In timp ce vanzarile de produse de birou au scazut cu aproape 54% pana la 47 de milioane de euro anul trecut, iar cele de IT cu peste 51% la 422 de milioane de euro, au existat si domenii mai mai putin afectate precum electrocasnicele mici si telecomunicatiile.

Astfel in domeniul electrocasnicelor mici (small domestic appliances- SDA) vanzarile au scazut cu 23,6% pana la 71 de milioane de euro in 2009, iar vanzarile de produse de telecomunicatii au ajuns la 253 de milioane de euro mai putin cu 30% fata de 2008.

In trimestrul al patrulea din 2009, piata bunurilor de folosinta indelungata a fost de 442 milioane euro, in scadere cu 43,2% fata de cele 742 de milioane de euro inregistrate in aceeasi perioada a anului 2008.

Electrocasnice mici
Desi intre octombrie si decembrie s-a inregistrat o scadere de 24,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vanzari de 20 milioane euro, vanzarile crescand substantial in decembrie.

Aspiratoarele, cel mai mare grup de produse a fost si cel mai afectat anul trecut, in special in trimestrul al doilea ceea ce a si facut ca perioada aprilie-iunie sa fie cea mai slaba din 2009. Printre alte categorii afectate se numara cea a aparatelor electrice de barbierit si epilat si a fiarelor de calcat.

Telecom
In trimestrul al patrulea 2009, piata de telecomunicatii a scazut cu 33,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2008 ajungand la 73 milioane euro. Pe de alta parte, intre octombrie si decembrie s-a inregistrat o crestere de 20% fata de trimestrul anterior.

Totodata in 2009, producatorii si-au largit portofoliul de telefoane mobile si telefoane inteligente cu ecran tactil, datorita utilizarii tot mai mari a internetului, jocurilor, mesageriei instant si a functiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au mentinut piata intr-o scadere mai mica decat cea medie a bunurilor monitorizate in studiul Temax.

Electrocasnicele mari

Piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37% in 2009, ajungand astfel la 334 milioane euro. In timp ce vanzarile au fost mai mici, iar preturile nu au scazut foarte mult, o incercare de atragere a consumatorilor au fost campaniile de tip “Rabla” (buy-back). Pe de alta parte, anul trecut, romanii s-au orientat catre produse mai putin avansate, dar mai ieftine.

Electronicele - Craciunul a revigorat vanzarile


In 2009, vanzarile de electronice au scazut cu 42,2%, valoarea pietei fiind de 260 de milioane de euro.

Dar vanzarile de Craciun au transformat aceasta piata in cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate, in ultimele trei luni incasarile totalizand 93 milioane de euro, mai mult cu 66% fata de iulie-septembrie.

In decembrie 2009, romanii au achizitionat mai ales produsele TV si audio, dar si jocuri. Cel mai dinamic produs al sezonului au fost consolele video, vanzarile fiind de doua ori mai mari fata de luna anterioara.

Comparativ cu decembrie 2008, vanzarile de TV/Audio au scazut cu 30%. Dar, comparativ cu luna noiembrie vanzarile de plasme si LCD-uri, sisteme audio, home cinema si media player-ele portabile s-au dublat. Televizoarele plasma si LCD, principalul motor de pe piata, au inregistrat scaderea de pret cea mai masiva in randul bunurilor de electronice.



Foto
Camerele foto au ajuns anul trecut la vanzari de 34 de milioane de euro, mai mici cu 45% fata de 2008, in fiecare dintre ultimele trei trimestre vanzarile fiind de noua milioane de euro.

Ramele foto digitale si camerele digitale SLR (single lens reflex) au evoluat pozitiv, dar nu indeajuns pentru a evita un trend puternic negativ. Vanzarile de Craciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale, vanzarile acestora crescand de peste 4 ori in decembrie 2009 comparativ cu noiembrie.

IT
Vanzarile din domeniul informatic au ajuns in ultimele trei luni la 120 de milioane de euro fata de 86 de milioane de euro in trimestrul al treilea.. Pe de alta parte, acestea sunt mai mici cu 53,5% comparativ cu acelasi trimestru din 2008.

Echipamente de birou
Echipamentele de birou au inregistrat o crestere de 30% in al patrulea trimestru al anului, comparativ cu al treilea trimestru al anului 2009, atingand o valoare de 13 milioane euro.

Comparativ octombrie-decembrie 2008, principalele produse din aceasta categorie, imprimantele si multifunctionalele, arata o diminuare de 55,4%. Scaderea brusca este cauzata de vanzarile mici in sectorul de business si de indicatorul scazut de incredere al consumatorilor.