“Nu este o rusine sa functionezi in pierdere pe piata, ca institutie de presa”, a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Fara o analiza de continut, functionarea pe pierdere este irelevanta, sustine directoarea CJI. Astfel, in timp ce unele publicatii aleg sa penetreze piata mult sub pretul ei si sa recupereze investitia in 5-10 ani, altele sunt nevoite sa treaca pe profit operational dupa primul an de existenta. Indiferent de caz, lipseste transparentizarea surselor de finantare si a actionariatului in presa.

Problema comuna in presa scrisa este sistemul primitiv de distributie, potrivit Cristinei Simion, director general al grupului de presa Edipresse AS Romania si autoare a sectiunii “Probleme economice in presa scrisa”. Astfel, in ciuda eforturilor de productie, ziarele nu ajung, in unele regiuni ale tarii, la consumatorul final. O alta problema, care in urma cu doi ani era mai putin accentuata, este lipsa jurnalistilor profesionisti. De asemenea, se simte nevoia unei legi antitrust in presa scrisa, inexistenta, deocamdata, in Romania.

Audiovizualul, o piata in continua expansiune, intampina probleme de rating si costuri ridicate, mai ales in sectorul tehnologic, dar si o lipsa de profesionisti. “Cam 95% din managerii din audiovizual cu care am vorbit mi-au spus ca au probleme de personal. O alta problema ar fi ca rating-ul incepe sa dicteze calitatea produselor”, a declarat Anca Gheorghe, Group Marketing Manager al Lagardere Active Radio International pentru Europa FM si Radio21, autoare a sectiunii “Probleme economice ale presei audiovizuale”.

Citeste si:

Internetul a fost sectiunea lui Iulian Comanescu, expert media si managing partner al Comanescu SRL: “Internetul este o afacere care poate sa aduca 30, 40 sau chiar 50 de mii de euro pe luna, asta in cazul celor patru-cinci publisheri care au urcat pana la aproximativ 1.000.000 de lei in 2006”. Printre problemele intalnite in online se numara costurile mici pe mia de afisari, deficientele in reglementarea publicitatii online si pirateria.

Despre presa locala a vorbit Alex-Bradut Ulmanu, director al Fundatiei StartMedia si asistent universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii. Desi fragila din cauza managementului neperformant si a instabilitatii institutionale, presa locala a devenit interesanta pentru investitorii straini. Pe de alta parte, exista la nivel local si institutii care fac presa in mod profesionist, piata locala avand un mare potential de crestere in conditiile in care ea pare insuficient exploatata (exista orase cu 300 000 de locuitori in care presa scrisa vinde cumulat sub 20 000 de exemplare).