“Daca in trecut companiile alegeau un sediu in functie de locatie si calitatea imobilului, in momentul de fata se pune accentul pe flexibilitatea perioadei de inchirieare si a conditiilor contractuale. Firmele incearca sa diminueze riscuri care in trecut erau considerate riscuri mici, peste care se putea trece mai usor cum ar fi: necesitatea de a iesi din contract mai devreme de termen, necesitatea de a subinchiria o parte din spatiu, cresterea in limite controlabile de chirias a costurilor de intretinere etc.", explica Mirela Raicu, Partener al companiei de consultanta imobiliara ESOP.

Inainte de a lua o decizie legata de sediu, fiecare companie trebuie sa revizuiasca procesele interne pentru urmatorii trei ani si numarul de oameni necesar derularii lor, astfel incat sa aiba o perspectiva revizuita asupra spatiului necesar.

Un al doilea pas il reprezinta existenta in piata a unor spatii ale caror conditii comerciale sa fie corelate cu actuala realitate economica si sa reprezente solutii viabile pentru chiriasii care cauta, in primul rand, un nivel de chirie sustenabil si o flexibilitate mai mare a termenilor contractuali.

“Firmele au pus in asteptare planurile legate de sediu, din cauza faptului ca au aparut alte prioritati necesitand o atentie imediata: reevaluarea planului de afaceri, a bugetelor, deci implicit, aspecte cu influenta directa asupra deciziei de mutare si asupra dimensiunii activitatii si a numarului de angajati. De asemenea, un alt factor important a fost acela legat de perceptia asupra nivelului chiriei la momentul de fata, care, desi diminuat fata de 2008, nu pare suficient de atractiv fata de perspectivele de business din 2009 si 2010’", conchide Mirela Raicu.