O firma este la fel de buna ca si persoanele care lucreaza in ea. In consecinta, pentru a-ti administra afacerea in mod eficient, trebuie sa-ti faci timp sa angajezi persoanele potrivite.

Acest ghid discuta procesul reglementarii aspectelor legate de personal pentru firme: stabilirea politicilor potrivite, determinarea abilitatilor necesare, gasirea candidatilor, elaborarea unor formulare de inscriere, si intervievarea candidatilor.

Reglementarea aspectelor legate de personal este o prolema deosebit de importanta pentru firmele de toate tipurile si marimile. Toate firmele isi asuma aceleasi riscuri atunci cand angajeaza o persoana noua. Totusi, cu cat firma este mai mica, cu atat mai putin isi poate permite sa iroseasca timp si bani prin angajarea si concedierea persoanelor nepotrivite.

Companiile mai mari au dezvoltat tehnici si proceduri de angajare eficiente pentru a micsora acest risc. Daca tu, proprietarul-managerul unei firme mici-medii, doresti sa-ti administrezi afacerea in mod eficient, trebuie sa aplici la randul tau cateva tehnici de reglementare a aspectelor legate de personal.

Stabilirea politicilor personalului

In primul rand trebuie sa te cunosti pe tine insuti. Trebuie sa-ti cunosti bine firma, propriile tale abilitati si slabiciuni, si sa incerci sa anticipezi modul in care vei trata situatiile care pot aparea in cursul operatiunilor zilnice desfasurate de firma ta.

Apoi, formuleaza-ti politicile in scris. Implica toate aspectele care i-ar putea influenta pe angajati, cum ar fi salariile, promovarile, vacantele, zilele libere, problemele, beneficiile suplimentare, si chiar politicile de pensionare.

Procedurile de training si angajare trebuie sa fie stabilite pentru a avea o sansa in plus in a obtine indeplinirea sarcinilor asa cum iti doresti. Ar trebui sa te gandesti si la modul in care doresti ca sarcinile sa fie indeplinite. In plus ar trebui sa iei in considerare si varianta redactarii unor decizii despre politici privind:

Orele

Gandeste-te la numarul de ore de lucru pe saptamana, numarul de zile pe saptamana, munca de seara si de vacanta, si modul de plata atat pentru munca obisnuita cat si pentru munca suplimentara. Plata exagerata a orelor suplimentare este o cheltuiala inutila. Planificandu-ti lucrurile in avans, poti organiza programul de lucru al angajatilor in asa fel incat numarul orelor suplimentare sa ramana minim. In perioadele de varf, poti angaja personal part-time platit la cote normale pentru a evita plata orelor suplimentare la cote ridicate.

Compensatia

Majoritatea platilor pentru salariile angajatilor tai ar trebui sa provina dintr-un salariu de baza competitiv cu cel oferit de firmele locale asemanatoare cu a ta. Este posibil sa suplimentezi salariul de baza cu unele stimulente, cum ar fi un mic comision sau un plan de bonusuri. Incearca faci legatura atat intre stimulente si scopurile tale, cat si intre stimulente si scopurile angajatilor. Indiferent de planul folosit, asigura-te ca fiecare angajat il intelege pe deplin.

Beneficiile suplimentare

Poti oferi angajatilor reduceri pentru anumite marfuri, asigurari pe viata gratuite, asigurari de sanatate, planuri de pensie, plata taxelor la scoli si colegii. Poti lua in considerare si varianta unui parteneriat cu alte firme de comert pentru punerea la punct a unui plan de grup pentru handicapuri si a unui plan de grup pentru compensarea lucratorilor. Un astfel de plan poate reduce costurile unui plan individual de compensare.

Vacantele

Cat de lungi vor fi vacantele? Vei specifica si perioada anului in care angajatii isi pot lua concediu? Acesta va fi platit sau neplatit?

Citeste si:

Zilele libere

Vei acorda angajatilor zile libere pentru nevoi personale, urgente in familie, vacante, zile speciale cum ar fi cele electorale, weekend-urile?

Training-ul

Trebuie sa te asiguri ca fiecare angajat beneficiaza de training-ul adecvat postului sau. In firmele mai mici, responsabilitatea pentru training cade in seama proprietarului manager. Dar daca ai supraveghetori, fiecare ar trebui sa recunoasca importanta de a fi un bun profesor si ar trebui sa-si rezerve timp pentru a-i pregati pe noii angajati.

Pensionarea

Ce planuri de retragere din activitate ai in ceea ce priveste protectia sociala, planurile de pensie si planul de asigurare anuala?

Problemele

Te poti astepta la conflicte cu angajatii tai, indiferent de calitatea conditiilor de munca oferite. Cel mai bine este sa te gandesti la ele in avans si sa stabilesti niste proceduri de abordare a acestor situatii. Gandeste-te la dreptul angajatului de a solicita o reevaluare a situatiei si pregateste conditiile necesare pentru interventia unei parti neutre care sa arbitreze disputa.

Promovarea

Ar trebui sa te gandesti la aspectele legate de promovare privindu-le ca pe niste cresteri salariale normale, la schimbarea titulaturilor si la efectul pe care dezvoltarea magazinului tau il va avea in aceste privinte.

Evaluarea personalului

Vei evalua periodic performantele angajatilor tai? Daca da, ce factori vor fi luati in considerare? Vei face ajustari ale salariilor, recomandari pentru training-uri?

Concedierea

Desi acesta este un aspect neplacut pentru multi manageri, ar fi intelept sa redactezi niste politici pentru aspecte precum concedierile temporare, drepturile ce tin de vechime, platirea ultimului salariu la incheierea contractului, si conditiile care legitimeaza concedierea.

Dupa ce ai elaborat toate aceste politici de personal redacteaza un exemplar care sa cuprinda toate aspectele care-i afecteaza pe angajati si ofera fiecaruia cate o copie a acestui exemplar. Probleme de genul celor care urmeaza ar trebui sa fie standardizate si sa nu fie lasate la discretia supraveghetorului: numarul de ore de munca, inregistrarea timpului, concediile platite, vacantele, comportamentul si codul de imbracaminte, plata salariilor, sistemul, orele suplimentare, procedurile de separare, plata ultimului salariu in cazul incheierii contractului, planul de pensionare si retragere, spitalizarea si beneficiile medicale, si procedurile de rezolvare a nemultumirilor.