Mugur Tureschi, 31 de ani, a urmat cursurile Universitatii din Bucuresti – Facultatea de Fizica. In anul II de facultate a fost recruiter la o mica agentie unde cauta programatori pentru diverse companii care dezvoltau software. ”Mi-a placut interactiunea cu oameni de tot felul, diversitatea, mi-au displacut motivele pentru care unii candidati sunt respinsi in cadrul proiectelor de recrutare”, povesteste Mugur, pentru wall-street.ro.

Odata insa cu aparitia unui copil (Mara – 1 an), Mugur si sotia sa, Alexandra, au decis sa se mute in alt oras. Au ales Brasovul si s-au gandit sa deschida o afacere pe plan local. ”Personal, sunt gurmand si imi place tot ce tine de gust, de bun gust. Astfel, cu banii stransi la Bucuresti am gasit un spatiu comercial in zona centrala a Brasovului, pe care ulterior l-am amenajat si utilat. Asa am dat drumul Croitoriei”, spune antreprenorul.

Croitoria de cafea a fost gandita mai degraba ca un produs Google, nu unul Apple

S-a gandit la Croitoria de cafea mai degraba ca la ”un produs Google, nu unul Apple”. In sensul in care a vrut sa deschida fara fast si trambite si sa fie un produs de care el personal sa fie incantat si pe baza sfaturilor sa poata fi imbunatatit. ”Ideea de business este bazata pe produs, nu pe reclama si promisiuni, vreau si avem un produs care vorbeste singur, se sustine singur prin aspect, miros si gust. Probele le-am inceput in iunie 2015, cand am prajit prima data cafea, pana la obtinearea autorizatiilor am prefarat sa exersez si sa stapanesc, cat de cat, atat meseria de barista, cat si cea de roaster. Am considerat oportun sa deschid pe 15 august 2015, la ora 08:00; primii clienti au intrat unde va in jurul orei 11:10”, isi aminteste Mugur.

A vazut prima data cafea proaspat prajita la Haig Keskerian, in Bucuresti, prin vara lui 2014. Ii placea ca, intrand in minusculul chiosc de pe strada Grigore Manolescu, pe langa piata 1 Mai, stand 3-5 minute cat sa cumpere cafea proaspat prajita pentru acasa, iesea mirosind din cap pana in picioare a cafea, iar parfumul persista circa o ora.

Numele afacerii l-a ales pastrand denumirea anterioara a pravaliei, sugerand in acest fel ideea de mestesug. ”Am in <<portofoliul de repect si admiratie>> mai multe business-uri active in domeniul cafelei de specialitate : Steam Coffee Shop, Guido Coffee, Origo, Kaffeemodul, Frudisiac, The Barn, Five Elephant, Yume Coffee Roasters, Bloom Specialty Coffee. Am imbratisat de la fiecare pasiunea lor pentru cafea si am baut cu placere extractii foarte bune, bine prajite, perfect preparate”, spune Mugur.

Antreprenorul a inceput sa consume cafea proaspat prajita si de specialitate prin vara lui 2014. Dupa un an a facut un curs de barista cu Paul Ungureanu in Bucuresti, opt ore in care a asimilat ABC-ul cafelei de specialitate. Apoi s-a documentat mult pe Internet, apoi a testat, stricat, aruncat si a testat din nou.

Investitie de 20.000 de euro

Amenajarea spatiului a durat doua luni si jumatate, designul interior purtand amprenta Anei-Maria Voinescu Architecture & Interior Design, o amica si fosta colega de liceu cu Mugur si sotia sa. Dupa amenajare, mobilare, utilarea si aprovizionarea cu materie prima si consumabile, investitia a urcat spre 20.000 de euro.

”Nu am ajuns la performanta de a recupera investitia si nici nu preconizam sa se intample asta in 6 luni de la deschidere, insa nu am simtit pierderi efective. De multe ori considerand o investitie in materie prima, in cafea, prioritara, am adus bani din exterior, am sporit investitia initiala. Sunt convins ca odata cu implinirea anului de la deschidere vom avea atat maturitatea afacerii, recuperarea investitiei cat si profitul propus”, afirma Mugur Tureschi.

Angajatii s-au <<filtrat>>, ramanand cei <<croiti>> pentru a fi barista

Cand se gandeste la provocari, antreprenorul vorbeste de programul din primele doua luni de la deschidere, cand lucra zilnic 11 ore in cafenea si simtea nevoia unui ajutor. Ulterior, dupa ce a gasit oamenii care sa il ajute s-a confruntat cu seriozitatea acestora. ”Acest inconvenient l-am depasit cu bine si angajatii s-au <<filtrat>>, ramanand cei <<croiti>> pentru a fi barista. Au ramas cei care au inteles ca trebuie investite dragoste si pasiune in ce faci zilnic si asta nu inseamna doar sa prepari o cafea corect, ci sa relationezi pozitiv si eficient cu oaspetele tau”, crede Mugur, care are acum alaturi de el in Croitorie doi colegi permanenti.

Citeste si:

Zilnic pragul Croitoriei de cafea este trecut de aproximativ 50 de clienti, numarul acestora crescand vizibil pe final de saptamana. ”Croitoria de cafea imbina conceptul de coffee shop cu cel de prajitorie de cafea si day-office intr-un spatiu prietenos aflat in centrul Brasovului. Am adus aspecte noi in domeniul ospitalitatii locale - am oferit apa filtrata gratuit tuturor, am aplicat ideea de <<what you see is what you get>>, prajitorul fiind pozitionat in cafenea, la vedere, iar prajirea realizandu-se in orele de program, pentru a familiariza oaspetii cu procesul de productie a cafelei <<bean to cup>>, am folosit si am propus spre consum doar produse naturale, pe care eu si familia mea le consumam (ciocolata calda facuta cu unt de cacao, inghetata naturala 100%, biscuiti preparati cu ingrediente naturale). In a doua saptamana de la deschidere, accidental trecand pe strada, domnul George Mihaita a poposit si a remarcat faptul ca <<aici nu se vinde ceva, aici se propune o experienta>>”, mai spune Mugur.

Vrea sa achizitioneze un nou espressor si rasnita mai performanta, care sa ii permita reglarea in amanunt a extractiei espresso-ului. In paralel, isi doreste sa realizeze extinderea relatiilor de distributie a cafelei proaspat prajite – boabe - pentru cafenele, independente de marii producatori, care au aparatele proprii pentru prepararea cafelei. Pe lista de proiecte se regasesc si unul sau doua puncte de lucru mai mici, doar pentru cafea take-away. Un astfel de loc este in plan pentru toamna acestui an.

In ceea ce priveste multiplicarea conceptului si la nivelul altor orase, proprietarul Croitoriei de cafea se gandeste la Bucuresti. ”Vom face acest pas doar odata cu obtinerea finantarii (din surse proprii) sufieciente utilarii la standarde bune a unei noi pravalii in Bucuresti”, conchide Mugur.

Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.

Sursa foto 1: Little Baby Photography

Sursa foto 2, 3 si 4: Radics Zoltan