, vanzarile realizate in sectorul de e-commerce la nivel B2C (business to consumer) din Marea Britanie (inclusiv cumpararea de bilete de calatorie sau la diverse evenimente) vor totaliza 116,6 miliarde dolari, cu 28% mai mult decat in 2007.

eMarketer se asteapta ca vanzarile in mediul online sa continue sa creasca sustinut si sa faca in asa fel incat rata de achizitie a produselor si serviciilor pe piata de B2C sa se mentina si in urmatorii doi ani.
Totusi, se asteapta ca si cresterea sectorului de e-commerce sa fie afectata, cel putin pe parcursul urmatorului an, din cauza situatiei economice existente in prezent la nivel mondial.

Anul trecut, vanzarile B2C pe sectorul de e-commerce la categoria de bunuri si servicii au totalizat 133 miliarde dolari, iar asta numai pe continentul european. Cu o rata anuala de crestere proiectata sa se mareasca in urmatorii patru ani cu 25%, piata de comert electronic se va tripla in Europa pana in 2011, urmand sa ajunga la 407 miliarde dolari.

Rata de crestere anuala a vanzarilor din online a crescut cu doar 14,8% in luna septembrie a acestui an, fata de aceeasi luna din 2007. Vanzarile din e-commerce au adus Marii Britanii 4,8 miliarde lire sterline. Printre preferintele consumatorilor online s-au numarat obiectele de imbracaminte si accesoriile – crestere de 24%, fata de august 2008. Sectorul electronic a fost al doilea in topul cerintelor consumatorilor, cunoscand o crestere de 11% in vanzarile online, pe cand bauturile alcoolice si cadourile au inregistrat o marire de 7 procente fiecare.

Pentru Sarbatorile de la finele acestui an, studiile arata ca shoppingul online din Marea Britanie va deveni si mai popular.

42% dintre persoanele implicate in realizarea studiului Interactive Media a Retail Group au declarat ca planuiesc sa faca achizitii in online cu prilejul sarbatorilor de iarna din acest an, mai mult decat au facut-o in anul precedent. Numarul utilizatorilor de Internet care au facut achizitii in mediul online anul trecut a fost de 30 de milioane.

Pe continentul european, liderii in sectorul de e-commerce sunt Marea Britanie, Germania si Franta. Aceste trei tari domina, in prezent, comertul online din Europa, adunand 72% din totalul vanzarilor efectuate pe intregul continent.

Insa, pana in 2011, cota de piata combinata a celor trei lideri va scadea intr-o oarecare masura, in conditiile in care tarile mai mici din Europa vor inregistra un nou val de cresteri in ceea ce priveste retailul online.
Drept urmare, un al treilea val de cresteri va fi inregistrat dupa acest moment in tarile din Europa de Est, tocmai datorita dezvoltarii e-commerce-ului in aceste regiuni.

Cu Germania, insa, este o alta poveste. Consumul domestic a fost redus semnificativ in 2007. Totusi, Marea Britanie impreuna cu Germania au detinut 61% din totalul vanzarilor in retailul online din Europa de Vest pe parcursul anului trecut.

Nivelul achizitiilor realizate online in Franta au crescut intr-un ritm galopant (cu pana la 50%) in 2004, insa francezii, spaniolii si italienii par mai putin entuziasti in ceea ce priveste comertul online decat alti europeni.
Cu toate acestea, in perioada 2004 – 2008 se estimeaza ca e-commerce-ul american va avea vanzari in crestere cu 18,5%, pe cand Marea Britanie impreuna cu Germania, Franta, Italia si Spania, isi vor mari rata vanzarilor pe acest sector cu 41% - ceea ce face ca Europa sa devina un continent atractiv pentru comerciantii americani.

E-commerce-ul a crescut in Spania cu 71,4 procente in 2007, pana la 4,7 miliarde euro, conform unui studiu realizat de Observatorul National al Telecomunicatiilor si Societatii Informationale.

