Oficialii canalului de televiziune nu au raspuns la intrebarile wall-street.ro in legatura cu audienta si veniturile pe care le-ar putea obtine din acest meci.

Desi tara noastra are posibilitatea sa fie promovata puternic, iar businessul poate obtine pana la 30 de milioane de euro datorita bugetelor pe care cei 40.000 de turisti straini (dintre care jumatate spanioli) le cheltuiesc in aceste zile la Bucuresti, managerii din media spun ca meciul nu va fi unul care sa iasa din tipare in ceea ce priveste audientele.

"In Romania, fotbalul face audiente mari doar daca joaca Steaua sau nationala Romaniei. Cele mai mari ratinguri le face Steaua", a explicat pentru wall-street.ro, Adrian Vladut, communications director in cadrul Starcom MediaVest Grup, una dintre cele mai mari agentii de media de pe piata locala.

El afirma ca meciurile din Europa League transmise de Pro TV in acest sezon au avut o medie de 9 puncte de rating pe segmentul comercial (urban,18-49 de ani), segmentul pentru care canalul TV vinde publicitate, ceea ce inseamna ca o audienta medie de circa 500.000 de persoane.

Meciurile din Europa League cu cele mai mari audiente in 2010 si 2011:

Cel mai urmarit meci din acest sezon a fost Steaua –Twente, meciul tur care s-a jucat pe National Arena strangand in fata televizoarelor in jur de 986.000 de oameni (pe publicul comercial), adica a inregistrat o medie de 18,1 puncte de rating si o cota de piata de 44,4%, conform Kantar Media. Insa pentru ca ros-albastrii au pierdut in fata olandezilor si si-au redus sansele de calificare in optimile Europa League, meciul retur a avut o audienta medie de 15,8 puncte de rating, mai exact 858.000.

"Ratingul depinde foarte mult de faza la care s-a ajuns. Oamenii se uita cand exista un interes, se uita la echipele romanesti, iar Steaua are cei mai multi fani”, explica Vladut.

Astfel, recordul unui meci din Europa League a fost atins in 2006 la meciul tur Rapid -Steaua, cand cele doua echipe s-au confruntat in sferturile de finala ale competitiei, iar Antena 1 a inregistrat 30 de puncte de rating.

Practic, marea finala dintre Athletic Bilbao si Atletico Madrid ar putea avea o audienta medie de 7-8 puncte rating, maximum 10, dupa cum afirma Adrian Vladut. Mai exact, meciul ar putea fi urmarit de maximum 550.000 de persoane din segmentul comercial. Un maximum de 10 puncte de rating este estimat si de alti manageri din media, care au preferat sa ramana insa anonimi.

"Vorbind de finalele Europa League din 2011 si 2010, acestea au avut audiente modeste datorita absentei echipelor romanesti. Mai precis Atletico Madrid – Fulham din 12 mai 2010 a avut 4,8 puncte de rating (245.000 de persoane), iar FC Porto - Sporting Braga a avut un rating de 6,5 (337.000 de persoane). Daca luam in calcul top cinci meciuri Europa League din 2011 sau 2010 din punct de vedere al audientei, vom vedea ca au un singur numitor comun: Steaua Bucuresti. Nici o alta echipa romaneasca nu atrage audiente atat de mari ca cele generate de meciurile Stelei. Doar cele doua meciuri ale Urziceniului cu Liverpool au sarit peste 10 puncte de rating (n.red. 12,8 puncte de rating, adica 663.000 de persoane). Datorita, de asemenea, prezentei unei echipe romanesti", explica Sorin Focsanianu, media planer in cadrul agentiei Brand Connection.

El adauga ca pentru aceasta finala audienta e posibil sa fie mai mare decat a celor precedente, pentru ca evenimentul se va desfasura in Romania, insa nu va atinge audienta meciurilor in care sunt prezente echipele romanesti.

Citeste si:

"Cei care vor sa vada spectacolul meciului vor fi prezenti in tribune, insa la televizor va fi un meci de finala obisnuit, fara miza unuia in care exista o echipa romaneasca", afirma Focsanianu.

Practic, daca Pro TV ar avea o medie de audienta de 7-8 puncte de rating, iar un punct de audienta ar costa in jur 350 de euro, canalul de
televiziune ar putea obtine intre 117.000-135.000 de euro. Daca media de audienta ar urca pana la 10 puncte, veniturile pot ajunge pana la circa 168.000 de euro.

Suma depinde insa daca postul a vandut tot spatiul de publicitate, daca ratingul se mentine stabil si mai ales de costul unui punct de audienta. Pretul unui punct variaza foarte mult in functie de clientul de publicitate si de bugetul pe care acesta il are de cheltuit. Tariful ar putea varia intre 250 si 400 de euro, cu o medie de 350, dupa cum afirma Adrian Vladut.

Pentru meciurile din Europa League difuzate de Pro TV in sezonul 2011-2012, cei mai importanti advertiseri au fost Vodafone, Orange, Cosmote, Romaqua Group Borsec, Altex, Brau Union, Suzuki, General Motors, Beiersdorf Romania si Coca-Cola Company, conform datelor GFK Romania si Kantar.

Oficialul Starcom adauga ca in prezent sunt foarte putine pachete de fotbal care sunt profitabile in Romania si ca cel mai probabil Pro TV a obtinut aproximativ 1,5 milioane de euro din acest sezon de Europa League, incluzand finala. In urma patru ani presa scria ca Pro TV a platit circa 30 de milioane de euro pentru a difuza meciurile din Europa League in perioada 2009-2012.

"Cred ca imaginea pe care le-o aduce a meritat. Principalul beneficiu ale Pro TV din transmiterea Europa League este de imagine. Transmisia competitiei ajuta statia, este un foarte mare plus de imagine pentru ei pentru ca difuzeaza meciurile in care sunt implicate echipe romanesti, aproape cele mai importante echipe romanesti", mai spune managerul Starcom.

Adrian Vladut afirma ca este mult mai avantajos pentru Pro TV faptul ca transmite Europa League comparativ cu Champions League pentru ca audientele sunt mult mai mari, iar drepturile de difuzare costa mai putin.

Pro TV este cea mai important jucator pe piata locala de televiziune, canalul facand parte din portofoliul Pro TV S.A, companie care a avut afaceri de circa 159,3 milioane de euro in 2011. Finala Europa League dintre Athletic Bilbao si Atletico Madrid se va juca la postul de televiziune fondat de Adrian Sarbu pe 9 mai de la ora 21.45. In jur de 55.000 de oameni vor fi insa pe stadionul National Arena, dintre care aproximativ 40.000 sunt straini.

Audienta meciurilor din 2012 a fost masurata de Kantar Media, in timp ce in anii precedenti masuratorile au fost facute de Gfk. Practic, difera esantioanele, universurile, metodologiile si ponderarile.

Veniturile companiei Pro TV, in crestere usoara fata de 2010

Veniturile companiei Pro TV, in crestere usoara fata de 2010

Sursa foto: Uefa Europa League