Acest fenomen a inceput sa fie resimtit inca de la finele anului trecut, in prezent situatia fiind agravata de livrarea tarzie a noilor proiecte pe piata.

„La acest moment ne confruntam cu o lipsa acuta de proiecte de birouri, mai ales in zona centrala si ultracentral si-n apropierea mijloacelor de transport. Cererea este foarte mare pe aceste zone, dar pentru anul viitor nu se asteapta livrarea de proiecte. Inspre finalul anului, chiar inceputul lui 2009 speram sa se mai echilibreze situatia”, a declarat Mihaela Raducanu, dir. Dept. Birouri din cadrul Regatta. „Pretul crescut al terenurilor in centru, dificultatile de constuire - tehnic vorbind, dar si din punct de vedere urbanistic - fac dificila construirea rentabila de cladiri de birouri in aceste zone. Un alt obstacol este birocratia extrem de mare. Spre exemplu pentru autorizarea completa a unul proiect de birouri se asteapta intre 1 an si jumatate si doi ani”, a mai spus aceasta.

Intr-un peisaj in care rata de pre-inchiriere a spatiilor de birouri a crescut, acest lucru fiind vizibil cel mai clar in segmentul de clasa A unde rata de ocupare este de 98%, este evidenta necesitatea de a solutiona obstacolele mai sus mentionate.

„Preturile chiriilor pe toate segmentele de birouri au crescut. La clasa A avem intre 22-26euro/mp in zona ultra-centrala, iar in zona de nord intre 18-20euro/mp; clasa B intre 15-18 euro/mp; clasa C 12-14 euro/mp”, a punctat Raducanu. Cresterea preturilor este detreminata de lipsa de spatii si a cererii ridicate. Dezechilibrul dintre cerere si oferta este evident. Partea pozitiva a situatiei este aceea ca cererea este determinata in primul rand de dezvoltarea economica, dar nu este ferita nici de aspecte negative, cum sunt cele prezentate mai sus.

Citeste si:

„Printre cele mai dinamice tipuri de companii numaram cele de consultanta, banci, IT, din domeniul medical si din sfera media. Suprafatele medii preferate sunt cuprinse intre 300-500 mp”, a mai explicat Raducanu.

Indiferent de tipul de companie careia i se adreseaza, un spatiu de birouri trebuie sa respecte acelasi calcul de profitabilitate. Nu conteaza daca discutam despre IMM-uri sau multinationale de mari dimensiuni.

„In acest moment trebuie sa gasim o solutie pentru revitalizarea segmentului central de birouri. Atat timp cat cererea este presanta investitia imobiliara in sectorul birourilor este o oportunitate excelenta care nu trebuie pierduta. Orice capitala are o zona centrala de birouri care inspira respect si incredere, ca o dovada vie a capacitatii financiare si de afaceri a unei tari. Nu vorbim doar despre o accentuare a profitabilitatii pentru developeri, ci si pentru clienti si, de ce nu, imaginea Romaniei,” a concluzionat Raducanu.