Cresterea anuntata anul trecut este pusa pe seama maririi numarului de utilizatori de Internet, care a depasit 8 milioane in 2007.

In ceea ce priveste SUA, vanzarile din e-commerce vor creste cu o rata anuala de 18,6% intre anii 2005 – 2009, lucru care inseamna ca retailul online american va cunoaste o incetinire, comparand cu perioada de patru ani anterioara celei mentionate, cand acest sector crestea cu o rata anuala de 26%, dupa cum arata eMarketer. Insa, acest lucru nu releva neaparat faptul ca piata de comert online din Statele Unite scade, ci, din contra, arata ca este una matura si ca a ajuns intr-un punct de unde nu mai are cum sa creasca.

Un studiu efectuat de comScore a demonstrat faptul ca in al treilea trimestru din 2008, vanzarile in e-commerce si-au incetinit ritmul de crestere cu 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 30 miliarde dolari. In cel de-al doilea trimestru al lui 2008, e-commerce-ul din Statele Unite a crescut cu 13% comparativ cu aceeasi perioada din 2007, iar in primul s-a ridicat cu doar 12%.

In luna iunie a acestui an, vanzarile in sectorul de e-commerce au inregistrat o rata de crestere de doua cifre, pentru ca, in septembrie, nivelul acestora sa scada, pana la 5%. Iar datorita situatiei financiare actuale, marii retaileri online din SUA se asteapta ca ultimul trimestru al anului sa fie unul provocator din punct de vedere al valorii vanzarilor.

eBay si Amazon si-au recalculat deja estimarile pentru cel de-al patrulea trimestru din an. In ciuda cresterii profitului net cu 31% in al treilea trimestru din an, Amazon a aratat faptul ca activitatea consumatorilor a scazut dramatic in a doua parte a celui de-al treilea trimestru din2008, iar acest lucru s-a intamplat pe fondul crizei financiare. Actiunile companiei au coborat cu aproximativ 40 de procente in 2008, iar cele ale eBay cu 53%. Cu toate acestea, ambii e-taileri au spus ca cei mai multi consumatori se vor intoarce la cumparaturile pe Internet datorita preturilor scazute pe care le au produsele comercializate in acest mediu.

Conform studiilor realizate de comScore, desi vanzarile pe Internet au cunoscut un ritm de crestere mai scazut, rata vanzarilor din online a intrecut-o pe cea din offline, a retailerilor traditionali.

Vanzarile realizate in spatiul online pe parcursul sezonului de sarbatori din 2008 sunt asteptate sa creasca cu 10,1%, comparativ cu 2007, si sa atinga 32,1 miliarde dolari, conform eMarketer. Cresterea prognozata constituie un declin semnificativ pentru piata de e-commerce din Statele Unite, intrucat in 2007 s-a raportat o marire a vanzarilor de 19,6 procente (la 29,1 miliarde dolari) pentru perioada sarbatorilor si de 23,4% (24,4 miliarde dolari) in 2006.

Pentru a face fata situatiei economice nefaste care s-a instaurat in SUA, consumatorii americani vor folosi diverse strategii pentru a economisi banii pe care ii dau pe cadouri in sezonul de iarna.

De aceea, multi se vor indrepta catre Internet si vor cauta idei de cadouri pentru ca, in final, chiar sa cumpere respectivele daruri. Astfel, acestia vor economisi combustibil si vor beneficia de ofertele pe care le fac retailerii online.

Conform unui studiu publicat de eMarketer si realizat de grupul e-tailerilor din Statele Unite, pe parcursul sarbatorilor de iarna, Internetul va fi canalul care va castiga detasat cel mai mare numar de clienti, iar acest lucru se intampla pentru prima oara in istorie. Astfel, 49% din valoarea vanzarilor realizate in perioada sarbatorilor vor fi localizate exclusiv in mediul online.

Comparativ, in 2007, doar 22% din vanzarile efectuate cu ocazia Craciunului s-au desfasurat in spatiul online, iar 70% in magazinele traditionale.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri