Jean Pierson, care a condus Airbus, pe atunci un consortiu impartit intre Franta, Germania, Spania si Marea Britanie, intre anii 1985 si 1998, inainte de crearea EADS, a criticat sistemul de impartire a puterii intre Franta si Germania. "Sistemul actual nu poate sa dureze. EADS merge din ce in ce mai rau si nu vad cine va fi de acord sa faca vreo concesie", a declarat Pierson, pentru editia de ieri a ziarului frantuzesc.

Airbus a amanat anuntul unei restructurari majore la inceputul acestei saptamani deoarece partea germana se opune planului de asamblare a urmatorului tip de avion de talie de medie, A350, in Toulouse, Franta. Germania doreste ca partea centrala a avionului sa fie asamblata in Hamburg.

Oficialii francezi si germani vor sa incheie o intelegere inainte de summitul intre presedintele francez, Jacques Chirac si cancelarul german, Angela Merkel, de vineri. Potrivit Reuters, in joc sunt puse aproximativ zece mii de locuri de munca ale angajatilor Airbus.

Cu toate ca era laudat de politicieni drept un program european model, Airbus a fost afectat, in ultimii trei ani, de disputele de la conducere, intre Germania si Franta si din interiorul taberei franceze.

Conflictele s-au inrautatit anul trecut, cand anjagatii francezi au acuzat partea germana ca a provocat intarzieri pentru avionul gigant A380, care au aruncat EADS intr-o criza financiara.

Pierson a declarat ca Airbus poate fie sa se intoarca la vechiul statut, de consortiu, in care existau recompense financiare mai puternice pentru a evita problemele industriale sau sa dilueze puterea structurii de baza a actionariatului si sa devina o companie "normala", precum Boeing sau BAE Systems. Dintre cele doua posibilitati, acesta a declarat ca o prefera pe a doua. "Nu exista alte solutii. Situatia curenta este condamnata. Clientii isi vor pierde mai intai rabdarea si apoi increderea", a mai spus fostul sef Airbus, potrivit NewsIn.

Potrivit unei intelegeri politice, la formarea EADS in 2000, puterea a fost impartita intre principalii actionari francezi si germani, compania media Lagardere si guvernul francez pe de-o parte si producatorul auto DaimlerChrysler pe de alta parte.

Citeste si:

Impartirea puterii este reflectata de structura duala de management, cu doi directori executivi si doi presedinta. Pierson este de nationalitate franceza, a condus, la un moment dat, productia pentru compania Concorde si a purtat, apoi, bataliile legendare cu partea germana a Airbus. Acesta a declarat ca EADS a fost fondata pe iluzia de paritate intre Franta si Germania in domeniul aeronautic, potrivit Reuters.

Prin replici care i-ar putea infuria pe specialistii germani ai Airbus, acesta a declarat ca o impartire pe baze strict economice si tehnice ar da Frantei un avantaj de 60 la 40 fata de Germania. Germania insista ca orice probleme si castiguri ale restructurarii trebuie impartite in mod egal cu Franta.

O serie de editoriale si analisti financiari au solicitat, saptamana aceasta, o schimbare in cadrul EADS, orientata catre o cultura predominant comerciala, ca o companie integrata, independenta de partea politica.

Cu toate aceste, apropierea alegerilor prezidentiale din Franta si nemultumirea partii germane fata de ceea ce interpreteaza drept manipulare frantuzeasca pe cheltuiala locurilor de mucna germane, face improbabila schimbarea majora a conducerii de tip corporatiste a EADS, potrivit analistilor.

FT: Airbus ar putea renunta la patru uzine de productie din Germania

FT: Airbus ar putea renunta la patru uzine de productie din Germania

FT: Airbus ar putea renunta la patru uzine de productie din Germania

Surse de la Kremlin sustin ca VTB si-ar putea mari pachetul de actiuni in EADS

Surse de la Kremlin sustin ca VTB si-ar putea mari pachetul de actiuni in EADS

Surse de la Kremlin sustin ca VTB si-ar putea mari pachetul de...