Greii din industria alimentara, precum Olympia si Raureni, au atacat in urma cu cativa ani piata magiunului, sesizand potentialul unui produs care devenise un brand in sine, magiunul de prune. Pe de alta parte, Sonimpex Topoloveni, firma care comercializeaza de 22 de ani magiunul de prune sub denumirea de "Magiun de Topoloveni", mizeaza in aceasta disputa, pe calitatea produsului propriu, realizat dupa o reteta veche de 100 de ani, fara zahar, fara aditivi sau conservanti.

Bibiana Stanciulov, fondatoarea Sonimpex Topoloveni, care a resuscitat acest produs traditional romanesc si l-a impus la nivel european prin obtinerea certificatului de Indicatie Geografica Protejata (IGP), se vede in situatia in care risca sa piarda o cota importanta din piata pe care o domina in urma cu cativa ani, pe masura ce competitia s-a intensificat.

De unde a inceput acest razboi al magiunului?

Bibiana Stanciulov, directorul general al Sonimpex Topoloveni, a precizat intr-o reactie acordata wall-street.ro ca firma a avut o inregistrare la OSIM in perioada 2002-2012 pentru magiunul de prune, iar in prezent OSIM ii garanteaza protectie pe desenele industriale, care ar fi fost copiate de catre un concurent care produce magiun de prune si ar fi indus astfel confuzie in randul consumatorilor.

Totusi, in afara de certificarea europeana privind Indicatia Geografica Protejata, primita in 7 aprilie 2011, in "intervalul in care era in vigoare inregistrarea OSIM", Sonimpex Topoloveni nu poate beneficia conform legilor romanesti de brandul Magiun de Topoloveni. Firma a reusit insa sa inregistreze marca "Topoloveni - magiun de prune" la nivel comunitar si marca "Topoloveana", la OHIM. Conform avocatului Paul Cosmovici, specializat in proprietate intelectuala, Sonimpex ar fi reusit sa inregistreze marca "Topoloveni - magiun de prune" profitand de faptul ca examinatorii nu sunt romani.

"Examinatorii sunt din Europa de Vest, iar magiun este la origine cuvant turcesc. Magiun de Topoloveni are doua vicii pentru care nu poate deveni un brand. Magiun este descriptiv, iar Topoloveni este indicatie geografica. Este ca si cum ai incerca sa inregistrezi marca cafea sau marca Paine de Bucuresti. Nu poti sa vinzi magiun si sa vrei brand pe magiun", sustine avocatul Paul Cosmovici, Managing Partner la Cosmovici Intellectual Property.

Cosmovici, care reprezinta Olympia, unul dintre concurentii Sonimpex in piata de magiun si dulceturi, sustine ca 6 companii care produc si ele magiun de prune in Romania, printre care se numara Raureni si Olympia, au depus la OHIM o actiune pentru a anula marca Magiun de Topoloveni, iar cand vor fi platite si taxele OHIM va fi instiintat de aceasta actiune si titlularul marcii.

Pe de alta parte, Bibiana Stanciulov nu stia ca s-ar fi intreprins actiuni impotriva inregistrarii Sonimpex la OHIM. "Cine si-ar asuma o astfel de actiune ar trebui sa fie constient de daunele materiale la care s-ar expune. In acelasi timp, o astfel de actiune ar demonstra cat de "multa initiativa" au colegii mei din industria alimentara. Consider ca ar fi fost mult mai interesanta varianta in care fiecare producator/procesator ar fi descoperit retete romanesti pe care sa le dezvolte prin certificarea calitatii la nivel comunitar", a raspuns directorul Sonimpex.

Care este miza magiunului de prune?

Sonimpex este cel mai vechi producator din piata, bazandu-se pe o reteta traditionala de 100 de ani si pe cei 22 de ani in care daca spuneai magiun de prune automat te gandeai la magiunul de Topoloveni. In momentul in care a intrat primul concurent in aceasta piata, cota Sonimpex a inceput bineinteles sa scada. In prezent, cand inca 6 producatori se lupta pentru a imparti piata magiunului de prune, preturile au inceput sa scada, iar competitia acerba a determinat numeroase procese intre Sonimpex si alti producatori de magiun.

"Magiunul de prune Topoloveni are cea mai mare cota de piata, fiind unic. Intr-adevar vanzarile au scazut drastic din cauza falsurilor magiunuri promovate la preturi foarte mici, dar cu profit foarte mare, nefiind obtinute din prune proaspete, fara nimic adaugat, fapt care ne-a determinat sa apelam la Justitie", atrage atentia Bibiana Stanciulov.

Din punct de vedere economic, aparitia pe piata romaneasca a unor subproduse, fals numite magiun, cu preturi de dumping, ne-a adus prejudicii materiale - Bibiana Stanciulov (foto stanga), director general Sonimpex Topoloveni

magiun de prune Topoloveni

Sursa foto: Bibiana Stanciulov, alaturi de fiica sa Diana

Bibiana Stanciulov a reusit in decursul mai multor ani sa obtina standardizarea la ASRO (Asociatia de Standardizare din Romania) a magiunului de prune si promulgarea in 2014 a legii magiunului, astfel incat doar produsul realizat din prune proaspete, fara adaos de zahar, sa fie considerat magiun.

