Aceasta achizitie a grupului Epa pe piata romaneasca a urmat celei de la inceputul anului, cand acelasi holding a cumparat 85% din actiunile Euromedia SA, restul pachetului fiind detinut de Plasty Prod SA. Pana atunci, actionarul majoritar al Euromedia era Advent International (SUA), unul dintre cele mai importante fonduri de investitii din lume.

Evolutia fuziunilor si a achizitiilor

Investitiile in publicitatea outdoor in 2004 au fost de aproximativ 15 milioane de dolari, insa cu un potential de 30 de milioane. Publicitatea outdoor a crescut cu 20% fata de anul precedent si detine o cota de piata de 9% din media. Euromedia a mai fost curtata de compania americana Clear Chanel si apoi de Efect Media, care pana la urma a cumparat Churchill Media. Euromedia a fost creata īn urma achizitiei Monopoly Media de catre Advent International, care mai detinea o societate de outdoor īn Romānia - Europlakat. Apoi aceste societati au fuzionat, devenind Euromedia, care s-a mentinut in pozitia de lider in toti acesti ani, cu o cota de piata de aproximativ 50%.

Pe locul al doilea se afla News Outdoor, cu 3.500 de panouri in toata tara. New Outdoor este o divizie a NewCorp, grup controlat de magnatul media Rupert Murdoch. NewCorp a cumparat in 2000 Exclusiv Media, firma care a fost fondata in 1997 de omul de afaceri Elan Schwarzenberg. In septembrie 2001, NewCorp a preluat si DockView Media, contra sumei de 4 milioane de dolari.

In ceea ce priveste Churchill View, aceasta a luat fiinta in urma fuziunii, in 2004, a trei companii: Churchill Media, Multireclama si Topmedia Grup. Churchill View este in prezent al treilea jucator in clasamentul outdoor, dupa grupul de firme Epa si News Outdoor.

Citeste si:

Epa detine 60% din piata

Prin achizitia ambelor societati, Epa se pozitioneaza ca lider pe piata romaneasca de publicitate outdoor, detinand un procent de aproximativ 60% din aceasta. Ambele companii insumeaza o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro si administreaza in jur de 11.000 de panouri publicitare in toata tara. Valoarea investitiilor grupului in Romania depaseste 20 de milioane de euro. In ceea ce priveste estimarile pentru anul viitor, cifrele vor depinde foarte mult de rezultatul negocierilor cu autoritatile publice in plan local. Heinrich Schuster estimeaza ca vor fi doi sau cel mult trei jucatori importanti care isi vor disputa piata outdoor. Strategia va fi una calitativa, urmarindu-se cu precadere imbunatatirea mobilierului stradal, care in prezent lasa de dorit.

Euromedia si BetaCons vor avea in continuare management diferit. Prima va ramane sub conducerea lui George Muhscina, iar cea de-a doua - sub conducerea Monicai Magureanu. Desi vor lucra separat, cele doua societati vor adopta proiecte comune intrucat se completeaza in ceea ce priveste portofoliul de produse. BetaCons detine cu precadere o importanta pozitie pe piata in domeniul backlight-urilor si citylight-urilor. Panourile companiei sunt localizate īn exclusivitate pe domeniul public, īn principalele zone comerciale si de trafic. Euromedia dispune de toate mijloacele publicitare - panouri, mobilier stradal, panouri durabile, locatii atipice (mesh, PVC etc.), suporturi publicitare in interiorul si exteriorul cladirilor de metrou, afisaj pe mijloacele de transport in comun, panouri directionale etc.
Jumatate din actiunile companiei austriece apartin grupului Raiffeisen, iar cealalta jumatate este detinuta de Heinrich Schuster. In Austria, firma detine peste 40% din piata outdoor. In prezent, holdingul actioneaza in special pe piata din Europa Centrala si de Est, fiind prezent in zece tari din acest spatiu, mai ales la Budapesta si in Bratislava.

Alti lideri internationali se lasa asteptati

Totusi liderii internationali cum sunt grupul american ClearWave - liderul pietei mondiale de outdoor - sau JCDecaux (Franta) - primul in Europa - au evitat Romania, desi sunt prezenti pe pietele Europei Centrale si de Est. Cauza: evolutia slaba a pietei outdoor de pana acum. Ramane de vazut daca trendul ascendent pe care merge outdoor-ul in ultima vreme ii va atrage si pe acesti investitori.
Dar mai exista o problema pentru publicitatea outdoor. Intrarea in Uniunea Europeana va aduce si interzicerea reclamelor la tutun. Or, aceste reclame acopera 30-40% din publicitatea outdoor.