Corina Martin, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si proprietarul agentiei de turism Mistral Tours, sustine ca in Romania nu se regasesc si ar trebui realizate parcuri turistice tematice de genul Disneyland sau Universal Studios.

“De acestea am avea mare nevoie in sudul litoralului, unde ar avea insa numai un caracter prelungit sezonier. De asemenea, ar fi utile si in alte regiuni ale Romaniei”, spune aceasta.

Ea mai spune ca in Romania nu avem o cultura bine reglementata si viabila a organizarii si promovarii de tururi si excursii locale in locatiile de cazare, care sa invite turistii sa descopere regiunea, atractiile acesteia, precum si oportunitatile de vizitare.

De asemenea, in rezervatiile naturale ne lipsesc circuitele turistice reale, care sa includa indicatoare, suveniruri, indicatii, informare si filme de prezentare cu sisteme audio in mai multe limbi straine, detalii care atrag turistii.

“Nu avem si as dori sa introduc chiar eu un sistem GPS care vorbeste, un sistem cu descrierea turistica a zonei prin care trece masina, cu scene audio din istorie, informatii despre acea zona. Acesta ar fi destinat celor care inchiriaza masina sau vin cu rulote si masini proprii in circuite in Romania, iar ei ar putea sa il inchirieze. Asa am avut, de exemplu, in Noua Zeelanda sau Australia, pe care le-am vizitat in circuit cu o rulota”, explica Corina Martin.

Ea sesizeaza, in acelasi timp, lipsa unor campinguri moderne si o organizare adecvata a acestora (doctor, magazine, restaurante, piscine, sali de jocuri etc.), precum si un sistem mai eficient de promovare a acestora, care sa le faca cunoscute doritorilor.

Dragos Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, crede ca noul turism ar putea creste in valoare prin organizarea de evenimente dupa modelul Festivalului George Enescu, in majoritatea oraselor vizitate de turisti.

“Avem nevoie de evenimente in toate orasele vizitate, precum Bucuresti, Sibiu, Brasov, Sighisoara si altele, in jurul carora se se faca turism. Aici se pot realiza evenimente ca Festivalul George Enescu. Fiecare oras mai mare ar trebui sa aiba un centru mare de conferinte pentru oraganizarea unor evenimente de acest gen”, spune Anastasiu.

El trage un semnal de alarma si asupra lipsei profesionalismului in turismul romanesc.

Nu mai exista scoli de meserii, nu se mai invata, in adevaratul sens al cuvantului, ce trebuie facut in industria ospitalitatii. Se iau persoane fara pregatire si se considera ca intr-o saptamana pot deveni chelneri, spre exemplu. Si asta se intampla in toate profesiile din breasla. In acelasi timp, nici macar atitudinea nu este de natura sa compenseze lipsa de profesionalism. Ma refer in primul rand la lipsa zambetului si a obsesiei fata de client. Marea majoritate a celor care lucreaza in turism au ca focus fie propria persoana (inclusiv partea financiara)”, spune Anastasiu.

Seful Eurolines crede ca fiecare oras care reuseste sa atraga turisti ar trebui sa aiba un card, dupa modelul Bucuresti - Card, cu facilitati pentru intrarea la obiective turistice si gastronomice.

Lucia Morariu, directorul general si actionar al agentiei de turism Eximtur, este de parere ca ceea ce ne lipseste cu adevarat si, daca ar exista, ar schimba imaginea turismului romanesc, este curatenia “in general si in statiuni si regiuni turistice in special”.

Citeste si:

“As da exemplu Austria, unde curatenia in statiuni, regiunea turistica, dar si in general este impecabila”, spune Lucia Morariu.

Legat de partea gastronomica, ea sustine necesitatea servirii in unitatile vizitate de turisti a mancarurilor cu specific romanesc.

“Servirea pe scara larga a preparatelor cu specific local in unitatile de alimentatie publica, iar un exemplu de urmat poate fi Ungaria. (...) Legat de factorul uman, in ceea ce ne priveste, lipseste motivatia solida a personalului care activeaza in turism, acesta fiind un sector in care salariile sunt dintre cele mai mici. Ca un contraexemplu, avem Turcia”, adauga Morariu.

De asemenea, ea sustine introducerea unui sistem de branding al fiecarei statiuni.

“De tipul litoral balnear (Eforie Nord si Sud), litoral de agrement (Mamaia), litoral pentru tineret (Costinesti). Este necesara, totodata, dezvoltarea statiunilor in sensul brandului ales”, explica Morariu.

Cristian Francu, director executiv al agentiei de turism Klever Travel, vorbeste despre mijloacele de locomotie de invidiat din alte tari, capitol la care Romania este inca in urma.

“Oricine a calatorit in strainatate, mai la Vest de Est, a descoperit cum se poate circula prin Europa, mii de kilometri, practic de la un capat la altul al continentului, pe autostrazi si a inteles beneficiile unui transport rutier rapid si sigur. (...) In orice oras civilizat exista transferuri rapide de metrou sau tren dinspre aeroport spre oras. A fost incercata o astfel de conexiune si in Bucuresti, insa trenul care pleaca din Gara de Nord spre Otopeni lasa turistii departe de aeroport”, spune Francu.

Potrivit acestuia, un exemplu de urmat poate fi si sistemul de taxiuri motocicleta din Bangkok, capitala Thailandei, care eficientizeaza transportul in orasele aglomerate.

“Le vezi la fiecare colt de strada, cel putin in zonele centrale. Zeci de motociclete si scutere isi asteapta clientii la colt de strada, pentru o suma modica, pornind de la echivalentul unui leu. (...) Chiar si traficul aglomerat pare mai civilizat in strainatate”, incheie Francu.

De la lucruri simple la lucruri marete, sunt multe de facut pentru turismul romanesc. De la autoritati la oameni simpli, trebuie sa ne dorim cu totii sa schimbam ceva.

Articol publicat in Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie.

Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie - TOTUL este in schimbare!

Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie - TOTUL este in...