Un recent control al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor releva faptul ca structurile de cazare din tara noastra sunt departe de a se ridica la standardele comunitare. Astfel, rezultatele descinderii Autoritatii in "curtile" unitatilor de cazare arata ca 70,73% dintre acestea prezinta abateri de la normele legale in vigoare.

Procentul nu este greu de obtinut dat fiind faptul ca la numai 175 agenti economici din 598 nu s-au constatat nereguli. In opinia specialistilor, situatia de fata este efectul lipsei procentajului minim de rentabilitate. "Plafonul de supravietuire pentru o unitate de cazare este procentual de 40-45 la suta, iar un agent economic care are aceasta rentabilitate nu poate investi in unitatea respectiva, deci, nu poate raspunde cerintelor legale", ne-a spus Gheorghe Fodoreanu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

"Prestatii de cinci stele cu angajati de doua"

Pe de alta parte, rentabilitatea unei structuri de cazare tine, in mod logic, de numarul clientilor pe care acesta il are. Potrivit presedintelui ANAT, accesul la unele pensiuni, de exemplu, este ingreunat de infrastructura deficitara, ceea ce reduce drastic numarul turistilor.

Totodata, lipsa personalului calificat in turism face ca turistii sa se tina departe de unele structuri de cazare, rentabilitatea acestora fiind astfel pusa sub semnul intrebarii. "Multe unitati de cazare incearca sa faca prestatii de cinci stele cu angajati de doua", ne-a declarat Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania.

Amenzi usturatoare

Referitor la abaterile agentilor economici controlati de ANPC, pentru neregulile constatate s-au aplicat 160 de avertismente, 263 de amenzi contraventionale in valoare de 122.550 RON, masura opririi temporare a prestarii serviciilor la un numar de 130 agenti economici si sanctiunea complementara a inchiderii unitatii pe o durata mai mica de sase luni la un numar de sapte agenti economici. In municipiul Bucuresti au fost verificati 15 agenti economici, constatandu-se abateri la sase agenti economici, motiv pentru care s-au aplicat amenzi contraventionale in valoare de 3.100 RON.

Citeste si:

S-a verificat daca activitatea se desfasoara in structuri de primire turistice clasificate, cu certificate de clasificare vizate, cu viza neexpirata sau cu alta structura a spatiilor decat cea stabilita prin anexa la certificatul de clasificare persoana care asigura conducerea operativa a structurii de primire turistica care trebuie sa detina brevet de turism. De asemenea, s-a verificat existenta autorizatiilor: sanitara, sanitar-veterinara, de mediu si de prevenire si stingere a incendiilor - PSI.

Contradictii

De asemenea, a mai fost verificata asigurarea calitatii serviciilor de cazare prestate in structurile de primire turistica prin respectarea conditiilor si criteriilor care au stat la baza clasificarii si insemnele privind tipul si categoria de clasificare trebuie inscrise pe o placheta montata in exteriorul unitatii, precum si pe autocolante aplicate in punctele de acces al turistilor. In ciuda eforturilor depuse de ANPC pentru depistarea unitatilor de cazare necorespunzatoare, specialisti din interiorul industriei de profil sustin ca, de multe ori, agentului economic ii este imposibil sa fie in totalitate in regula in fata controalelor.

"Sa luam drept exemplu o ordonanta a MTCT prin care unitatea de cazare trebuie sa primeasca de la Autoritatea Nationala pentru Turism o placuta prin care sa se mentioneze clar tarifele si numarul de stele ale unitatii respective, ori cand acestea nu sunt furnizate, ce sa mai arate agentul economic?!", a adaugat secretarul general FIHR.

Controale la instalatiile si aparatele din dotare

Inspectorii ANPC s-au asigurat ca se respecta interdictia de a nu se organiza activitati de jocuri distractive sau de noroc in holurile unitatilor, ci doar in spatii distincte cu intrari ce sunt separate fata de fluxul turistilor, ca instalatiile si aparatele din dotare sunt functionale si corespund criteriilor minime de clasificare si ca unitatile de cazare de 3 stele cu peste 100 de camere si unitatile de cazare 4 si 5 stele cu peste 50 de camere au grup electrogen propriu si acesta intra in functiune automat in cazul intreruperii alimentarii cu energie electrica de la retea.

Agentii economici au avut de dat explicatii si in legatura cu: legalitatea functionarii agentului economic, asigurarea calitatii serviciilor de cazare prestate in pensiunile turistice, prin respectarea conditiilor si criteriilor care au stat la baza clasificarii, asigurarea linistii turistilor si existenta reclamatiilor consumatorilor atat la agentul economic, cat si la OJPC, aspectele reclamate si modalitatea de solutionare a reclamatiilor.