Mihai Panfil, barista premiat international si proprietarul Barmania, povesteste despre piata cafelei, criteriile dupa care se diferentiaza profesionistii de simpli operatori de automate de cafea si ne invata cum sa ne pregatim un espresso ca la carte.
“Pentru a deveni un barista ai nevoie de cursuri de specialitate. Acolo primesti cunostintele de baza ale meseriei tale. Dupa care urmeaza partea de experimentare si trebuie sa iti gasesti un loc de lucru in care sa profesezi la cel mai inalt nivel. Asta inseamna sa prepari zilnic 200-400 de cafele iar calitatea sa primeze. Este bine sa lucrezi pe mai multe tipuri de echipamente si cu mai multe blenduri si origini de cafea. Dupa experienta acumulata, urmeaza competitiile in domeniu, care te ajuta sa iti verifici cunostintele mereu si te tin aproape de excelenta in cafea”, a explicat Panfil, care a jurizat recent cea de-a treia editie a concursului Barmaniada.

El considera ca in Romania, meseria de barista se afla intr-o faza initiala si ca foarte putini cunosc aspectele acestei meserii.

“Managerii inteleg barista acel barman de cafenea ce stie sa foloseasca espresorul si sa monteze laptele pentru specialitati, pe cand misiunea unui barista este acea de a gasi parametri unei extractii de cafea perfecte”, a spus Panfil.

(foto), care si-a inceput cariera de foarte devreme, la 15 ani, a descoperit pasiunea pentru cafea si latte art (desen in spuma de lapte de la o cafea) dupa ce a lucrat ca barman pe litoral. In 2002 a plecat la Milano, la o scoala de barista, unde s-a perfectionat, iar in urma cu patru ani a infiintat Barmania, alaturi de Bogdan Nicolae. La experienta lui se mai adauga diverse seminarii si traininguri in Anglia, Suedia si italia. In tara, detine atestatul de formator si a absolvit Facultatea de Management Economic din cadrul ASE. Pana in prezent, si-a impartasit experienta prin traininguri si seminarii la peste 1000 de barmani, insa cea mai mare satisfactie o are atunci cand se afla in spatele barului, dupa cum declara chiar el.

Piata de cafea din Romania, inca la inceput

Despre evolutia pietei de cafea din Romania, Mihai Panfil crede ca este inca la inceput si puternic influentata de importurile italiene.

“In Romania, piata de cafea este slab dezvoltata. Consumul de cafea este relativ bun, dar 85% din consumul cafelei se face acasa sau la birou. Piata noastra de Horeca este influentata de blendurile de cafea din Italia. Un aspect important il reprezinta pretul pentru o cafea in oras, ce variaza intre 4-7 lei, o suma mult prea mare pentru ca oamenii sa isi poata permite 2-3 cafele in oras”, e de parere Panfil.

El a mai spus ca si perioada de criza din ultimii ani a avut efecte puternice asupra dezvoltarii segmentului de cafea la noi in tara.

“Pe langa criza pe care o stim cu toti, piata cafelei are criza ei. Pretul boabelor verzi de cafea s-a dublat in ultimul an si drept urmare, repetat, pretul cafelei a crescut. De asemenea consumul a scazut. O solutie cred ca o reprezinta ieftinirea pretului in cafenele, pentru a creste consumul. Marjele de castig la cafea sunt foarte mari, si poate este mai bine sa creasca consumul prin scaderea pretului la cafea”, a opinat Panfil.

Despre romani ca si consumatori, fondatorul Barmania spune ca nu sunt pretentiosi, dar, in acelasi timp, nici nu inteleg foarte bine conceptul de espresso.

“Clentii nostri nu sunt pretentiosi. Singura problema o reprezinta faptul ca nu inteleg ce este espresso. De cele mai multe ori doresc sa consume in oras cafeaua lunga de acasa. Espresso lung nu exista, este doar un produs creat la noi din nevoia clientilor de a bea o cafea lunga si a sta de vorba in oras.Cu siguranta romanii fac diferenta intre o cafea de specialitate si o cafea la dozator, dar mai au de invatat la capitolul finete. Exista si exceptii. Cunosc cativa barista care au clientii ce ii urmeaza”, a precizat Panfil, adaugand ca pretul este intotdeauna un factor important de luat in calcul.

Criteriile care diferentiaza un profesionist de un simplu operator

Panfil e de parere ca cel mai important aspect pe care un barista trebuie sa-l indeplineasca pentru a se incadra in categoria profesionistilor este pasiunea.

“Pe langa pasiunea pentru cafea, mai trebuie sa detina cunostinte legate de: planta de cafea, tipuri de cafele, prajire, prelucrare, depozitate, conservare, lapte, echipamente, macinare, apa, sa cunoasca toate lucrurile complementare cafelei, sa aiba calificare si cursuri in domeniu, dar si sa fie membru al Asociatiei de Specialitate in cafea. De asemenea, e important sa aiba experienta de lucru de minim un an, sa aiba competitii de cafea la care sa fii participat si sa aiba un impact pozitiv asupra oamenilor pe care ii serveste”, a mai spus el.

Cum sunt foarte putini barista in Romania, salariile in domeniu nu depasesc 2.000 de lei, potrivit fondatorului Barmania.
“Nu avem foarte multi barista profesionisti (in Romania sunt doar 10-15, un numar mult prea mic pentru cate locatii sunt deschise), deoarece nu exista multe cafenele care sa puna accentul pe calitate in ceea ce priveste cafeaua. Un barista poate castiga intre 1.000-2.000 de lei. Difenerenta o face zona tarii in care lucreaza si cat de bun este in ceea ce face”, a specificat Panfil.

Sfaturi pentru o cafea buna acasa

Sfaturile specialistului pentru o cafea reusita acasa includ boabe de cafea proaspat prajite de o calitate buna, o rasnita care sa macine cafeaua pe loc si un termometru pentru ca apa folosita la infuzie sa nu depaseasca 96 grade.

“Cel mai bine este sa depozitam cafeaua intr-o camera ermetic inchisa si ferita de lumina. Cafeaua este afectate de umiditate, lumina si oxigen, de aceea trebuie protejata pentru a pastra aroma”, a incheiat Panfil.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri