“Un factor influent este nivelul calitatii structurilor si al serviciilor oferite in outdoor, nivel care s-a ridicat in mod constant in ultimii trei ani de unde a rezultat atractivitatea outdoor-ului”, a declarat pentru Wall-Street Raluca Grigorescu, director de vanzari al News Outdoor Romania, companie care ocupa pozitia secunda pe piata de outdoor autohtona, cu o cota de piata de 16% in acest an.

News Outdoor Romania estimase, in iulie anul trecut, o crestere a pietei de 10%, pe fondul iesirii din schema promovarii outdoor a companiilor de tigari, care detineau o pondere intre 15% si 40% din veniturile OOH. “In realitate cresterea a depasit asteptarile noastre, astfel pentru 2007 estimam, in acest moment, o crestere de 20% pentru media outdoor”, a mentionat Raluca Grigorescu.

Tendintele din ultimii doi ani au indicat o crestere anuala de peste 25% a pietei de outdoor din Romania, preconizandu-se depasirea pragului de 40 milioane de euro in anul curent, dupa ce estimarile anului 2006 indicau o valoare de 32 milioane de euro. In prezent outdoor-ul reprezinta 8% din totalul de consum media net din Romania, neinregistrandu-se pana acum schimbari importante.

In 2006, News Outdoor a inregistrat o cifra de afaceri de 5,3 milioane de euro, anticipand o majorare de minimum 25% pentru anul curent. Dupa multi ani de investitii, de la intrarea companiei pe piata romaneasca in anul 2000, News Outdoor a intrat pe profit in primul semestru al 2007, inregistrand o crestere cu 35% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

“Ne mentinem pozitia a doua pe piata de outdoor, consolidand o retea de peste 3.800 de spoturi publicitare cu formate 6x3m, 3.2x2.4m, 1.2x1.8m, 8x3m, formate pe 24mp si meshuri in principalele 15 orase din tara”, ne-a declarat Raluca Grigorescu.

In prezent, News Outdoor Romania activeaza pe piata cu aproximativ 4.000 de suporturi publicitare, Bucurestiul ocupand circa 35% din afacerile companiei. Cele mai solicitate produse din portofoliul companiei sunt reprezentate de suporturile de tip backlit, datorita locatiilor valoroase in care sunt amplasate si calitatii pe care o reflecta. De asemenea panourile mai mari de 6x3m iluminate frontal au avut un success asemanator.

“In general toate produsele noastre, care ofera un grad inalt calitativ, au avut succes”, sustine Raluca Grigorescu, adaugand ca, in general, “clientii prefera sa isi asocieze produsele promovate cu un suport calitativ corespunzator, pentru ca produsul format impreuna cu suportul pe care este amplasat sunt percepute de consumatorul final ca un tot unitar” .

Cei mai puternici clienti ai pietei de outdoor din Romania raman, odata cu iesirea producatorilor de tigari conform directivelor europene, companiile de telecomunicatii, auto, retail, bauturile alcoolice usoare cum este berea, produse alimentare, dulciuri, bauturi racoritoare, dar si turismul.

Citeste si:

Pentru anul viitor, News Outdoor va aduce o crestere de minimum 35% a afacerii fata de 2007, estimeaza Raluca Grigorescu. Compania intentioneaza sa investeasca peste 2,5 milioane de euro pana la jumatatea anului viitor pentru imbunatatirea retelei si a serviciilor oferite si continuarea proiectului de dezvoltare a mobilierului stradal.

Mobilierul stradal presupune crearea unui univers publicitar care sa se adapteze perfect fiecarui oras in parte, dar si arhitecturii caracteristice acestuia. News Outdoor detine parteneriate public-private cu municipalitatile, lucrand cu diversi experti in proiectare si design la standard international. “Am dezvoltat produse de mobilier stradal cum ar fi pilastri, coloane, banci, statii pentru calatori si citylighturi, chioscuri”, mentioneaza Raluca Grigorescu, care afirma existenta propriei unitati in care se produc aceste structuri, in deplin acord cu arhitectii si designerii contactati.

Desi numarul panourilor publicitare se va mentine, cu tendinte de majorare in urmatorii ani, “cresterile nu vor mai fi la fel de spectaculoase ca in anii precedenti, datorita unui nivel foarte mare de saturatie a pietei”, este de parere directorul de vanzari al News Outdoor. De asemenea, aceasta declara ca in urmatorii ani este foarte posibil ca panourile publicitare sa fie din ce in ce mai putine, fapt intalnit si confirmat de alte tari odata cu maturizarea pietelor si evolutia marilor orase.

In Romania, outdoor-ul este inca foarte accesibil prin comparatie cu alte tari central si est-europene, cumparandu-se la un pret de doua, trei sau de patru ori mai mic decat in cazul unor tari ca Bulgaria, de exemplu. Situatia se va schimba insa in urmatorii doi ani. “Cererea a devenit mai mare decat oferta, chiar si in conditiile unei piete atat de saturate, cum este cea din Romania, o piata invadata de panouri”, sustine Raluca Grigorescu. Pe masura ce numarul panourilor va descreste, “preturile vor creste semnificativ, se vor dubla, chiar tripla, pentru a satisface toate cererile”, continua aceasta.

Ca noutate, masurarea impactului asupra mediului, finantarea unui sistem valid de masurare a performantelor si imbunatatirea calitativa a serviciilor pe piata de outdoor ar putea ridica nivelul Romaniei in contextul pietei europene de outdoor.

News Outdoor Romania este parte integranta a grupului News Outdoor, divizie apartinand News Corp si controlata de miliardarul media Rupert Murdoch. Compania a intrat pe piata in 2000, prin achizitionarea Exclusiv Media, firma fondata in 1997 de omul de afaceri Elan Schwarzenberg. In 2001 News Outdoor a preluat DockView Media.

Cu peste 60% cota de piata, grupul austriac Epa, care detine Euromedia si Betacons, ramane in continuare lider pe piata OOH, cu peste 10.000 de panouri publicitare in mai multe locatii din tara si cu o cifra de afaceri de 15 milioane de euro inregistrata anul trecut. Pozitia a treia este adjudecata de brand-ul Affichage Romania, fost Churchill View, rezultat in urma fuziunii, in 2004, a trei companii: Churchill Media, Multireclama si Topmedia Grup. Affichage detine in prezent o cota de piata de aproximativ 7% si un numar estimativ de 1.500 de panouri. In afara de aceste companii, exista jucatori nationali si locali cu pondere de 4-7% pe piata.

In Romania, piata de outdoor ramane, insa, apanajul jucatorilor internationali. Ultima intrare a unei companii internationale in peisajul de outdoor romanesc s-a petrecut recent, odata cu achizitionarea pachetului majoritar al Klass Advertising, companie specializata in meshuri si semne luminoase, de catre grupul american Clear Channel. Tot in acest an, compania Multireklam, cel mai mare jucator de pe piata outdoor din Ungaria, a achizitionat Efect Media.