Pentru a evita ofertele-capcana ale investitorilor care doar mimeaza interesul pentru cercetare, urmarind sa intre in posesia terenurilor si cladirilor ce apartin unitatilor care vor fi privatizate, transferul proprietatii va respecta, de aceasta data, reguli stricte.

Cei care au privatizat institutele de cercetare pana anul trecut au inregistrat rateu dupa rateu. Ingrijorat de semnalele negative venite de la diverse institutii de reputatie internationala, fostul sef al executivului l-a insarcinat pe ex-prefectul Capitalei sa examineze efectele privatizarii unitatilor de cercetare-dezvoltare. Rezultatele au fost socante. Mai mult de noua din zece unitati de cercetare privatizate au disparut din peisaj, in locul lor ramanand depozite, spatii de birouri sau alte acareturi fara legatura cu domeniul cercetarii. „Acesta este un raport oficial, insusit la vremea respectiva de Adrian Nastase. A venit la noi si mi-a dat dreptate. Pentru ca asta este realitatea: se cauta spatiile si cladirile institutelor, asta conteaza“, a declarat, pentru SFin, Radu Minea, presedintele sindicatului cercetatorilor din Romania. El crede ca sunt putine companii dispuse sa investeasca intr-un domeniu in care exista riscul de a-si pierde banii si foarte putini oameni de afaceri care sa aiba rabdarea de a valorifica rezultatele cercetarii. „Aproape toti cei care le iau subinchiriaza, le vand sau le transforma in depozite. Cel mai cunoscut exemplu este al Institutului de Proiectari pentru Sectoare Calde din Bucuresti, situat vizavi de Bucur Obor. A disparut cu totul“, sustine presedintele sindicatului.

Arhivele vor fi protejate

In acest context, cum se va derula privatizarea institutelor ramase in portofoliul AVAS? „Am înteles sa abordam acest proces cu maximum de grija. Activitatea de cercetare este vitala pentru orice stat. Practic, aici se judeca destinul economic al unei tari. Principalele noastre prioritati sunt pastrarea si dezvoltarea activitatii de cercetare si mentinerea colectivelor actuale de cercetatori“, precizeaza Gabriel Zbarcea, presedintele AVAS. Acesta recunoaste existenta grupurilor de interese care stau la panda pentru a pune mana pe bunurile imobiliare ale institutelor. „Nu vrem sa-i indepartam pe salariati de privatizarea unitatilor de cercetare, nu vrem ca activitatea acestora sa se duca spre afaceri imobiliare. Pentru ca, intr-adevar, in jurul unora dintre institutele de cercetari roiesc grupuri de interese pe afaceri imobiliare. Vrem sa pastram specificul, iar acolo unde se mai poate face cercetare, sa se faca“, ne-a declarat Gabriel Zbarcea.

Privatizarea institutelor se va realiza atât în baza legislatiei generale în acest domeniu, cât si în baza normelor metodologice specifice privind privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat care au ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea.

„Noi am facut normele pentru privatizarea institutelor de cercetare, care s-au publicat sub forma de hotarare de guvern. Conform acestora, activele si patrimoniul unitatilor trebuie sa fie transferate unor institute nationale sau, daca le pastreaza unitatile respective, ele trebuie puse gratuit la dispozitia utilizatorilor“, a punctat Radu Minea. Conform noilor prevederi, „documentatiile de interes national, create si/sau detinute de unitatile comerciale de cercetare-dezvoltare supuse privatizarii se identifica de catre o comisie numita in acest scop de catre institutia publica implicata, in conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Nationale, si se depun la institutele nationale de cercetare-dezvoltare, la institutiile publice de cercetare-dezvoltare desemnate in acest scop de Ministerul Educatiei si Cercetarii sau la Arhivele Nationale“. Altfel spus, arhivele institutelor de cercetari vor fi protejate de-acum inainte de investitorii interesati numai de tezaurul informatiilor si datelor prelucrate de aceste colective, fiind puse la dispozitia altor parti cu titlu gratuit.

Oferta financiara are o pondere mai mica

În baza legislatiei existente, AVAS, în calitate de actionar majoritar, a declansat deja procesul de privatizare a institutelor de cercetare. Astfel, s-a solicitat societatilor comerciale incluse in programul transferului de proprietate documentatia de privatizare necesara întocmirii ofertelor de vânzare. În procesul de vanzare a acestor societati comerciale, AVAS trebuie sa tina seama atât de considerentele de ordin strategic, data fiind semnificatia institutelor de cercetare în cadrul economiei nationale, cât si de considerente economice, vizand oportunitatea trecerii lor în proprietate privata, precum si de atractivitatea acestora. Sunt astfel luate în calcul: experienta si rezultatele obtinute de institut în domeniul sau de activitate, interesul cumparatorului pentru pastrarea, continuarea si cresterea volumului activitatii de cercetare-dezvoltare, în conditiile raportului dintre cererea si oferta produselor stiintifice în domeniu. „Titlurile care confera drepturi, hartile, lucrarile ce contin informatii de valoare, planuri desene si documentatii, toate trebuie sa aiba o pondere mare ca valoare, in privatizare, pentru ca atesta calitatea stiintifica a colectivelor si a institutelor“, sugereaza presedintele sindicatului din cercetare.

