Planul actualului primar al orasului Reykjavik este ca 90% din toate proiectele de case nou construite sa fie dezvoltate in apropierea orasului, iar statiile de benzinarii sa “dispara” de pe harta orasului pana in 2020.

Pana in 2030, planurile municipalitatii vizeaza reducerea traficului cu automobilul la 58%, in timp ce transportul in comun ar urma sa genereze 12% din traficul total, iar mersul cu bicicleta sau alte solutii alternative sa creasca la aproape o treime din total.

Mai mult, cu inlocuirea statiilor de alimentare traditionale in statii moderne si electrice care vor popula aproape toate parcarile din oras si din zonele periferice orasului, capitala islandeza ar urma sa elimine complet noxele din Reykjavik in urmatorii 24 de ani.

Mai multe municipalitati din mai multe state dezvoltate din Europa au pus la punct detaliile pentru pregatirea unei dezvoltari ecologice, prin renuntarea combustibili fosili si eliminarea acestora in favoarea imbunatatirii climatului, reducerea noxelor si imbunatatirea conditiilor de viata.

Islanda este una dintre tarile cu cele mai multe masini la mia de locuitori. Potrivit ultimilor statistici, sunt aproximativ 522 de masini la 1.000 de locuitori, ceea ce plaseaza statul din nordul continentului in topul tarilor cu cele mai aglomerate sosele din lume. Interesant este faptul ca pe tot teritoriul Islandei nu exista cai ferate, transportul fiind asigurat prin intermediul soselelor sau aerian, cu ajutorul elicopterelor sau avioanelor.

Islanda se poate considera si o importanta putere economica, cu un PIB per capita de 46,547 de dolari, ceea ce plaseaza statul nordic pe locul 17 la nivel global, conform Bancii Mondiale, mult peste Romania (locul 57, 21.403 $) si inaintea unor mari puteri economice, asa cum este cazul Marii Britanii, Frantei, Japoniei sau Canada.

Citeste si:

Islanda este o tara situata intr-un dintre cele mai friguroase regiuni ale Europei, in care temperatura medie anuala in timpul verii este de 7 grade Celsius si cu ierni blande, in care temperaturile mediii nu depasesc 2 grade Celsius.

Islanda are o populatie de circa 330.000 de locuitori, majoritatea locuind in capitala Reykjavik (circa 120.000 de locuitori).

Inapoi acasa – promisiuni de mii de kilometri de autostrazi, insa niciun plan real pentru viitorul tarii

Ne laudam cu tara cu una dintre cele mai rapide conexuni la Internet, cu peisaje superbe si traditii de sute de ani, cu prima gimnasta care a luat un 10 curat si cu oameni frumosi si foarte calzi. Dar cand vine vorba despre viitorul tarii, lucrurile nu mai sunt atat de roz.

Ministerul Transporturilor a propus un plan strategic de dezvoltare a tarii pentru urmatorii 15-20 de ani ce presupune investitii de miliarde in dezvoltarea infrastructurii, doar ca autoritatile de la noi se pregatesc pentru investitii care trebuiau derulate cu zeci de ani in urma, iar astazi trebuiau deja facute planurile pentru urmatorul nivel, in care sustenabilitatea sa joace un rol cheie, in care eliminarea noxelor si a poluarii sa fie prioritati absolute, iar tara noastra sa poata recupera decalajul urias pe care il are fata de alte state europene.

In nicio anexa a planului strategic de investitii nu sunt specificate moduri prin care Bucurestiul sau marile orase ar urma sa suporte investitii in dezvoltarea ecologica, dar sunt promisi sute de kilometri de sosele, sute de lucrari de modernizare a liniilor de tren, investitii in sectorul naval sau in sectorul aerian.

In Romania sunt numai cateva semnale timide de dezvoltare a proiectelor “verzi”, atat in ceea ce priveste infrastructura electrica, dar si cea a dezvoltarii de proiecte rezidentiale, comerciale, logistice sau de birouri, fiind abia la inceput de drum in ceea ce se anunta cea mai interesanta era a dezvoltarii din toate timpurile.