O gospodarie din Romania, formata in medie din 2,6 persoane, inregistreaza in 2016 veniturile totale care se ridica in medie la 3.000 lei (circa 660 euro), respectiv 1.119 lei de persoana, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS).

Pe de alta parte, romanii cheltuiesc mare parte din banii pe care ii castiga, cheltuielile totale ale unei gospodarii sunt in fiecare luna in valoare de aproximativ 2.552 lei (962 lei pe persoana), reprezentand 86% din nivelul veniturile romanilor.

Doar 4 lei sunt destinati educatiei

Cheltuielile sunt dirijate in proportie de 70% pentru consum, in timp ce 20% din bani se duc pe impozite si contributii.

Din cheltuielile de consum ale unei familii, cei mai multi bani merg pentru cumpararea de alimente (650 de lei - 36,7%), si pentru intretinerea locuintei (apa, electricitate, gaze - 350 de lei).

Pe locul trei in topul prioritatilor romanilor se pozitioneaza cheltuielile destinate bauturilor alcoolice si tigarilor, in timp banii destinati educatiei sunt pe ultimul loc in lista de cheltuieli si reprezinta doar 0,6% din buget, mai arata datele oficiale.

Citeste si:

Astfel, daca intr-o gospodarie din Romania sunt alocati 135 de lei pentru cumpararea de bauturi alcoolice si tutun intr-o luna si aproape 30 de lei pentru iesiri la restaurante si cafenele, investitiile in educatie se ridica la doar 11,3 lei intr-o luna, ceea ce inseamna 4,35 de lei de persoana.

Structura cheltuielilor de consum ale gospodariilor Procente Lei
Produse agroalimentare si bauturi nealcoolice 36,7% 649,17
Locuinta, apa, electricitate, gaze si alti combustibili 19,6% 346,11
Bauturi alcoolice, tutun
7,7%
135,81
Transport 5,9% 104,78
Sanatate 5,3% 93,43
Imbracaminte si incaltaminte 5,2% 92,91
Comunicatii 5,1% 90,38
Diverse produse si servicii 4,7% 82,81
Mobilier, dotarea si intretinerea locuintei 4,5% 79,31
Recreere si cultura 3,1% 55,52
Hoteluri, cafenele si restaurante 1,6% 28,51
Educatie
0,6% 11,32
Cheltuieli totale de consum 100% 1.770

"Suntem o societate de consum, iar educatia nu este un un «bun» pe care sa il obtii pe termen scurt. Sunt multe cazuri, in special in zonele rurale ale Romaniei, in care oamenii prefera, mai degraba, sa cumpere o sticla de bautura sau un pachet de tigari decat sa cumpere o carte copiilor. Este nevoie de o educare a societatii, de informare a parintilor si a potentialilor parinti despre beneficiile pe termen lung ale investitiei in educatia copiilor", a declarat pentru wall-street.ro Mihaela Feodorof, specialist in educatie si fondator al companiei Yourway Life & Career Counseling.

Potrivit acesteia, copiii din familiile in care educatia nu este pusa in randul prioritatilor nu gasesc motivatia de a merge la scoala si isi reduc astfel sansele la un viitor decent.

"Statul ar trebui sa fie implicat in acest proces de educare, pentru ca degeaba investesti in copiii ajunsi la scoala, daca ei nu au un mediu prielnic in familie. Acesti copii vor prefera sa ramana acasa, decat sa vina la scoala. In primul rand, parintii sunt cei care trebuie sa fie alaturi de copiii, sa stea de vorba cu ei si sa ii indrume catre scoala, sa ii indrume in cariera. Acestea se pot face fie doar printr-o discutie, fie printr-o vizita la muzeu sau o simpla joaca in nisip, unde pot sa ii stimuleze sa gandeasca, chiar daca nu au un Lego, de exemplu", a aratat Feodorof.

Parintii romani ar trebui, potrivit Mihaelei Feodorof, sa taie din alte cheltuieli, cum ar fi cele destinate bauturilor alcoolice sau recreerii, si sa pune deoparte bani pentru educatia copiilor.

Sunt si familii care economisesc pentru educarea copiilor, insa este este nevoie ca tot mai multe sa constientizeze importanta investitiilor in formare, educatia fiind elementul care te poate ajuta sa ai un drum bun in viata

Romanii obtin venituri in special din salarii (55,1%), la care se adauga veniturile din prestatii sociale (22,4%), veniturile din agricultura (1,9%), veniturile din activitati neagricole independente (2,5%) si cele din proprietate si din vanzari de active din patrimoniul gospodariei (1,1%).

Sursa foto: Andrey_Popov/Shutterstock.com