Ce-i al meu e si al tau!

Daca albinele ar disparea, planeta ar muri. Explicatia tine de faptul ca nu ar mai avea cine sa faca polenizarea. Daca omenirea ar disparea, planeta ar inflori. Explicatia tine de faptul ca noi oamenii producem prea mult, consumam prea mult si in procesul asta poluam prea mult.

Revolutia industriala a adus productia de masa. Odata cu ea a fost intarita dorinta de a detine bunuri. Case, terenuri, masini, haine, tablouri, bijuterii, carti, scule si foarte multe alte lucruri, mai mult sau mai putin utile, pe care bunicii mei le numeau troace. Daca va uitati la experienta Black Friday de anul trecut, este uimitor cat de ridicole sunt dorintele de a avea lucruri inutile doar pentru ca astazi costa cu 50% mai putin decat ieri. Si banuiesc ca nu aveti impresia ca retail-erii vand in pierdere! Vedeam acum cateva zile la televizor cum, dupa o imbranceala zdravana cu coate si pumni, un domn corpolent se indrepta triumfator spre casa cu o drujba luata cu reducere de 40%. Locuia la bloc! La radio am auzit un reporter intreband o doamna mai in varsta daca blenderul pe care l-a cumparat ii este de folos. ”Imi e de folos mamica, bineinteles” a venit raspunsul. ”De ce?” intreaba reporterul. ”Pai noi avem probleme cu dantura si asta ne ajuta”. Absolut aiuritor!

Faza asta mi-a amintit de exemplul dat intr-un TED (vezi inregistrarea mai jos) de Rachel Botsman, autoarea cartii ”What’s mine is yours – The rise of collaborative consumption”, pe care iti recomand s-o citesti daca vrei sa intelegi cum se modifica sub ochii nostri modul in care consumam. Banuiesc ca daca esti un om gospodar (sau te-ai casatorit cu unul!), ai acasa o bormasina rotopercutoare. Niciodata nu stii cand iti trebuie, nu? Care este durata medie de utilizare a unei bormasini? Sapte minute. Ti s-ar mai parea o achizitie necesara daca ai stii ca exista un site de unde ai putea-o inchiria pentru o fractie din pretul ei? Si in fond daca stai bine sa te gandesti ceea ce iti trebuie este de fapt gaura din perete, nu?


Generatia de astazi schimba modul in care oamenii vor consuma in viitor. Fac asta pentru ca azi tehnologia permite construirea unui mecanism al comunitatilor destul de curios, care se bazeaza pe increderea intre necunoscuti si psihologia bunei reputatii. Colega mea Monica are 26 de ani. Acum o luna si-a cumparat bilete de avion si pe 31 ianuarie pleaca in Suedia. Cand am intrebat-o unde va sta mi-a spus ca mai are o gramada de timp si va gasi ea ceva. Planul ei este sa locuiasca acolo 2 ani, sa vada si sa inteleaga tara, dupa care sa se mute in alta parte si tot asa. Cum ti se pare?! Generatia de azi nu mai este interesata de a detine lucruri, ci de a avea acces la lucruri.

Si daca nu ma crezi pe cuvant da un Google dupa ZipCar, TaskRabbit, Coachsurfing sau Zopa, ca sa mentionez doar cateva exemple. Sunt sute de astfel de companii in industrii numite peer-to-peer car sharing, task solving, travelling respectiv money lending.

ZipCar este firma care te ajuta sa-ti transformi masina - care apropo sta degeaba in medie 23 de ore pe zi - dintr-un pasiv intr-un activ. Daca esti membru ZipCar vei primi bani pentru punerea masinii tale la dispozitia comunitatii si vei gasi oricand o masina disponibila atunci cand ai nevoie, intr-o raza de maxim 5 minute de mers pe jos. Asta poate fi noua ordine in inchirieri auto.

TaskRabbit este o comunitate si un sistem de licitatii pentru sarcini pe care vrei sa le dai spre rezolvare. Sa zicem ca vrei o bona pentru 3 ore ca sa poti merge la teatru sau ai nevoie sa te ajute cineva cu asamblarea mobilei de la Ikea (cea mai intalnita sarcina postata!). Postezi sarcina si cat esti dispus sa platesti pentru ea, iar membrii comunitatii, priceputi la sarcina respectiva, iti vor raspunde. Ai posibilitatea sa alegi cine va primi sarcina si sa evaluezi prestatia avand siguranta ca nu ”bagi un nebun in casa”. Asta poate fi noua ordine in recrutare.

Coachsurfing
este cea mai mare comunitate de calatorii. In loc sa platesti un hotel si apoi sa petreci timp cu harta in mana vizitand obiective turistice arhicunoscute, poti sta la un localnic, membru al comunitatii, care sa-ti arate lucrurile pe care nu le-ai vedea singur niciodata intr-un timp atat de scurt. Aceasta poate fi noua ordine in turism.

Si daca tot nu ma crezi pe cuvant si-ti spui ca astea nu se vor intampla intr-o Romanie atat de individualista, uita-te cu atentie la colegii tai mai tineri. Uita-te la interesul pe care il au fata de lucruri si la modul in care isi construiesc relatiile interpersonale. Uita-te cum privesc viitorul si care le sunt preocuparile. Lumea lor este altfel, iar a ta si a mea se schimba, poate fara sa ne dam seama. Intr-o dimineata ne-am putea trezi ca ceea ce candva credeam ca este doar al nostru, acum poate fi si al lor!

Setari Cookie-uri