Aproximativ 85.5% dintre e-mailurile trimise la nivel global in primul semestru al acestui an au fost spamuri, iar 0,3% dintre mesaje au in continut atasamente infectate, valorile inregistrate fiind similare cu cele din aceeasi perioada din 2008.

Cele mai multe spam-uri au fost trimise ca si anul trecut din SUA, Rusia si Brazilia, dar in 2009 numarul de mesaje nedorite din aceste tari a scazut, in ultimul timp inregistradu-se o diminuare a spamurilor trimise din tarile din Vest si o crestere in cele din Est.

Potrivit raportului s-au inregistrat majorari semnificative ale spamurilor trimise in tarile asiatice (in special India), Europa de Est si America Latina.

Acest lucru s-a intamplat ca urmare a actiunilor antispam initiate in tarile vestice, dar si a cresterii numarului de utilizatori de internet in tarile din Europa de Est, Asia sau America de Sud.

„Tarile cu interes foarte mare pentru infractorii cibernetici incep sa fie localizate in Est, si mai putin in Vest. Asia, America Latina, precum si regiuni din Europa de Est (excluzand Rusia) devin din ce in ce mai interesante pentru spameri, deoarece utilizatorii de aici nu au sistemele foarte bine protejate impotriva amenintarilor informatice. Este, in primul rand, un aspect care tine de gradul de piraterie din tarile respective, si apoi de educatie: un sistem de operare piratat nu va fi niciodata sigur, atat timp cat nu poate fi actualizat cu ultimele update-uri”, a explicat Costin Raiu, expert sef in securitate al filialei Kaspersky Lab din Romania.

La nivel european, s-a observat aceeasi tendinta de scadere a numarului de mesaje nedorite trimise din tarile occidentale si de crestere in cele din Europa Centrala si de Est. Astfel daca in al doilea semestru din 2008, 20% dintre spamuri au fost trimise din Europa de Vest, in primul semestru din 2009 ponderea a scazut la 12%.

Totodata, topul tarilor europene ca surse de spam s-a schimbat, iar daca in 2008 pe primele locuri se aflau Spania, Italia si Ucraina, acum in clasament se afla Polonia, Romania si Italia.

Recesiunea globala a influentat, de asemenea, si preferintele spamerilor.

„Acestia si-au reorientat mesajele, pentru a se potrivi cu cerintele consumatorilor. De exemplu, medicamentele, suplimentele alimentare si jocurile PC au ramas in topul preferintelor, determinandu-i pe cei care lanseaza mesaje nedorite sa acorde o atentie mai mare acestor nevoi”, a afirmat Raiu.

In prima jumatate a lui 2009, domeniile cele mai populare pentru spam au fost serviciile si produsele din sanatate (22.1%), serviciile de e-advertising (16.6%), materialele pentru adulti (11%), educatia (10.4%) si imitatiile de produse de lux (7.4%).

Chiar daca majoritatea specialistilor estimau ca situatia economica va creste e-mailurile cu atacuri de phishing , masurile luate de banci si institutii financiare a facut ca numarul acestora sa scada.