In mod normal, ratele de conversie (ce pondere din vizitatorii unui magazin online cumpara ceva de pe site – n.r.) fluctueaza intre 0,5% si cateva procente. In mod normal, rata de conversie este mai mica pentru afaceri online aflate mai aproape de statutul de start-up si mai mare pentru afaceri aflate intr-un stadiu avansat de dezvoltare, spun reprezentanti ai magazinelor online, pentru wall-street.ro.

Marius Ghenea (foto), manager al FiT Distribution, companie ce detine magazine online precum PCFun.ro, ElectroFun.ro sau PCGarage.ro considera ca rata de conversie este direct influentata de o afisare cat mai vizibila a noutatilor pe site. Astfel, in opinia sa, este foarte important ca noutatile “in premiera” – computere noi, placi grafice de ultima generatie, gadget-uri lansate simultan cu alte piete internationale – sa fie cat mai vizibile pe site, cel mai bine pe prima pagina.

“Pentru produse mai traditionale, cum ar fi electrocasnicele, au functionat mult mai bine ofertele cu reduceri mari de pret sau cu diverse bonusuri sau cadouri legate de produsele de baza”, spune Marius Ghenea, pentru wall-street.ro.

Intrebat care sunt doua-trei lucruri pe care un magazin online tanar ar trebui sa le ia in calcul pentru a genera o rata de conversie cat mai buna, inca din start, Ghenea raspunde, accentuat, “relevanta continutului, relevanta continutului si inca o data, relevanta continutului”.

“Singura metoda de a maximiza conversia este sa ai un continut cat mai relevant pentru publicul tinta. Orice alta metoda poate functiona doar pe termen scurt, dar pe termen lung nu are cum sa functioneze”.

De asemenea, fiecare pagina de produs trebuie sa aiba un “call to action”, ceva care sa-l faca pe consumator sa reactioneze, uneori chiar instinctiv, cu un click spre cosul de produs. Distanta de la primul click in site pana la finalizarea unei cumparaturi trebuie sa fie cat mai scurta – in mod rezonabil nu mai mult de 3-4 click-uri, “in mod ideal un singur click, pe metode de ‘one click shopping’ tip Amazon, care, din pacate, nu sunt inca disponibile in Romania”.

Arthur Radulescu, director general al Asesoft Net, firma ce detine Shopmania, ofera, punctual, mai multe sfaturi privind cresterea ratei de conversie.

1. Increderea in magazinul online

Pe langa ofertele in sine care se regasesc in cadrul magazinului, un factor de influenta esential asupra cresterii ratei conversiei este increderea pe care magazinul resuseste sa o inspire unui client care nu a mai facut achizitii in trecut de la acel magazin, este de parere Radulescu. Cateva aspecte care pot creste rapid increderea unui potential client in magazinul online ar fi:

- Afisarea unui numar de telefon de contact in zonele cu vizbilitate foarte buna ale site-ului, la care potentialul client are acces aproape instantaneu (header-ul site-ului, paginile de produs s.a.);
- Oferirirea tuturor informatiilor despre identitatea firmei care opereaza magazinul, despre sediul acesteia, precum si date complete de contact - email, telefon, fax, suport prin servicii de Instant Messaging;
- Afisarea pe site a unor certificari specifice zonei de ecommerce sau comunicarea diferitelor parteneriate si afilieri, menite sa creasca nivelul de incredere in magazin printr-un transfer de valoare;
- Prezentarea unor informatii complete despre metodele de plata disponibile in cadrul magazinului si eventualele conditii speciale care se aplica in cazul fiecareia;
- Prezenta unor informatii clare despre costurile si metodele de transport si despre politica de retururi;
- Existenta unei Politici de Confidentialitate, care sa releve modul in care sunt prelucrate si scopurile in care sunt folosite informatiile puse la dispozitie de catre clienti.

2. Crearea unor extensii ale magazinului online

Cu cat produsele unui magazin online beneficiaza de o “retea de distributie” mai buna, cu atat mai puternice sunt premisele pentru cresterea ratei de conversie.

Citeste si:

Site-ul poate beneficia de widget-uri (MiniShop, de exemplu, in cazul proprietarilor de magazine realizate pe platforma ShopMania Biz – n.r.) ce pot fi inserate ulterior pe orice site sau blog si care permit clientilor sa initieze o comanda, direct de pe site-ul sau blogul gazda. “Devine astfel posibila abordarea unui grup mult mai larg de potentiali clienti, pe baza caruia si rata de conversie poate inregistra o crestere”, afirma Radulescu.

Totodata, prezenta pe retelele sociale prin reclama directa sau pagina de companie poate duce de asemenea la cresterea ratei de conversie precum si a numarului total de vizitatori pe magazinul online.

3. Loializarea clientilor

Oficialul ShopMania spune ca, in general, costurile corespunzatoare mentinerii unui client sunt in general mai mici decat cele care sunt generate de incercarea de a castiga un client nou. “Acordarea de bonusuri sau de discount-uri sunt o modalitate eficienta de a pune bazele unui program de loializare si de atrage clienti noi in magazin, prin prisma beneficiilor oferite”.

Prima pagina a unui magazin online este la fel de importanta ca vitrina unui magazin fizic. Ea este factorul principal care determina comportamentul ulterior al vizitatorului - continuarea vizitei si vizualizarea ofertei de produse sau abandonarea completa a paginii.

Ca si Marius Ghenea, Arthur Radulescu sustine ca pe prima pagina trebuie sa se regaseasca cele mai atragatoare produse din oferta magazinului, fie din punctul de vedere al pretului, fie din punctul de vedere al noutatii articolelor.

“Modul de prezentare al produselor este insa decisiv: in general, se reuseste retinerea vizitatorilor pe pagina cu ajutorul imaginilor cu o calitate ridicata si cu o dimensiune generoasa, prin utilizarea mesajelor de tipul “call-to-action” sau a celor care il implica pe vizitator, furnizandu-i un context in care acesta se poate usor regasi. Putem discuta aici despre mesaje care fac apel la o nevoie de consum larg raspandita in cadrul grupului tinta pe care se axeaza magazinul, despre mesaje axate preponderent asupra beneficiului clientului si abia in plan secundar pe calitatile produsului sau despre imagini care contextualizeaza avantajele sau starea de spirit oferite de folosire produsului”, spune Radulescu.

Totodata, ar trebui evitata incarcarea primei pagini cu un numar foarte mare de produse, deoarece astfel spatiul alocat fiecarui produs in pagina se va reduce corespunzator, iar atentia vizitatorului va fi mult mai greu de captat.

Mecanismele care se aplica asupra primei pagini a magazinului pentru retinerea vizitatorului ar trebui sa se regaseasca de asemenea si pe paginile principale ale diferitelor categorii de produse din cadrul magazinului. Magazinul este astfel pregatit sa intretina atentia vizitatorului pe tot parcursul vizitei acestuia.

Marius Ghenea incheie, glumind, ca pentru a avea o rata de conversie cat mai buna trebuie, in primul rand, ca site-ul sa functioneze. “Ce pot sa spune este ca site-ul trebuie sa se deschida in cinci secunde, altfel poti fi sigur ca ai pierdut o mare parte a clientilor care doreau sa cumpere online”.

Citeste peste 100 de modalitati de a optimiza rata de conversie pe conversion-rate-experts.com.

Tu ce parere ai? Ce site-uri “te-au facut” sa cumperi si ce au avut ele in plus fata de concurentii lor?

Sursa foto secundara: Conversio-rate-experts.com