Implementarea sistemelor de management al SSM. este facilitata de: cadrul legal deja existent rezultat prin transpunerea directivelor europene in legislatia româneasca si armonizarea legislatiei nationale in domeniul SSM cu cea europeana

Principalele obstacole in calea procesului de implementare a sistemelor de management al S.S.M. sunt implicarea insuficienta a unor angajatori in acest proces, din cauza lipsei unei intelegeri a acestei probleme si a avantajelor pe care le poate avea implementarea si functionarea unui astfel de sistem; perceptia de catre angajatori si angajati a problemelor de ssm., in general, si a implementarii unui sistem de management al ssm., in particular, mai mult ca o obligatie impusa de legislatie, decât ca modalitate de prevenire destinate eliminarii sau reducerii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala.

Actiunile pregatitoare cu privire la implementarea sistemului de management al SSM vizeaza pregatirea angajatorului si a angajatilor pentru elaborarea acestui sistem de management. In cadrul acestei etape trebuie avute in vedere urmatoarele actiuni:
i) participarea personalului cu atributii in domeniul ssm. la cursuri de formare si perfectionare de profil (legislatie, auditul s.s.m., evaluarea riscurilor, managementul s.s.m.), organizate de institutiile specializate; precum si participarea managerilor la acest gen de cursuri, având in vedere faptul ca acestia vor avea de jucat un rol deosebit de important in asigurarea functionarii eficiente a viitorului sistem de management al ssm.;

ii) documentarea corespunzatoare privind cerintele implementarii sistemului de management al ssm. in sectorul HORECA, prin parcurgerea unor publicatii de specialitate, inclusiv studierea referentialului si a ghidului de implementare;

iii) asigurarea consultantei de specialitate pentru elaborarea si implementarea sistemului, consultanta pentru care trebuie contractate numai institutii cu experienta recunoscuta in domeniul ssm.

Elaborarea sistemului de management al ssm.:
i) in cadrul acestei etape se realizeaza o analiza initiala care are rolul sa ofere imaginea stadiului actual al unitatii (din cadrul HORECA) din punct de vedere al ssm.; analiza initiala trebuie sa cuprinda in principal: evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala; auditarea de conformitate cu prevederile legislatiei in domeniul s.s.m.
ii) pe baza rezultatelor acestor actiuni angajatorul va defini politica si obiectivele de s.s.m.; in functie de aceste elemente se planifica si celelalte elemente ale sistemului de management.

Implementarea sistemului de management al ssm trebuie condusa pe patru directii:
I) asigurarea implicarii active a tuturor angajatilor prin: stabilirea structurii sistemului si a responsabilitatilor; identificarea si acoperirea necesarului de instruire si competenta pentru angajatii de la fiecare nivel al unitatii sectorului HORECA; stabilirea si mentinerea unor cai eficiente de consultare si comunicare cu angajatii, in probleme de s.s.m.

II) stabilirea si mentinerea unor cai eficiente de comunicare cu organisme exterioare unitatii;

III) documentarea corespunzatoare a cerintelor sistemului si stabilirea tuturor aspectelor necesare privind controlul documentelor si al datelor;

IV) stabilirea unor masuri eficiente pentru prevenirea si controlul riscurilor generate de activitatea unitatii (in special situatiile de urgenta) sau care pot fi induse din exterior prin achizitionarea de bunuri si servicii sau activitatile desfasurate de contractanti; stabilirea unor masuri eficiente pentru prevenirea si controlul riscurilor generate de activitatea unitatii (in special situatiile de urgenta) sau care pot fi induse din exterior prin achizitionarea de bunuri si servicii sau activitatile desfasurate de contractanti.

Contact pentru presa:

Simona Negoita, manager de proiect, INCDPM „Alexandru Darabont”, 021 – 313.17.26 int. 215, snegoita@protectiamuncii.ro
Alina Costache, PR manager; 031-405 04 21; - 22; a.costache@media-consulta.com