"Prin standardizare am reusit sa impunem numele magiun la nivel international, pentru a nu mai fi confundat cu gem, dulceata, marmelada. Am "prejudiciat multe interese economice din industria alimentara prin obligatia acelor doamne/domni de a produce magiun de prune din ....prune. Pare ciudata exprimarea, dar noi ne-am pierdut un an de zile ca sa obtinem acest adevar: magiunul de prune se obtine din prune proaspete. De ce nu le-a convenit celorlalti colegi?!", riposteaza directorul Sonimpex Topoloveni.

Citeste si:

In replica, avocatul Olympia sustine ca firma pe care o reprezinta are analizele de calitate facute, care certifica faptul ca produsul vandut este magiun de prune, iar acestea pot fi folosite oricand intr-un proces.

In ultimii ani, Sonimpex a lansat numeroase procese impotriva concurentilor pentru incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala si concurenta neloiala. Cele mai multe sunt impotriva companiei MGC International Investments, afacerea fratilor Murad, care comercializeaza magiunul de prune sub marca "Bunatati de Topoloveni". De altfel, familia Murad produce magiun la o fabrica din Topoloveni situata foarte aproape de cea a Sonimpex.

Potrivit avocatului Paul Cosmovici, toti concurentii Sonimpex care produc magiun de prune s-au trezit notificati pentru contrafacere de marca si li s-au cerut daune de sute de mii de lei, insa afacerile Sonimpex pe un an nu fac cat daunele cerute unui singur notificat. “Noi am interpretat-o ca pe o incercare de a-i obliga pe concurenti sa urce pretul, pentru ca altfel, cu preturile mai mici pe care le practica, o scot din piata", spune avocatul.

Daca in 2012, pretul magiunului de prune de la Topoloveni urcase pana la 25-30 de lei in supermarket-uri, in prezent Sonimpex a fost nevoita sa coboare preturile destul de mult. Puteti cumpara magiun de prune Topoloveni direct de pe site-ul Sonimpex, dar si la eMag sau Carrefour Online. Pe de alta parte, magiunurile altor producatori pot fi cumparate la preturi cu 30% mai mici.

Sonimpex a pierdut deja razboiul. In momentul in care au aparut 6 concurenti cu produsul magiun de prune, s-a terminat. Acum este lupta de pret, iar Sonimpex nu poate sa dea un pret competitiv pentru ca doamna Stanciulov nu are experienta de business. Daca avea experienta de business, ea ar fi facut un exit pana acum, vindea catre un producator de gemuri international sau catre Mega Image si gata", afirma avocatul Paul Cosmovici.

Totusi, pana se va solutiona actiunea de anulare a marcii la nivel european, Sonimpex poate printr-o decizie judecatoreasca sa isi scoata concurentii din piata. Un judecator, chiar si in Romania, poate dispune retragerea, distrugerea si dovada distrugerii produselor, in cazul in care se constata o incalcare a unei marci.

Sonimpex Topoloveni are litigii cu privire la drepturi de proprietate intelectuala cu MGC International Investments S.R.L. (Bunatati de Topoloveni”) si OSIM. Firma mai are un litigiu ci Lidl pe fondul respectarii normelor de calitate si a specificatiilor tehnice si inca un litigiu cu MIB Prodcom S.R.L ("Arovit") avand ca obiect practici comerciale incorecte.

Tragedia antreprenorilor romani din vechea generatie

Avocatul care reprezinta Olympia sustine ca acesta este cazul unui antreprenor cu un produs foarte bun, care insa nu a procedat corect. "Lumea a invatat cine este Sonimpex dupa o porecla. Concurenta a fost desteapta pentru ca a observat faptul ca magiunul a devenit un brand in sine si atunci a intrat in piata cu preturi mici, iar doamna Stanciulov nu poate sa reziste la preturile astea. Sonimpex era un brand de crescut, daca excludem faptul ca nu te duce cu gandul la mancare, si nu magiun de prune", afirma Paul Cosmovici (foto).

Paul Cosmovici disputa marca Magiun de Topoloveni

El sesizeaza faptul ca antreprenorii locali nu inteleg ce trebuie sa faci pentru a creste si proteja un brand, in contextul in care Romania nu are o traditie de marci de sute de ani, asa cum exista in Vest. Traditia unei marci in familiile de antreprenori lipseste, cultura noastra antreprenoriala este sa facem repede un profit mare, dar fara sa isi aranjeze bine marca la inceput.

"Este o generatie veche, neformata, care fie nu are consultanti buni, fie nu isi asculta consultantii. Nu poti sa cresti in lumea moderna fara sa ai un brand. Poti sa cumperi branza de la piata, dar daca vrei sa ajungi Hochland sau Dorna iti trebuie un brand. Eticheta vinde de fapt. Avem noi o vorba: cine nu are avocati la inceput, o sa aiba la sfarsit", spune Cosmovici.

Dna. Stanciulov are niste produse deosebite, calitatea nu se discuta, dar daca avea viziune trebuia sa puna un brand mare deasupra, dar care sa nu contina magiun si o indicatie geografica - Paul Cosmovici, Managing Partner la Cosmovici Intellectual Property.

Mai mult, Cosmovici spune ca antreprenorii romani isi doresc sa foloseasca avocatul in-house, chiar si in procesele cu privire la incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala, dar realitatea este ca "un avocat in-house se pricepe la tot, dar de fapt la nimic".