Lipsa de birouri de calitate ii determina pe potentialii chiriasi sa inceapa cautarea unui spatiu cu 10-12 luni inainte de data vizata pentru relocare. Multe dintre contractele de pre-inchiriere se semneaza chiar inainte de finalizarea cladirii. Ca urmare, proprietarii se afla inca pe o pozitie privilegiata in cadrul negocierii termenilor contractelor de inchiriere. Aceasta situatie este posibil sa se mentina pana in trimestrul al treilea al anului 2007, cand pe piata va fi disponibila o oferta semnificativa de birouri de calitate, apreciaza consultantii de la CB Richard Ellis.

Aproximativ 60.000 metri patrati din spatiile de birouri propuse spre finalizare in 2006 vor fi concentrati in jurul Pietei Victoriei: Buzesti Office Building, Bucharest Corporate Centre, America House, Dr. Felix Business Centre si Louis Blanc Office Building. Numarul mare al proiectelor din aceasta zona demonstreaza atractivitatea locatiei pentru dezvoltatori.

Pentru anul 2007 este propusa spre livrare o suprafata considerabila de spatii de birouri - aproximativ 277.000 metri patrati - din care 85% reprezinta birouri de clasa A. Totusi, multe dintre proiecte se afla inca la faza de concept si este posibil ca datele de finalizare propuse sa fie amanate din cauza problemelor de planificare si finantare, releva studiul citat.

Perioada de inchiriere 5-7 ani

Conform acestei analize de piata, este posibil ca diferenta dintre cerere si oferta sa se micsoreze incepand din a doua jumatate a anului 2007, fiind anticipata o usoara scadere a nivelului chiriilor. Ca si in cazul altor tari din Europa Centrala si de Est, piata de birouri din alte orase ale tarii incepe sa se dezvolte. Orasele de provincie cu peste 200.000 locuitori incep sa intre in atentia dezvoltatorilor si companiilor multinationale ce doresc sa isi extinda activitatea.

Contractele de inchiriere se semneaza de regula pe o perioada de 5-7 ani, dar uneori se pot incheia si pe 10 ani. Cladirile noi sunt inchiriate de obicei neamenajate, iar chiriasii suporta costurile de amenajare a spatiului. Costurile de intretinere pentru spatiile de birouri se situeaza de regula intre 2 si 3 euro pe metru patrat pe luna si includ intretinerea spatiilor comune si a sistemului de aer conditionat, curatenia si amenajarea spatiilor verzi, asigurarea cladirii, sistemul de securitate de 24 de ore si serviciile de receptie.

Taxele locale aferente proprietatii sunt de obicei incluse in costurile de intretinere si variaza intre 0,5 si 1,0 la suta din valoarea proprietatii. Chiria pentru locurile de parcare variaza in functie de locatia proprietatii si de amplasarea parcarii subteran sau la suprafata. in zonele centrale, chiria pentru locurile de parcare variaza intre 80 si 100 euro pe spatiu pe luna pentru parcarile de suprafata si intre 100-150 euro pe spatiu pe luna in cazul parcarilor subterane. in locatiile noncentrale nivelul chiriei pentru parcare atinge 50-70 euro pe spatiu pe luna pentru parcarile subterane si 30-40 euro pe spatiu pe luna pentru cele de suprafata.

Cererea pentru spatii comerciale, inca ridicata

Desi oferta de spatii comerciale a crescut in ultimii ani, exista inca un dezechilibru important intre cererea de spatii moderne si stocul existent. Din suprafata totala de spatii comerciale, estimata la 860.000 metri patrati, numai aproximativ 34 la suta (300.000 metri patrati) sunt localizati in complexuri comerciale moderne. Inaugurarea City Mall in toamna anului 2005 a absorbit o parte din cererea pentru spatii de calitate in sudul Bucurestiului. Cei 25.000 metri patrati livrati pe piata au fost pre-inchiriati cu cateva luni inainte de finalizarea constructiei.

In acelasi trend se situeaza si Metro Cash&Carry, care si-a relocat magazinul din Otopeni in zona Baneasa, intr-un parc comercial important (Proiectul Baneasa) mai apropiat de oras. Kaufland, lantul german de magazine la pret redus, are, de asemenea, o politica de expansiune in mai multe orase din Romania. Dezvoltatorul Lidl & Schwarz intentioneaza sa extinda reteaua de magazine in toate orasele importante ale Romaniei.

Cererea pentru spatii comerciale stradale depaseste cu mult stocul existent, ca urmare a lipsei de proiecte noi din ultimii ani. Spatiile comerciale ultracentrale si cele din zonele centrale ce beneficiaza de trafic pietonal intens sunt solicitate de banci, magazine de electrocasnice si telefonie mobila, farmacii, magazine de imbracaminte si mini-market-uri, dar si de restaurante.

Marile aglomerari rezidentiale ca Militari, Crangasi, Titan, Dristor, Colentina si Mihai Bravu au inceput sa fie considerate zone comerciale secundare, din cauza cererii mari pentru spatii in aceste zone. in 2005 cererea pentru spatii comerciale stradale a fost estimata la 40.000-45.000 metri patrati, suprafata medie solicitata pentru inchiriere fiind de 80-120 metri patrati. Cererea pentru spatii de retail in galerii comerciale este inca foarte mare, depasind stocul existent. Potentialii chiriasi sunt obligati sa se inscrie pe liste de asteptare cu cateva luni inainte de finalizarea constructiilor.

Numarul de metri patrati tranzactionati ca spatii comerciale stradale a ajuns la aproximativ 35.000 in anul 2005, inregistrandu-se o crestere cu 20 la suta de la an la an.

CB Richard Ellis este lider mondial al pietei imobiliare. Compania activeaza pe piata romaneasca din anul 2001, desfasurandu-si in prezent activitatea la nivelul intregii tari. Profesionalismul si experienta internationala au dus la castigarea unor clienti cu notorietate pe piata romaneasca si mondiala.