De altfel, legea prevede ca oferta tehnica are o pondere de 60% in privatizare, oferta financiara nemaifiind principalul criteriu de vanzare. Metoda de privatizare este negocierea cu selectie pe baza de oferte tehnice. Daca procesul de transfer al proprietatii nu se poate finaliza in urma aplicarii, de doua ori consecutiv in termenul de valabilitate al pretului de oferta, a metodei de negociere cu selectie pe baza de oferte tehnice, metoda de privatizare poate fi schimbata. Actiunile detinute de stat pot, in aceste cazuri, sa fie vandute fie prin negociere pe baza de oferte finale, irevocabile, fie prin licitatie cu strigare, la pretul simbolic reprezentand echivalentul unui euro. In vederea stabilirii pretului de oferta, institutia publica implicata va trebui sa apeleze la un evaluator autorizat, agreat in baza unei preselectii, care va intocmi un raport de evaluare. La intocmirea raportului se va tine seama de brevete, licente, know-how, marci, inscrise in bilanturile contabile, de calitatea si structura personalului, documentatia specifica detinuta in proprietate si rezultatele cercetarii. Cladirile, birourile si celelalte active vor fi si ele luate in calcul, dar nu vor avea aceeasi greutate in evaluarea finala.

Reputatia investitorului, criteriu eliminatoriu

Pentru a se precalifica la privatizarea institutelor de cercetare, potentialii cumparatori vor trebui sa indeplineasca niste conditii ceva mai dure decat in trecut. Reputatia va fi un criteriu eliminatoriu, ce urmareste indepartarea personajelor controversate, care si-au cladit averi din speculatii, furturi, falsuri sau contraventii de orice fel. Experienta potentialilor cumparatori in domeniul cercetarii este un bonus. Investitorii trebuie sa mai demonstreze ca au experienta in realizarea de contracte pentru executia de proiecte/teme de cercetare-dezvoltare, ca au bonitate financiara si capacitatea de a prelua o noua afacere.

In plus, contractele de vanzare-cumparare de actiuni ale institutelor de cercetare-dezvoltare cuprind clauze specifice, ferme, menite a pastra activitatea acestor societati. Noii proprietari vor fi obligati sa pastreze si sa dezvolte obiectul de activitate al institutelor de cercetare si sa pastreze personalul incadrat pe functii de specialitate cel putin cinci ani de la data privatizarii. Cumparatorii vor trebui, de asemenea, sa-si asume obligatia de a realiza un volum de investitii care sa asigure viabilitatea societatii, protectia interna si internationala a marci-lor, a proprietatii intelectuale si sa ia masuri de protejare a rezultatelor cercetarii institutului ce va fi privatizat. Chiar daca proprietarii se vor schimba dupa ce unitatile de cercetare vor fi privatizate, conditiile din contract vor fi pastrate.

Printre institutele care vor fi privatizate incepand cu aceasta luna, se afla Institutul de Studii si Proiectari Cai Ferate, Institutul de Cercetari si Proiectari Tehnologice pentru Constructii de Masini, Institutul National de Sticla, Institutul National al Lemnului si Institutul de Cercetari Metalurgice. AVAS mai are in portofoliul privatizabil 110 pachete majoritare, iar vanza-rea cu succes a institutelor de cercetare este o miza importanta.

Pentru a pune la punct cadrul juridic si a elimina portitele prin care se strecurau pana acum in privatizarea cercetarii samsarii de cladiri si afaceristii marunti, sindicatele din cercetare, reprezentantii AVAS si ai Ministerului Educatiei si Cercetarii au avut mai multe runde de discutii. „Noi am aratat ca nu avem nimic cu privatizarea, dar vrem sa se faca pentru sustinerea cercetarii, nu pentru demolarea acesteia, asa cum s-a facut cu osardie in ultimul timp“, a explicat Radu Minea. „Vom tine cont de punctele de vedere ale sindicatelor din cercetare si, in aceasta privatizare, evident, vom sta aproape de aceasta federatie“, a conchis presedintele AVAS.