“In fiecare an, investitiile in online vor fi dublate, iar in 2010 vor intra 100 de milioane doar in publicitatea online”, a spus Enoiu. In 2006, online-ul a inghitit 5,4 milioane de euro, suma asteptata sa creasca pana la 8,5 milioane anul acesta. In aceste conditii, abordarea publicitarilor fata de mediul online trebuie sa se schimbe, crede seful McCann Erickson: “Nu trebuie sa gandim separat canalul online, digitalul, fata de offline, ci pur si simplu in acelasi context. Consumatorul nu mai poate fi tratat separat in online fata de offline”.

Accelerarea investitiilor in online are loc in contextul dezvoltarii unei noi piete in Romania: networked media – o reunire a media, Internetului si telecomului intr-un “ecosistem” ce ofera noi oportunitati atat jucatorilor din cele trei domenii, cat si consumatorilor. Prin networked media, consumatorii au acces la servicii diversificate, cu continut personalizat si interactiv, ce poate fi accesat prin intermediul diferitelor dispozitive precum telefoanele mobile, PC-urile sau televizoarele.

Leapsa ajunge la operatorii noilor media, care sunt nevoiti sa furnizeze continut original, diferit de cel din media clasice, dar capabil sa atraga interesul advertiser-ilor si, in mod ideal, bani din partea consumatorilor. “Pentru telefonia mobila si Internet e nevoie de continut diferit. Daca e doar mai scurt si realizat in conditii tehnice mai proaste, consumatorul nu va plati. Trebuie indeplinite doua conditii. In primul rand, programele trebuie sa fie bune si sa presupuna interactivitate. In al doilea rand, sa nu poata fi reproduse, asa cum se intampla cu YouTube care, pe termen lung, nu e de succes”, a declarat, in cadrul aceluiasi seminar, Kiki Vasilescu, director de creatie new media la MediaPro.

Continutul prezentat de televiziunile online sau mobile trebuie sa fie atipic, sa reprezinte mesajele aceluiasi public consumator de televiziune clasica, dar intr-o forma complet diferita, evitand divertismentul facil. Trebuie sa fie un fel de “emisiuni anti-rating”, asa cum le numeste Sergiu Mihalcea, directorul televiziunii online EvoTV.

O alta provocare este atragerea investitorilor in publicitate. “Eu nu fac o televiziune pentru Coca-Cola”, spune Sergiu Mihalcea. Cu toate acestea, banii finantatorilor sunt necesari, iar EvoTV ii primeste nu prin vanzarea de “publicitate la pachet” (per numar de vizualizari), ci prin crearea unor formate de emisiuni care sunt prezentate investitorilor in vederea obtinerii de sponsorizari.

In final, poate cea mai grea incercare a operatorilor de new media este sa ii convinga pe consumatori sa plateasca pentru un continut pe care inainte erau obisnuiti sa il primeasca gratis din mediul online. “Obisnuindu-i cu «content free» de pe Internet, cred ca nu vor fi dispusi sa plateasca pentru TV-ul pe mobil sau pentru online”, a declarat Mihalcea. Irina Gheorghiu, coordonatoarea proiectelor de new media din cadrul TVR, s-a aratat insa increzatoare ca utilizatorii vor fi dispusi sa plateasca un pret corect pentru un continut de calitate.

Concluzia generala a fost ca pentru ca noul “ecosistem” sa functioneze este nevoie de efort si de acumularea de experienta atat din partea mass-media, cat si din cea a jucatorilor din Internet, telecom si publicitate. “Industria nu e pregatita. Suntem «work in progress»”, a conchis Bogdan Enoiu.

Citeste si:

Network media worldwide

Noul model de comunicare creste rapid in intreaga lume, generand un flux ridicat de informatie pentru tot mai multi consumatori:

- In mai putin de trei ani, consumatorii au descarcat mai mult de un miliard de piese de pe Apple iTunes.

- Operatorul trei din Marea Britanie a lansat SeeMe TV, permitand abonatilor sa uploadeze continut video pentru a fi vizionat de alti utilizatori. In luna octombrie 2006 au fost 1,25 milioane de descarcari.

- In Franta, Orange World a depasit 4,5 milioane de sesiuni pe mobile TV, in ianuarie 2006.

- Versiunea interactiva trial prin intermediul mobile TV a operatorului norvegian NRK si a Ericsson a rezultat in dublarea numarului de vizionari, cu 20% dintre participanti care au ales sa vizioneze programul in fiecare zi.

- YouTube a anuntat ca mai mult de 100 de milioane de videoclipuri sunt vizionate zilnic, iar aproximativ 65.000 sunt incarcate.