In cazul in care va intra in vigoare in forma votata de Parlament, directiva va produce o serie de schimbari importante pe piata produselor din tutun, multe dintre acestea fiind puternic contestate de societatile ce isi desfasoara activitatea pe aceasta piata.

Una dintre modificarile majore se refera la imaginea ambalajelor produselor din tutun, care ar urma sa fie acoperite in proportie de 65% cu mesaje de informare privind riscurile consumului de tutun și imagini și avertismente de sanatate. In plus, fiecare pachet de tutun pentru fumat va afisa obligatoriu și un avertisment general, de tipul “Fumatul ucide – renunta acum” si un mesaj de informare: “Fumul de tutun contine peste 70 de substante cunoscute de a provoca cancer”.

De asemenea, ambalajele nu ar mai putea contine indicatii cu privire la gustul produsului, arome, aditivi sau absenta acestora, fiind interzisa orice asemanare intre ambalajele produselor din tutun și cele ale produselor alimentare sau cosmetice.

Sursa foto: SMH.com

Noua directiva ar urma sa introduca și o serie de masuri cu privire la aromele caracteristice utilizate pentru produsele din tutun, urmand a fi interzise produsele ce contin arome sau orice alti aditivi care ar putea crea in mintea consumatorilor impresia ca aceste produse sunt benefice pentru sanatate ori genereaza energie sau vitalitate. Ca o urmare directa, tigaretele cu aroma mentolata ar fi interzise, dupa o etapa de eliminare treptata derulata pe o perioada de 4 ani.

Directiva lasa la latitudinea statelor membre introducerea unor masuri și mai stricte in privinta etichetarii produselor din tutun, acolo unde astfel de masuri vor fi justificate, inclusiv in ceea ce privește introducerea etichetarii uniforme, standardizate, a ambalajelor. Etichetarea uniforma ar presupune comercializarea tigaretelor in pachete sau ambalaje generice, care sa nu includa marci stilizate, elemente grafice, logo-uri, culori sau alte elemente cu caracter promotional, etichetele fiind dominate doar de imagini si avertismente de sanatate. Astfel, s-ar putea aloca o portiune foarte mica pe ambalajele acestor produse unde producatorii sa-si afiseze, in caractere identice, standardizate, marca sub care este vandut produsul respectiv.

Citeste si:

Cu toate acestea, avand in vedere pozitia exprimata de autoritatile din Romania in cadrul Memorandumului din aprilie 2013, pare ca probabilitatea introducerii unor masuri mai stricte sau de etichetare uniforma pe piata din Romania este redusa.

Nu in ultimul rand, noua directiva se va aplica și tigaretelor electronice și accesoriilor acestora. In spatele acestor masuri este (cel putin la nivel declarativ) intentia legiuitorilor de a garanta siguranta consumului și nivelul calitatii acestor produse din ce in ce mai atractive pe piata consumatorilor produselor din tutun. Avand in vedere ca impactul acestor produse asupra sanatatii nu este inca cunoscut, directiva introduce o serie de masuri de siguranta cu privire la ingredientele și nivelul de nicotina acceptat pentru aceste produse dar și obligatia producatorilor de a notifica autoritatile statelor membre inainte de a introduce pe piata aceste produse. Mai mult, regulile aplicate in prezent promovarii și publicitatii produselor din tutun vor fi extinse si asupra tigaretelor electronice.

Comunicatul de Presa al Comisiei Europene dat publicitatii la 26 februarie 2014 mentioneaza intre efectele ce se spera a fi obtinute ca urmare a acestor masuri o reducere cu 2% a consumului pe o perioada de 5 ani, echivalenta cu o reducere a numarului consumatorilor cu aprox. 2,4 milioane, iar aceasta reducere a consumului ar urma sa se traduca in o reducere a costurilor cu asistenta medicala cu 506 miliarde Euro.

Potrivit Comisiei, noua directiva ar urma sa intre in vigoare in luna mai a acestui an, cu alocarea unei perioade de 2 ani pentru transpunerea prevederilor Directivei in legislatia nationala a statelor membre, astfel incat majoritatea masurilor prevazute ar urma sa fie aplicate incepand din prima jumatate a anului 2016.

Prin urmare, mai avem putin de așteptat inainte de a ne pronunta in mod definitiv in privinta viitorului și a efectelor acestor noi masuri asupra jucatorilor din aceasta industrie și a clientilor lor.

Articol scris de Andreea Bende (foto), consilier senior in practica de proprietate intelectuala a NNDKP.

Sursa foto: Tigarete, Shutterstock.com