Mihai Seceleanu28 Ianuarie 2005 in Lifestyle

Lectii de management de la #1

Pe Wall-Street, ziua de vineri inseamna lifestyle. Oamenii de afaceri de succes au propriul stil de viata, din care nu lipsesc cluburile hot, masinile rapide si vacantele exotice. Dar lifestyle inseamna cu mult mai mult de atat - o carte "puternica", un film tare, un eveniment monden la care cu greu poti ajunge. Si trabucul si rochia de seara intra cotidian si trebuie sa fim pregatiti sa le acceptam ca parte integranta a stilului nostru de viata.

Astazi… vom prezenta o carte. Plictisitor, nu ? Depinde de tine sa hotarasti asta …JACK: Straight from the Gut este autobiografia plina de viata si de senzational (din punct de vedere a experientei de invatare a business-ului si leadership-ului) a celui care este Jack Welch. Fost Chairman & CEO timp de 20 de ani al GENERAL ELECTRIC, Jack reprezinta pentru lumea managerilor ceea ce Bill Gates este pentru antreprenori – numarul 1. E greu sa te gandesti la un CEO care sa impuna atat respect ca Jack Welch. Sub conducerea sa, General Electric s-a reinventat complet de cateva ori, integrand practici noi si innovative in domeniile sale de business. In Jack: Straight from the Gut, Jack Welch, alaturi de jurnalistul John Byrne de la Business Week, isi descrie evolutia in cariera si stilul de managmant care i-a permis sa transforme GE intr-una din cele mai de success companii ale secolului XX.Totul incepe cu copilaria sa petrecuta in Salem, Massachusett. La 9 ani avea deja primul “job”, asistand jucatorii de golf pe teren si castigand 1.5 USD pentru fiecare partida in timpul careia transporta crosele de golf. Momentele din copilarie si tinerete (de un foarte mare impact, desi nu ocupa mai mult de doar cateva pagini – dar poate tocmai intrucat amintesc intrucatva de imaginea idilica a cartilor copilariei noastre gen “Tom Sawyer” sau “Ciresarii”) sunt succedate imediat de rememorarea primului interviu si de primii pasi in GE – ca inginer chimist. Cu sinceritate si caldura isi aminteste de motivul care l-a determinat initial sa isi dea doctoratul (doar pentru ca Dr. Welch suna mai bine ca Dl. Welch), de momentul primului proiect esuat, de situatiile neplacute in care s-a aflat indealungul timpului. Stilul lui Jack Welch este senzational. Cand afirma ceva, vine imediat cu argumente, cu exemple astfel incat este imposibil sa nu ti se intipareasca in minte lectiile de viata si mai ales de management prezente in fiecare paragraf. La un moment dat, de exemplu, isi aminteste de imaginea unui teren de hockey pe care isi aruncase, cu amaraciune, crosa dupa ce echipa sa pierduse meciul repsectiv. In momentele urmatoare, mama sa (despre care recunoaste de la bun incaput ca este persoana care l-a influentat cel mai mult in viata) da buzna in vestiar si, tipand la el si la coechipierii sai, le da o prima “lectie de management”: “daca nu stii sa pierzi – nu vei stii niciodata sa castigi”.Sunt trecuti in revista anii in care a urcat pe scara ierarhica a firmei, precum si cei 20 in care a fost CEO si Presedinte al Consiliului de Administratie. Isi prezinta (si justifica in amanunt) strategia de afaceri, tehnicile de reoragnizare impuse GE, modelele de business aplicate. Sunt descrise intalniri de Board, negocieri pentru fuziuni si achizitii, discutii cu sindicatele. Vorbeste despre procesul dureros (pentru GE) de alegere a “New Guy” – succesorul sau la carma companiei (actualul CEO & Chairman – Jeffrey Immelt) si de negocierile prelungite (dar nefructuoase) cu Comisia Europeana si in special cu Mario Monti pentru fuziunea prin absorbtie cu Honeywell. Capitole consistente sunt dedicate fiecarei idei marete prin care a reusit sa restructureze gigantul GE si sa il aduca sus – cea mai mare companie din lume din punct de vedere al capitalizarii bursiere: aplicarea six-sigma, globalizarea si implementarea solutiilor de e-business.In final, pune pe hartie o lista a ingredientelor unui CEO de succes printre care se numara si integritatea morala, puterea de a da tonul, increderea in sine si pasiunea. O lectie de baza pe care Welch o prezinta in ceea ce priveste stilul de management este a stii cand sa imbratisezi pe cineva si, respectiv, cand sa ii tragi un sut in fund. Alternanta de “rece” si “cald”, bazata pe rezultate, apare ca metoda cea mai buna de a lucra cu cei din jurul tau. Cartea abunda in cifre si nume. Cu toate astea, tonul lui Jack este cald. Exprimarea – atat pe terenul de golf cat si in salile de conferinta – este presarata adeseori cu expresiile “SOB” si “BS” (abrevierile “literare” ale termenilor “son of a bitch” si “bull-shit” – pentru necunoscatori). Jack: Straight from the Gut are 496 de pagini si nu a fost publicata inca in Romania. Se poate achizitiona pe Amazon.com si – cel putin la un moment dat, cu ani in urma – se gasea si la subsolul librariei Mihai Eminescu de langa Universitatea Bucuresti. In plus, este si destul de scumpa (echivalentul in lei a circa 20 USD). Cu toate acestea, este una dintre cartile care nu trebuie ratate sub nici o forma. Alaturi de “Managementul Marketingului” de Philip Kotler si mai ales de “Pierderea Virginitatii” a lui Sir Richard Branson – despre care vom vorbi insa la o data ulterioara – este una din piesele cheie necesare formarii unui profesionist, fie el antreprenor sau manager.

Recomandare Fa-te remarcat in lumea de business




Citeste si

mai multe articole din Lifestyle