Intr-o tara in care pana nu demult armata sa marsaluia purtand incaltari din cauciuc, sandalele de plaja marca Gucci, in valoare de 365 de dolari, pot sa socheze pe oricine. Insa, industria produselor de lux cunoaste o adevarata explozie in Vietnam, tara in care, in urma cu doar o generatie, revolutia comunista a lui Ho Chi Minh promova egalitate intre toti oamenii.
Pe masura ce Vietnamul incepe sa-si dezvolte tot mai mult reteaua companiilor private, noii sai imbogatiti cumpara, la preturi exorbitante, pantofi marca Gucci, posete Louis Vuitton si ceasuri Cartier, ca dovada a schimbarilor prin care trece tara.

“Tocmai am vandut o geaca de piele de 4.000 de dolari. Clintii nostri vor ca oamenii sa stie ca fac parte din inalta societate”, este de parere Do Huong Ly, o tanara stilata, gestionara la magazinul Roberto Cavalli din Hanoi, citata de editia electronica a cotidianului International Herald Tribune.

Nu cu mult timp in urma, afisarea bunastarii era un lucru nepermis in Vietnam. Acei soldati cu cizme de cauciuc care au invins armata coloniala franceze si care au rezistat, vitejeste, asaltului americanilor, reprezentau intruparea frugalitatii si a egalitatii.

Insa, dupa anii '80, guvernul care pana atunci controla toate resorturile economice pana in cele mai mici detalii, a inceput sa introduca reforme pentru liberalizarea pietei si pentru atragerea investitorilor straini, ceea ce a determinat impunerea unor noi atitudini si stiluri.

“Membrii noii generatii vor sa se bucure de viata si se rasfata cu cele mai luxoase lucruri. Ma simt mandra atunci cand imi permit sa-mi cumpar ceva dragut, ”, crede Nguyen Thi Cam Van, de 39 de ani, care tocmai a achizitionat o poseta marca Louis Vuitton, de 1.000 de dolari.

Cativa dintre vietnamezii dependenti de cumparaturi sunt tineri care lucreaza pentru companii multinationale, care insa locuiesc cu parintii. Altii, sunt angajati ai marilor companii de stat, majoritatea imbogatindu-se deschizand propriile afaceri in domeniul privat, deosebit de lucrativ la momentul actual. De aceea, isi pot permite diferite produse marca Dolce&Gabbana, Escada, Rolex, Clarins etc.

In ultimele doua decenii, timp in care Vietnamul si-a implementat cu succes reformele sale economice, rata saraciei s-a injumatatit iar in numai cinci ani venitul pe cap de locuitor s-a dublat. Cu toate acestea, majoritatea lucratorilor din aceasta tara castiga doar un dolar sau doi pe zi muncind in ferme. Acestora le displace apetitul celor bogati pentru lux.

“Bogatii devin si mai bogati, pe cand cei ca noi de abia traiesc de pe o zi pe alta. Cu banii pe care ii dau pe o poseta Louis Vuitton ar putea cumpara cateva vaci pentru familia unui fermier si asa l-ar scapa de saracie”, explica Quang Hun, un sofer de taxi din Hanoi.

Vietnamezii mai in varsta, obisnuiti cu greutatile razboiului, nu pot intelege noua societate consumerista. “Acum, tinerii se afla intr-o cursa a placerilor consumeriste. Individualismul ne distruge identitatea culturala. Am putea deveni mai bogati, insa cu riscul pierderii sufletului nostru”, crede Huu Ngoc, un scriitor renumit, de 90 de ani.

Generatiile din timpul razboaielor nu risipeau nimic si economiseau intotdeauna, convinse ca o catastrofa le pandea la orice pas. Insa, recentele sondaje de opinie arata ca 60% dintre vietnamezii nascuti dupa 1975 sunt foarte optimisti in ceea ce priveste viitorul si doritori sa traiasca viata din plin.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri