Hotelierii de pe litoral nu isi doresc turisti straini pentru ca acestia nu sunt dispusi sa accepte tarifele pe care le platesc turistii romani, cerand preturi cu 30-50% mai mici, dar in schimb le fac "probleme" solicitand servicii de calitate si angajati care sa vorbeasca limbi straine.
"Noi, si vorbesc despre hotelierii de pe litoral in general, daca am practica preturile din Bulgaria sau Grecia, am da faliment. Daca vorbim doar de litoralul bulgaresc, preturile lor sunt cu 20-25% mai mici decat la noi", a declarat Mohammad Murad, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) si proprietarul mai multor hoteluri de pe litoral, care cumuleaza aproape 1.500 de camere, informeaza Mediafax.

El sustine ca hotelierii romani de pe litoral nu pot scadea tarifele la nivelul celor din Bulgaria, unde TVA este 9% (fata de 24% in Romania), iar taxele si impozitele sunt mul mai mici si mult mai putine.

Murad spune ca turistii straini care au de ales intre Bulgaria si Romania prefera prima destinatie, tinand cont de pretul mai mic.

"Romanii cheltuiesc aproape dublu decat turistii straini, astfel ca hotelierii castiga de doua ori mai mult de la romani decat de la straini. Nemtii care vin in Romania sunt de varsta a treia, in general, si sunt foarte calculati, pentru ca traiesc din pensie", a adaugat presedintele FPTR.
El a adaugat ca din cauza imaginii proaste pe care o are Romania in strainatate, turoperatorii straini cer tarife cat mai mici.

"Ne pun pe frunte un tarif de piata cazuta si vor sa ia o noapte de cazare cu 10-15 euro. Cu banii astia nu poti sa faci nimic", a afirmat Mohammad Murad.

De multe ori, relatia cu turoperatorii straini nu este agreata de hotelierii romani de pe litoral, spune la randul ei si Lucia Morariu, fost secretar de stat in Ministerul Turismului si proprietarul Eximtur, cea mai mare agentie de turism cu capital romanesc.

"Tarifele pe care le solicita turoperatorii straini sunt foarte mici. Preturile pe care le platesc romanii in iulie si august pe litoralul romanesc le acopera hotelierilor costurile pentru tot sezonul", a afirmat Morariu.

Corina Martin, presedintele ANAT si al Asociatiei Litoral-Delta Dunarii, crede ca prezenta in numar mare a turistilor straini in statiunile romanesti de la Marea Neagra este o tinta indepartata.

"Toti hotelierii de pe litoralul nostru prefera turistii romani, pentru ca sunt cheltuitori si nepretentiosi. Prezenta strainilor in hoteluri ar pune probleme suplimentare, ar fi nevoie de personal mai bine pregatit, care sa vorbeasca limbi straine, deci mai bine platit, si ar fi nevoie de tarife mai mici cu cel putin cu 30%", a spus Martin.

Ea a povestit ca la Targul de Turism al Romaniei, incheiat recent, chiar si agentiile de turism din Republica Moldova, prezente in premiera la un astfel de eveniment in Romania, s-au plans de diferenta dintre tarifele de pe litoralul romanesc, pe care incearca sa vanda pachete din acest an, si cel bulgaresc, unde trimit anual circa 40.000 de turisti.

"La orice hotel m-am dus, nimeni n-a zis ca nu vrea turisti straini, insa probabil ca prin tarifele prohibitive care ne-au fost date, oamenii ne-au trimis elegant la plimbare", a spus Ciprian Popescu, administratorul agentiei de turism Danubius din Constanta, care se ocupa de incoming in cadrul reprezentantei concernului TUI in Romania.

Popescu a aratat ca atunci cand vin delegatii ale turoperatorilor straini in Romania si vor sa viziteze hotelurile sunt incantati de cum arata unele dintre ele, dar cand aud de tarife "li se falfaie basca".

"Nu mi-a zis nimeni sa ies afara, insa poate ca au fost prea subtili. Turistul german asteapta sa ii ia cineva bagajul de la autocar, sa-l salute cineva in germana la receptie si sa fie inconjurat de o atmosfera zambitoare, ca in Egipt sau Spania, de exemplu. Toate acestea exista in hotelurile pe care le-am contractat, dar ceilalti trebuie sa indeplineasca anumite conditii...", a incheiat reprezentantul TUI.

Toni Messerschmidt, proprietarul unei agentii germane care trimite anual pe litoralul romanesc circa 1.200 de turisti germani, rezuma ca hotelierilor romani "nu le convin" clientii straini pentru ca vor tarife mai ieftine si servicii mai bune.

"Strainii sunt mai pretentiosi si hotelierii ar avea nevoie de cheltuieli suplimentare, pentru ca trebuie sa investeasca in servicii si in personal. Si in plus, trebuie sa scada tarifele. Sunt hoteluri pe litoral care cer pentru straini, in varf de sezon, si 85 de euro pe noapte pentru o camera, cu mic dejun inclus. Pai cu acesti bani un strain se poate caza o noapte, tot in varf de sezon, in Italia sau Spania, si nu doar cu micul dejun inclus, ci cu doua mese pe zi", a incheiat Messerchmidt.

Chiar daca hotelierii vad doar avantaje in preferinta lor pentru turistii romani, exista si un punct slab: numarul acestora se va diminua in timp, de la an la an, chiar si doar pentru motivul ca populatia este in scadere.

Dupa cum sustin reprezentantii autoritatilor, turismul romanesc a iesit din criza, chiar daca incasarile de pe urma celor aproximativ 25.000 de turisti straini care au mers anul trecut pe litoral nu au depasit 15 milioane de euro. In schimb, in plina recesiune, Grecia a reusit anul trecut sa incaseze din turism peste 10 miliarde de euro, cu peste 9% mai mult decat in anul precedent.

In aceste conditii, Romania are toate sansele sa dispara de pe harta turistilor straini, iar cei batrani isi vor aminti de ea ca o tara situata undeva, la nord de Bulgaria, cu oameni dispusi sa plateasca pentru o saptamana la mare cat au castigat in cateva luni.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri