„Daca nu ar fi televizorul, cum am sti unde sa punem canapeaua?“, zice sloganul unei campanii publicitare pentru televiziune. Americanii sint mari devoratori de emisiuni. Foamea lor se potoleste abia dupa ce au trecut cu telecomanda peste cele 100 si ceva de canale de cablu. Apoi, ei revin la cele patru importante.

NBC

NBC (National Broadcasting Company) este cea mai mare, cea mai urmarita si prima televiziune din America. A fost fondata in 1926 de RCA, ca o companie de radio subordonata acesteia, trecind la televiziune prin 1950. In luna mai anul trecut, NBC a fuzionat cu gigantul marilor ecrane, Universal, compania devenind NBC Universal, detinuta 80% de principalul actionar al RCA, General Electric. NBC are o istorie zbuciumata, plina de succese rasunatoare, inovatii stralucitoare, clisee enervante si esecuri fulminante. Axat in special pe seriale de drama si pe programe de divertisment cu granzi ai umorului ca Milton Berle, Dean Martin si Jerry Lewis, prin anii ’50-’70 NBC a cunoscut o usoara scadere in top, alunecind pe locul 2 dupa CBS si mai apoi pe 3, surclasata fiind si de ABC. In afara de alta perioada neagra de la inceputul lui 1991 pina prin 1996, NBC a fost liderul de necontestat al televiziunii. Printre productiile de succes ale NBC sint: „Seinfeld“, „Friends“, „Saturday Night Live“, „Cheers“ si „The Tonight Show“ cu Jay Leno.

CBS

Fondat in 1927, cu numele original United Independent Broadcasters, postul a trecut prin miinile mai multor companii, devenind in acelasi an Columbia Phonograph Broadcasting Company. Doi ani mai tirziu, numele devine Columbia Broadcasting System sau, asa cum este cunoscut si acum, CBS. Tranzitind de la stadiul de companie independenta de radio la televiziune detinuta de mai multe conglomerate media (1948), CBS este acum parte a trustului Viacom, care mai are in portofoliu MTV, VH 1, Comedy Central si multe alte posturi tv prin cablu. Fondat la inceput, intr-o oarecare repezeala, ca un adversar independent al NBC, postul prinde contur si isi definitiveaza pozitia fruntasa prin emisiunile de divertisment si cele informative. Stindardul televiziunii este unul dintre cele mai longevive talk show-uri, „The Late Show with David Letterman“, impreuna cu reality show-ul ajuns la editia a 10-a „Survivor“. Partea informativa este bine reprezentata de emisiunea de investigatii „60 minutes“ si de principalul jurnal de stiri, prezentat de Dan Rather.

ABC

Citeste si:

American Broadcasting Company a aparut la inceput ca un post de radio, care s-a numit NBC-Blue. Dupa un scandal despre un presupus monopol al RCA pe piata radio, postul NBC-Blue a fost vindut pe data de 12 octombrie 1943, intrind sub stapinirea magnatului dulciurilor, Edward J. Noble. Trecind pe piata tv, ABC nu a detinut niciodata mai mult de doua-trei saptamini locul intii intre cele trei mari posturi. ABC s-a distantat prin premiere importante. Transmiterea Olimpiadei de la Innsbruck din 1970 si prima mare miniserie tv, „Om bogat, om sarac“, au fost doar citeva dintre multele lucruri pe care ABC le-a facut prima. De asemenea, ABC a spart sabloanele cind, in anii ’75-’76, a inlocuit violenta si crimele, cu sex si bikini pe plaja, programind serialul „Charlie’s Angels“. Tot atunci au angajat-o pe Barbara Walters, prima femeie-prezentator pentru stirile de seara. Postul ABC a fost preluat de Capital Cities Communications, in 1986, pentru 3,5 miliarde de dolari, pentru a fi apoi (1995) cumparat pentru 19 de miliarde de dolari. Programele cu care ABC se poate mindri sint: „NYPD Blue“, „Alias“ si „20/20“.

FOX

Poate cel mai nou post tv dintre posturile mari americane, FOX a fost lansat in aprilie 1987. Spre deosebire de surorile mai mari, FOX nu a inceput ca post de radio, ci a intrat direct in televiziune. Proprietarul original, acelasi cu cel al 20th Century FOX, Rupert Murdoch, nu a vindut postul nimanui, stiind parca de succesul acestui copil teribil al televiziunii. FOX a reusit de fiecare data sa socheze si sa fascineze cu seriale tabu, dar si cu emisiuni ce au pus piatra de temelie a unor genuri. „The Simpsons“ a devenit un succes imediat, atingind acum doi ani borna de 500 de episoade. „Married with children“, cunoscut in Romania sub numele „Familia Bundy“, serial ce critica societatea americana din acea vreme, facea cote spectaculoase de audienta, chiar daca FOX era inca la inceput. Traind din drepturi de televizare a meciurilor de fotbal american si din industria sitcomului, FOX se mentine pe linia de plutire, dar nu reuseste sa patrunda in Top 3 al televiziunilor.

Postul local

Ce face din aceste patru televiziuni o marca a succesului este si „industria“ postului local. Faptul ca America se intinde pe patru zone diferite de timp ar fi creat o problema in difuzarea pe plan national a programelor. Dar totul se rezolva prin posturile locale. Interesant este ca nu posturile mari le creeaza pe cele locale - cele locale, deja create, se afiliaza unui anumit post.