“Cred ca vom avea, dupa o lunga perioada de criza, un prim an cu o usoara crestere a investitiilor totale in advertising, cu un procent de 3%-4%, venit in cea mai mare parte din televiziune si digital. Piata totala in 2014 va depasi cu putin valoarea de 300 de milioane de euro, dar cred ca important e trendul ascendent si distributia bugetelor intre medii. Daca acum trei ani vorbeam de investitii in digital de maximum 5% din totalul bugetelor cheltuite in media, acum vorbim de al doilea mediu dupa TV ca pondere a cheltuielor cu publicitatea si de un domeniu estimat sa atinga 12% in 2014”, explica Lixandru.

Printre factorii care vor duce la cresterea pietei se numara cresterea economiei Romaniei din trimestrul al treilea din acest an, dar si faptul ca 2014 este un an electoral.

Investitii in publicitate in 2014 - estimare Mediacom Romania Companiile din farma, telecom, retail, dar si bancile au bugete mai mari pentru 2014

“In primul rand evolutia economica peste asteptari din trimestrul al treilea al acestui an care a dus la revizuirea in urcare a prognozei pentru 2013, cu perspective similare in 2014. Din pacate, nu s-a simtit inca foarte mult in zona consumului, sper insa ca anul viitor sa avem o influenta vizibila, mai ales ca exista vesti ceva mai bune din retail in ultimele luni ale acestui an”, mai spune sefa Mediacom.

Romania a inregistrat in T3 (iulie-septembrie) cea mai puternica crestere economica din UE (de 1,6%) fata de perioada aprilie- iunie. De asemenea, fata de trimestrul similar din 2012 avansul a fost de 4,1%, potrivit Institutului National de Statistica (INS).

Institutiile financiare internationale, printre care FMI si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), mizeaza pe o crestere a economiei de 2,2% anul acesta fata de 2012, in timp ce pentru anul viitor analistii estimeaza o majorare de 2%.

Ea a adaugat ca in domenii precum banci, retail, lanturi farma si telecom, o parte dintre companii au anuntat cresteri de bugete atat anul acesta, dat si pentru 2014.

“De asemenea, 2014 este an electoral, cu alegeri europarlamentare si prezidentiale si ceva bugete suplimentare de cheltuit, in special pe outdoor. Probabil vom vedea ceva mai multi bani si in presa, sper ca si in digital. In general, anii electorali influenteaza pozitiv investitiile in publicitate”, afirma Carmen Lixandru.

Citeste si:

Managerul conduce Mediacom din ianuarie 2007, una dintre cele mai mari agentii de media de pe piata locala, cu afaceri de 23,3 milioane de euro si profit net de 390.000 de euro anul trecut, conform Ministerului de Finante.

Lixandru estimeaza o crestere a profitabilitatii de circa 5% anul acesta fata de 2012 pentru compania pe care o conduce.

Vrea o crestere de 15% a cifrei de afaceri pentru anul viitor

“Este un rezultat exceptional intr-un an atat de dificil ca 2013, cand investitiile in media au fost in continuare in scadere si am avut o destabilizare accentuata in lunile aprilie – mai, cand noua ordonanta a blocat pentru o perioada piata din Romania. Ca cifra de afaceri insa, si noi, ca de altfel majoritatea companiilor de media din piata, vom avea o scadere din cauza noului sistem de facturare si cumparare a spatiului TV. Daca pana acum cateva luni agentiile erau intr-o relatie directa cu statiile TV, incepand cu aprilie 2013 facturarea de face direct intre statii si clienti. Tot ce tine insa de partea de servicii (rolul nostru in relatia clienti - statii TV) a ramas la fel”, afirma sefa Mediacom Romania.

Agentia de media are 39 de angajati si un portofoliu cu peste 30 de clienti activi (si mai mult de 50 de branduri) din domenii precum FMCG, banci, retail, media, bricolaj, vopsele, incaltaminte, articole sport, companii farmaceutice, clinici medicale, industria alimentara, computere/software.

“Pentru 2014 am estimat o cifra de afaceri mai mare cu 15% fata de 2013. Avem clienti noi in portofoliu, cel mai recent fiind GlaxoSmithKline, o companie gigant care are si in Romania un segment de piata foarte important. De asemenea, anul viitor vom pune accentul pe toata gama de activitati din zona de online si pe tot ce tine de strategie si planificare, dar acestea sunt servicii pe care am mizat dintotdeauna, inclusiv o parte interesanta de studii econometrice pe care noi o denumim <<Business Science>>”, explica Lixandru.

Carmen Lixandru despre tendintele in media buying in 2014:

Internetul va continua sa creasca atat ca volum cat si in privinta cotei de piata, impulsionat de segmentul de video. Exista o schimbare a obiceiurilor de consum media in randul tinerilor, stau mai mult pe net si mai putin in fata televizorului, de aici si cresterea estimata pe video online. Dar vorbim inca de bugete reduse ca pondere, iar TV-ul va ramane mediul dominant.

Am avut si o mica surpriza in 2013 din zona radio pentru ca au fost multe bugete din retail investite in promotii. Multi din clientii care nu si-au mai permis campanii TV au folosit radio destul de mult, iar tendinta aceasta va continua in 2014.

Sursa datelor din tabel: Mediacom Romania