Daca pana acum graffi-tiul era un mod de exprimare nonconformist, prin care tinerii artisti incercau sa-si etaleze talentul, acum acesta a inceput sa capete valente comerciale. Considerat metoda low-budget, acesta a devenit in scurt timp cea mai agreata optiune pentru firmele mici.

Dupa leul de la Cannes, pe care l-am putut vedea in toata splendoarea sa in locurile strategice din centrul Bucurestiului, facultati, agentii de publicitate, campusuri studentesti, moda graffitiului in scop comercial a inceput sa prinda aripi. Astfel n-a durat mult pana sa ne clatim retina si cu alte executii de graffiti. In tot orasul sigla si adresa de Internet a unui site specializat in distractii, muzica, cluburi, un fel de ghid al petrecerii timpului liber, si-au facut aparitia.

Si de aproximativ trei luni U Tv-ul, un post de muzica ce vrea sa intre in competitie serioasa cu MTV-ul si cu TV K-lumea. Modul in care s-a promovat U Tv-ul a fost unul agresiv. Pe fiecare coltisor de bloc, taraba, stalp, masina parasita putem vedea un U mare de tipar, logoul televiziunii cu pricina.

TEASING.

Leul care a anuntat concursul Young Creatives

IEFTIN, DAR DE CALITATE.

Asa se poate defini o astfel de campanie sustinuta doar de graffiti. Tot ce ai nevoie sa-ti indeplinesti misiunea de comunicare e un set de spray-uri cu vopsea si mult curaj. In cazul in care esti surprins de autoritati jucandu-te de-a nonconformistul pe zidurile cladirilor din Bucuresti poti primi o amenda, usturatoare. Dar oricat de mare ar fi o astfel de amenda nu poate sa echivaleze cu realizarea si difuzarea unui spot tv sau a unui print.

AVANTAJE.

Asa ca eforturile si riscurile sunt bine calculate. Ce sa mai vorbim de vizibilitate si de posibilitatile imense de exprimare. Poti foarte usor sa demarezi o campanie de teasing. Modul de expunere este, de asemenea, unul foarte prietenos, iar consumatorul nu percepe mesajul ca pe unul publicitar, ca pe o reclama, ci mai degraba ca pe un mesaj transmis de un prieten. Este exact la fel de prietenos ca post-stick-ul de pe frigider lasat de unul dintre parinti. Pe langa aceste aspecte e important de mentionat ca asemenea executii aduc prospetime in termeni de aspect estetic, dau culoare orasului.

FIRME MICI CAUTA NOTORIETATE.

Aceasta forma de comunicare reprezinta solutia perfecta de promovare pentru firmele mici, care vor sa se faca cunoscute si sa obtina notorietate. Eficienta unor astfel de metode neconventionale nu poate fi pusa la indoiala. Oriunde ai intoarce privirea, in statiile de autobuz, pe bancile din parc, pe cladiri, pe stalpi, pe trotuare, graffitiul de tip comercial intra fara sa vrei in spatiul tau vizual. Inevitabil, consumatorul este bombardat de imagini, sigle si mesaje, care starnesc curiozitatea unei cercetari mai aprofundate. Te imping sa afli mai mult, sa nu fii tu singurul care nu stie despre ce este vorba.

EVENTUALE CONSECINTE.

In cazul in care nu se introduce, in viitorul apropiat, vreo lege care sa interzica definitiv aceasta forma de manifestare sau daca amenzile nu vor creste substantial, putem asista la o rasturnare a preturilor pentru serviciile media traditionale. Faptul ca graffitiul rivalizeaza cu outdoor-ul nu mai poate fi pus la indoiala. Executiile de tipul graffiti pot ajunge la nivelul imprimat pe mash-uri si pe autocolante, ba chiar sa le depaseasca pe acestea. Asteptam cu nerabdare sa vedem primele semne de media creativa aplicata cu ajutorul graffitiului. Cu siguranta ca nu este greu si nici pe departe imposibil.