The Group, cel mai mare grup de comunicare de pe piata locala, cu afaceri de 108,8 milioane de euro in 2010, are in prezent 17 agentii de comunicare, cel mai mare venit fiind generat de compania de media Media Investment.

Bilant pe 2011

Anul trecut, holdingul infiintat in 2005 de Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti a inregistrat afaceri in crestere cu aproximativ 7% fata de anul anterior. Despre evolutia profitului, Mihaela Nicola nu are inca date concrete, dar afirma ca probabil acesta a fost similar cu cel din 2010, de circa 6,36 milioane de euro, cel mai mare din industria locala de comunicare.

Cresterea afacerilor in 2011 a fost determinata de castigarea de noi clienti si, in cazul unor branduri, de majorarea bugetelor de promovare.

Printre clientii castigati anul trecut se numara contul de media al Romtelecom, unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicatii de pe piata locala, cu afaceri de circa 720 de milioane de euro in 2010.

Pe de alta parte, The Group a pierdut un singur client anul trecut, compania respectiva alegand sa lucreze cu agentia care ii gestioneaza contul la nivel international.

The Group lucreaza cu peste 80 de branduri, insa managementul nu spune niciodata public lista clientilor. In jur de 60% din businessul holdingului este generat de companiile multinationale si 40% de branduri apartinand companiilor autohtone.

2011- un an in care exigentele clientilor au crescut foarte mult

“Grupul a crescut si in 2011, am castigat noi pitch-uri (n.red. licitatii) si ne-am adaugat clienti in portofoliu, insa la capatul celor 12 luni am fost consumati cat pentru un deceniu. Caracteristica lui 2011 a fost aceea ca in raport cu anii trecuti am consumat foarte multa energie, s-au intamplat foarte multe lucruri in aceeasi unitate de timp. Au sporit exigentele clientilor legat de ceea ce isi doresc, de ritmul in care doresc sa se intample lucrurile si de nivelul de eficienta al fiecarui preoiect. Este un consum mai mare de timp si energie pentru aceleasi bugete sau pentru acelasi numar de proiecte si branduri”, afirma Miheala Nicola, CEO-ul unei companii cu aproximativ de 210 angajati.

In ceea ce priveste evolutia bugetelor, managerul afirma ca cea mai mare parte a clientilor au pastrat nivelul investitiilor din 2010, un lucru pozitiv avand in vedere ca anul trecut investitiile in media au scazut cu cateva procente pana la circa de 300 de milioane de euro.

Cateva branduri (din zona serviciilor financiar-bancare, auto si imobiliare) si-au redus investitiile, in timp ce 4-5 branduri dintre cele peste 80 pe care The Group le gestioneaza au investit mai mult anul trecut comparativ cu 2010. Cresterile de bugete au fost de cateva procente, pana in 10%, potrivit managerului.

Cresterile de bugete au venit in special de la antreprenori

Citeste si:

Desi au fost si companii multinationale care si-au sporit investitia in comunicare, cresterile de bugete au venit mai ales din partea antreprenorilor locali.

“Daca in primii ani de criza in conferinte se invoca adesea faptul ca o criza inseamna si oportunitati, in 2011 aceasta viziune a capatat si aspecte tangibile. Antreprenorii au fost anul trecut mai dinamici si indrazneti, iar, daca ne gandim la istoria intamplarilor economice, statistic vorbind, cei care indraznesc mai mult castiga pe masura. Insa cei care au investit au facut acest lucru la un nivel destul de precaut”, spune CEO-ul.

La fel ca in ultimii sase ani, Nicola estimeaza si pentru 2012 o crestere a businessului. Ea se bazeaza pe faptul ca isi continua colaborarea cu clientii de anul trecut, pe faptul ca o parte dintre clientii castigati in 2011 au inceput sa lucreze cu compania abia in ultimul trimestru si pe faptul ca The Group va adauga branduri noi in portofoliu.

Afirma insa ca nu poate estima care va fi cresterea pe care holdingul o va avea anul acesta, avand in vedere impredictibilitatea situatiei economice la nivel local si global, un lucru care se rasfrange asupra bugetelor clientilor.

Nicola: Nimeni nu poate face prognoze de detaliu

“Este hazardat sa ma lansez in predictii despre piata, despre evolutia bugetelor ori a parametrilor financiari. Realitatea este ca nu stim nici noi si, de fapt, nimeni nu poate face prognoze de detaliu. Clientii insisi nu stiu exact cum va fi anul acesta. Partenerii nostri din media mai degraba se adapteaza la realitatea cu care se intalnesc de-a lungul diferitelor etape. Cumva doar viziunea companiei ramane aceeasi pe termen lung, in timp ce strategia devine o suma de pasi tactici, adaptati. Nu stim cu adevarat daca bugetele vor creste sau scadea. Totul depinde de consum”, afirma Nicola.

Cat priveste The Group, managementul isi doreste ca anul acesta sa consolideze businessul, neexistand planuri privind lansarea sau cumpararea de agentii noi.

“Vrem sa consolidam ceea ce am dobandit din punct de vedere al cotei de piata, dar si al disciplinelor pe care le acoperim. Nu ne gandim sa lansam sau sa cumparam agentii noi, cum am facut in anii anteriori. Daca ma gandesc bine, de fapt, niciodata n-am avut acest obiectiv explicit, dar atunci cand am identificat o echipa pragmatica, serioasa, cu oameni care gandesc pe termen lung si am descoperit o compatibilitate cu valorile noastre, nu am stat pe ganduri. Niciodata nu am cumparat un plan de business, ci am evaluat o echipa, potentialul acesteia si, cu precadere, al liderului”.

Alegerile ar putea mari piata de comunicare

Despre felul in care va evolua piata locala de comunicare, Nicola afirma ca, pe de o parte, aceasta ar putea stagna sau chiar scadea in continuare pentru ca inca nu sunt semne de revenire a consumului. Pe de alta parte, spune ca 2012 este un an electoral ceea ce ar putea duce la o crestere a domeniului.

“Vor fi cateva mii sau chiar zeci de mii de oameni angajati intr-o campanie de cateva luni, galagioasa si care revendica foarte multe resurse si actiuni concrete, proiecte, evenimente. Astfel, vine o veste buna pentru agentiile de productie, cele de consultanta, de branding, pentru tipografii, show-bussiness si companii de impresariat. Va fi o revenire a unei zone amortite in ultimii ani, o zona care este insa destul de vizibila si extinsa. Cred ca piata de BTL are cel putin dimensiunea industriei de media (n.red. estimata la circa 300 mil. euro), asadar se investesc si in acest domeniu cateva sute de miliane de euro. Industria evenimentelor speciale si cea a productiei de materiale inregistreaza in anii electorali un reviriment accentuat. Totodata, multe dintre executiile campaniei electorale se vor adresa publicului tanar, ceea ce este o veste financiara buna pentru blogosfera si actorii retelelor sociale”, explica Mihaela Nicola.