Hamdi Ulukaya, antreprenorul care a castigat anul trecut titlul titlul World Entrepreneur Of The Year acordat la Monte Carlo de catre EY, a inceput afacerea cu iaurturi grecesti prin cumpararea unei fabrici in ruina din New York pe care a transformat-o intr-un business cu multe zerouri fara insa sa caute surse externe de finantare.

El este antreprenorul anului: turcul care s-a mutat in America si a crescut un start-up cu iaurturi la vanzari de 1 mld. $

El este antreprenorul anului: turcul care s-a mutat in America si a...

Chobani a luat in considerare la un moment dat listarea pe Bursa, insa in prezent compania evalueaza o posibila vanzare a 20% din actiuni pentru 500 milioane de dolari. Potrivit Reuters, Chobani ar fi evaluata la aproximativ 2,5 miliarde de dolari. Cifra de afaceri anuala a companiei depaseste 1 miliard de dolari.

Putine companii din sectorul alimentar ajung la afaceri de 30-40 milioane de dolari fara a vinde actiuni, sustine fondatoarea Happy Family, Shazi Visram. Aceasta a vandut afacerea catre Danone in momentul in care compania raporta afaceri de peste 60 mil. dolari. Pana la aceasta tranzactie Happy Family obtinuse finantare din partea a circa 200 de investitori.

Chobani, fondata in urma cu opt ani, intra in competitie cu branduri apartinand unor giganti mondiali – iaurtul grecesc Oikos al Danone sau Yoplait apartinand General Mills. Iaurtul grecesc, un produs putin cunoscut pe piata americana inainte de aparitia Chobani, reprezinta in prezent o piata de aproximativ 7,5 miliarde de dolari.

Citeste si:

Iaurt Chobani

Compania Chobani are in prezent 3.000 de angajati si opereaza cea mai mare fabrica de iaurturi din lume, produsele sale fiind comercializate in Statele Unite, Australia si Regatul Unit al Marii Britanii.

Scurt profil de antreprenor. Hamdi Ulukaya s-a nascut intr-o familie cu experienta in industria laptelui din Turcia, iar in 1994 s-a mutat in America pentru a invata limba engleza, cu gandul de a urma o scoala de business. Nu a absolvit niciodata aceasta institutie de invatamant, insa a inceput sa produca branza feta in 2002, dupa ce tatal sau l-a vizitat la New York si s-a plans de calitatea branzei de pe piata americana.

In 2004 afla ca gigantul Kraft Foods urmeaza sa inchida o fabrica din South Edmeston, statul New York. Ulukaya viziteaza de indata fabrica, o unitate de productie veche de 84 de ani, „ghemuita intr-o vale intre un cimitir de pe deal si un bar de motociclisti”, care ii atrage atentia desi peretii erau patati, iar echipamentul tehnic foarte invechit. Cu ajutorul unui imprumut garantat de US Small Business Administration, Ulukaya cumpara unitatea de productie in august 2005. Primii sai angajati au fost patru fosti muncitori ai fabricii Kraft si Mustafa Dogan, un reputat producator de iaurt din Turcia. Practic, a inceput afacerea cu cinci angajati si a dezvoltat primul produs intr-un an si jumatate. Afacerea lui de suflet pe care o detine in totalitate, Chobani, l-a transformat pe turcul cu rezidenta in Statele Unite ale Americii, Hamdi Ulukaya, intr-un tanar miliardar, potrivit datelor Bloomberg. „Nu cred ca antreprenoriatul poate fi invatat, fiecare situatie este diferita, insa stiu un lucru cert: trebuie sa-ti urmezi visul si instinctul. Eu am visat mereu si pentru mine a fost suficient. Am avut multe dificultati operationale, insa cea mai mare provocare a fost sa pastrez viu spiritul antreprenorial pe masura ce dimensiunea firmei crestea”, afirma Hamdi Ulukaya.